Business Internaţional

Alegerile prezidentiale din SUA si Olimpiada de la Beijing vor resuscita piata de publicitate in 2008

12.12.2007, 14:36 14

Care este situatia la ora actuala in industria publicitara? Se indreapta publicitatea spre o perioada de recesiune sau dezvoltarea sa nu mai cunoaste limite?
Din perspectiva publicatiilor americane, a televiziunilor britanice sau a altor mijloace traditionale de transmitere a informatiilor din Vest, previziunile pentru urmatoarea perioada sunt sumbre. In schimb, companiile care activeaza pe internet si aproape orice grup media din tarile cu economii emergente asteapta rezultate foarte bune in 2008, scrie International Herald Tribune.
Un grup de analisti a lansat previziuni imbucuratoare pentru piata publicitara in 2008, in special in ceea ce priveste sumele investite de companii. Group M, divizie a grupului de servicii in comunicatii WPP, estimeaza o crestere a vanzarilor de 7% in 2008, dupa o crestere de 6% inregistrata anul trecut. ZenithOptimedia, divizie a grupului Publicis, estimeaza o crestere a cererii de publicitate de 6,7%, fata de 5,3%, rata cresterii pe 2007.
Cum sunt posibile aceste previziuni in contextul anxietatii create de criza de pe piata americana si cand vanzarile de publicitate in Statele Unite se anunta foarte scazute? Group M afirma ca vanzarile in Statele Unite au crescut cu doar 2,8% anul acesta, abia tinand pasul cu inflatia. Acest lucru se va imbunatati anul viitor, cand cresterea pietei publicitare va atinge 3,7%, care, conform grupului de analisti, se va datora alegerilor prezidentiale si Olimpiadei de vara de la Beijing.
"Un an relativ slab pentru Statele Unite nu mai inseamna atat de mult la ora actuala", a declarat Jonathan Barnard, director in cadrul ZenithOptimedia din Londra.
Statele Unite sunt inca cea mai mare piata publicitara din lume cu vanzari de 159 mld. dolari (108 mld. euro), ceea ce reprezinta o treime din suma estimata de Group M pentru anul viitor la nivel mondial.
Cu toate acestea, America e pe punctul de a-si pierde statutul de piata principala in favoarea celor emergente, ca Rusia, India, China si Brazilia.
Cresterea sustinuta de pe pietele emergente a depasit de mult ritmul celor dezvoltate, iar in urmatorii ani fenomenul se va accentua, conform analistilor de la Group M. In perioada 2008-2010, pietele emergente vor aduce 49,5 mld. $ (33,7 mld. euro) in industria publicitara, in comparatie cu cei 37,5 mld. $ (25,5 mld. euro) cu care vor contribui tarile dezvoltate.
Privind situatia din alt punct de vedere, 1% din sumele investite in mijloacele traditionale de comunicare s-a mutat in fiecare an dinspre Statele Unite, vestul Europei si alte tari dezvoltate spre Asia si alte tari cu economii emergente, afirma Adam Smith, director al diviziei pentru dezvoltare al Group M din Londra.
Smith a mai adaugat ca anul viitor partea de piata dominata de economiile emergente ar putea atinge 26%, in crestere cu 3% fata de anul acesta.
Unul din principalele motive ale acestei schimbari este devalorizarea dolarului fata de moneda europeana. De asemenea, trendul mutarii pietelor de publicitate spre zone ca India sau China va continua sa se extinda, mai spune Smith. "Aceasta schimbare spre Est este o forma de arbitraj in advertising, in care dolarii destinati mijloacelor de comunicare traditionale sunt realocati in zonele unde pot sa-si serveasca cel mai bine scopul", a declarat Smith.
Pe langa semnalele de alarma trase de consumatori, care gasesc tot mai des metode de a scapa de bombardamentul cu reclame de la televizor, publicitarii din tarile dezvoltate si-au indreptat in ultimul timp atentia asupra publicitatii online, care pare sa le ofere mai multe beneficii.
Smith a declarat ca publicitatea pe internet va reprezenta anul viitor 10% din piata la nivel global, depasind pentru prima oara acest prag.
In unele zone ale globului, internetul are o insemnatate si mai mare. Anul viitor, in Marea Britanie, 24,7% din cheltuielile cu publicitatea vor fi alocate internetului, ceea ce reprezinta dublul sumelor alocate in Statele Unite.
Prin urmare, internetul va rivaliza cu cele doua principale suporturi media de mesaje publicitare, ziarele si televiziunea, care vor incasa 27,2%, respectiv 25,9% din sumele alocate publicitatii.
Smith este de parere ca aceste cifre pot chiar subestima adevarata valoare a internetului in ceea ce priveste industria publicitara. "Privind in profunzime, internetul poate este deja cel mai important canal de transmitere a mesajelor publicitare", a declarat Adam Smith.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO