Business Internaţional

Aprecierea euro ii impinge pe producatorii auto europeni sa-si mute fabricile in SUA

Aprecierea euro ii impinge pe producatorii auto europeni sa-si mute fabricile in SUA

Scaderea vanzarilor auto inregistrata pe piata americana face imposibila tentativa producatorilor auto europeni de a urca si mai mult preturile in incercarea de a compensa deprecierea dolarului fata de euro

17.12.2007, 23:10 14

Aprecierea continua a euro in fata monedei americane determina companiile auto europene sa produca din ce in ce mai multe automobile in Statele Unite, in conditiile in care companiile americane de profil isi muta productia in zone care implica cheltuieli mai scazute, scrie International Herald Tribune.
Fiat este ultima companie europeana care a sugerat ca si-ar putea construi o fabrica de partea cealalta a Atlanticului.
Pentru a putea fi profitabila, divizia de automobile de lux a producatorului italian Alfa Romeo va avea nevoie de o fabrica nord-americana, a declarat Sergio Marchionne, directorul executiv al Fiat. Alfa Romeo se va intoarce pe piata americana, in 2008, dupa aproape treisprezece ani de absenta.
Intre timp, Volkswagen cauta o locatie pe coasta de est a Statelor Unite unde urmeaza sa construiasca o fabrica.
Compania germana a fost primul producator strain de automobile care si-a deschis o fabrica in Statele Unite, in Pennsylvania, dar care a fost inchisa in 1988. Stefan Jacoby, directorul executiv al diviziei americane a VW, a anuntat in cadrul Salonului Auto de la Los Angeles din noiembrie ca decizia privind amplasamentul noii fabrici va fi luata pana la jumatatea anului viitor.
Fiat si Volkswagen sunt doua marci de automobile din segmentul mediu al pietei, spre deosebire de BMW si Mercedez-Benz, care detin fabrici pentru automobile de lux in locatii din America de Sud. Sosirea celor de la Fiat si Volkswagen pe piata nord-americana i-ar putea determina si pe ceilalti producatori europeni, precum Renault sau PSA Peugeot-Citro?n, sa-si mute productia in aceasta zona, in conditiile in care euro se va mentine la un nivel ridicat, considera analistii.
"Moneda a devenit o parghie de profitabilitate importanta odata cu fenomenul de globalizare a afacerilor", a declarat John Hoffecker, director al firmei de consultanta AlixPartners. "Modalitatea prin care poti mentine influenta monedei asupra afacerilor este aceea de a-ti crea facilitati de productie in diferite locatii, in jurul lumii. Si, avand in vedere faptul ca Statele Unite reprezinta o piata excelenta, consider ca vom asista la o inmultire a numarului companiilor care isi creeaza astfel de facilitati in zona", a adaugat el.
La inceputul acestei luni, Louis Gallois, directorul executiv al EADS - compania mama a Airbus - declara ca va trebui sa mute o parte importanta a productiei in afara zonei de influenta a monedei euro, in incercarea de a rezista in fata deprecierii accentuate a dolarului.
De asemenea, atat BMW, cat si Mercedes, care si-au inceput productia de automobile pe piata americana in anii '90, si-au extins productia din regiune ca raspuns la deprecierea monedei americane. Mai mult, BMW nu exclude posibilitatea de a incepe productia de motoare si sisteme de transmisie in Statele Unite.
Moneda europeana a castigat peste 11% anul acesta in fata dolarului american, in ultimele saptamani un euro fiind tranzactionat aproape de nivelul de 1,50 dolari. Incetinirea ritmului de crestere a economiei americane a accentuat si mai mult declinul dolarului.
Aprecierea euro face ca automobilele produse in Europa sa fie semnificativ mai scumpe in Statele Unite, producatorii fiind nevoiti sa se multumeasca cu nivele de profitabilitate mai reduse sau sa mareasca preturile. Dar scaderea vanzarilor auto inregistrata pe piata americana face imposibila incercarea producatorilor de a urca si mai mult preturile, considera Hoffecker. "Pe segmentul industriei auto, cresterea cu 100 de dolari a pretului inseamna foarte mult", a adaugat el.
Un studiu recent al Centrului de Cercetare Auto efectuat inainte de ultimul val de apreciere a euro arata ca salariile lucratorilor din industria auto vest-europeana erau cu 10 dolari pe ora mai mari decat ale omologilor lor americani.
Directorul Fiat spune ca deprecierea monedei americane si competitia stransa vor face ca profitabilitatea Alfa Romeo sa apara abia dupa primii trei ani de la revenirea sa pe piata americana.
"Conditiile erau destul de dificile in momentul in care un euro era 1,10 dolari, dar acum s-au inrautatit semnificativ", a declarat Marchionne. "Pe termen lung si mediu, nu am nicio indoiala ca Fiat va trebui sa produca automobile in Statele Unite pentru a putea vinde in profit pe aceasta piata", a adaugat el.
Volkswagen, care spera sa-si dubleze vanzarile pe piata nord-americana - pana la 800.000 de unitati pe an - construieste deja automobile de dimensiuni mici (inclusiv noul Beetle) intr-o fabrica amplasata in Puebla, Mexic. Iar una dintre alternativele companiei ar fi extinderea in Mexic, in locul construirii unei fabrici in Statele Unite. De asemenea, declinul dolarului i-a determinat pe marii producatori din Detroit (Ford, GM si Chrysler), care in acest moment asambleaza automobile in Mexic si in alte regiuni din afara Statelor Unite, sa reexamineze valoarea operatiunilor de pe piata canadiana.
Dolarul canadian s-a apreciat in fata monedei americane, reducand o parte din veniturile pe care producatorii americani le obtineau prin construirea unui numar semnificativ de automobile in fabricile din Ontario.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO