Business Internaţional

Aterizarea forţată a economiei chineze ar aduce scăderi extreme ale preţurilor materiilor prime, pentru petrol cu 30% şi pentru metale cu 40% - scenariul SocGen

Foto: AFP

Foto: AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

25.07.2013, 20:04 1677

Preţurile metalelor de bază s-ar reduce cu 30-40%, petrolul s-ar ieftini cu 30%, iar dolarul s-ar aprecia faţă de toate valutele importante ale lumii dacă încetinirea economiei chineze se va trans­forma într-o aterizare dură, consideră analiştii băncii franceze Société Générale. Ei văd economia chineză, a doua ca mărime la nivel mondial, deja pe calea unei decelerări cronice provocate de dezechilibrele adânc înrădăcinate precum capacitatea de producţie în exces, datoriile mari şi în creştere ale companiilor şi autorităţilor locale şi de marginalizarea tot mai accentuată a sectorului privat.

Toate aceste dezechilibre sunt simpto­mele unei alocări puternic disproporţionate a creditului şi resurselor care nu poate avea decât un sfârşit dureros, problema nefiind dacă acesta va veni, ci când şi cât de puternice vor fi efectele, spun analiştii băncii franceze. Averismentele lor sunt în general împărtăşite de specialiştii altor mari bănci, însă nu sunt tratate cu atenţia cuvenită de pieţe şi investitori, scrie CNBC. Scenariul extrem al SocGen prevede încetinirea economiei sub 6% anul acesta din cauza unui avans de 3% în al doilea semestru şi o creştere tot de 3% în prima jumătate a anului viitor - aterizarea dură. O creştere de 6% este pragul minim necesar pentru ca piaţa muncii să rămână stabilă, iar ţara să evite pericolele financiare sistemice.

Potrivit economistei Wei Yao, două tipuri de evenimente ar putea provoca aterizarea dură. „Socurile provocate co­merţului care duc la deteriorarea rapidă şi accentuată a exporturilor şi dispariţia locurilor de muncă pentru muncitorii migratori ar putea fi un factor declanşator“, a explicat ea.

Experienţa din 2008 arată că economia chineză este vulnerabilă la şocurile co­merciale. Criza care a urmat prăbuşirii băncii americane Lehman Brothers a făcut ca exporturile să scadă, ceea ce a dus la pierderea a aproape 50 de milione de locuri de muncă pentru angajaţii migratori în doar două trimestre.

În al doilea rând, aterizarea dură ar putea fi provocată fie de insuficienţa investiţiilor publice venite de la guvern, fie de scăparea de sub control a reducerii intenţionate a gradului de îndatorare.

Dacă aceste predicţii devin realitate, creşterea economiei mondiale se va înjumătăţi la 1,3% anul acesta. De asemenea, în condiţiile în care China are o pondere de 40% în consumul global de metale de bază, preţurile acestora s-ar putea reduce cu 30-40%, iar cotaţia petrolului Brent cu 30%, consideră directorul de cercetare pe materii prime al SocGen Mike Haigh. De asemenea, iniţial preţul aurului ar putea creşte, dar pentru că piaţa chineză de aur este una dintre cele mai mari, avansul va fi de scurtă durată şi va fi urmat de volatilitate ridicată.

Cât despre dolar, principala monedă a rezervelor valutare, aceasta se va aprecia faţă de toate principalele valute ale lumii.

Colapsul profiturilor şi carnagiu pe piaţa muncii

În China, oricare ar fi catalizatorul, excesul de capacitate de producţie din in­dustrie va fi exacerbat de încetinirea abruptă a creşterii economice. În acest context profiturile companiilor şi firmelor se vor prăbuşi, ceea ce va aduce cererea internă pe o spirală descendentă. Falimentele şi şo­ma­jul se vor face simţite la scară largă, punând în pericol stabilitatea socială şi financiară.

Un factor care ar putea accelera spirala descendentă este gradul ridicat al datoriilor în capitalul companiilor şi guvernelor locale. SocGen estimează că aceste datorii au ajuns la 145-150% din PIB la sfârşitul anului trecut. Banca subliniază totuşi că aterizarea dură este o perspectivă extremă. Scenariul de bază al SocGen este o aterizare „cu zdruncinături pe termen mediu în care creş­terea încetineşte de la 7,4% anul acesta la 6% în 2017“. Şansele sunt mai însă ca ate­rizarea să se transforme la un moment dat în picaj.

Pericolul aterizării dureroase nu este deloc de neglijat

Economiştii băncii britanice Barclays întăresc ideea că o aterizare dură este un scenariu cât se poate de plauzibil. Ei estimează că economia chineză va creşte cu 7,4% anul aceasta şi în 2014, dar consideră că „este tot mai posibil ca la un moment dat în următorii trei ani avansul trimestrial să încetinească la 3%“. Analiştii notează că activitatea industrială, cu o contribuţie de 40% la economia ţării, a fost anul acesta sub aşteptări.

Barclays a calculat că, dacă economia chineză aterizează dur, preţurile cuprului vor scădea cu peste 60% de la nivelurile actuale. De asemenea, plumbul se va ieftini cu 40-50%, iar aluminiul cu 30%.

În cel mai pesimist scenariul al băncii americane Morgan Stanley, PIB-ul Chinei încetineşte la 5,5% anul acesta şi la 4,5% anul viitor.

„Perspectiva dezîndatorării sectorului financiar din China amplifică riscul aterizării dure. Deşi probabilitatea acestui scenariu este încă redusă, nu este atât de redusă încât să facă de ignorat costurile protejării“, notează analiştii de la Morgan Stanley. Creşterea este alimentată atât de mult de datorii încât Banca Reglementelor Internaţionale a avertizat că economia este ameninţată de o criză a creditului.

Paul Krugman, un economist ale cărui predicţii sunt intens mediatizate, folosind un scenariu în care creşterea încetineşte la 5% anul viitor, avertizează asupra efectelor nepredictibile pe care aterizarea dură le-ar avea pe planul „politicii şi stabilităţii internaţionale“.

„Ministimulente“ noi de creştere pentru economia chineză, de la investiţii în căi ferate la scutiri de taxe

Premierul chinez Li Keqiang (foto) a anunţat că Beijingul va grăbi construcţiile de căi ferate şi va scuti de plata anumitor taxe companiile mici pentru a sprijini o economie care anul aceasta creşte cu cel mai lent ritm din ultimii 23 de ani, scrie Bloomberg.

Consiliul de Stat a aprobat exceptarea companiilor mici de la plata TVA şi a unor taxe de afaceri începând cu 1 august şi s-a angajat să menţină cursul de schimb al yuanului „stabil şi la un nivel rezonabil şi echilibrat“. De această decizie vor beneficia peste şase milioane de afaceri mici, cu impact asupra locurilor de muncă şi veniturilor a zeci de milioane de persoane, se arată într-un comunicat al guvernului. De asemenea, China va reduce taxele administrative percepute la inspectarea exporturilor şi va incuraja finanţarea companiilor mici pentru a promova comerţul. Totodată, guvernul intenţionează să acorde investitorilor privaţi şi guvernelor locale drepturi de proprietate şi de operare asupra unor drumuri ferate urbane şi regionale. „Ca să te îmbogăţeşti în primul rând trebuie să construieşti drumuri, în special drumuri ferate“, a declarat premierul Li. Accelerarea construcţiei căilor ferate aduce „beneficii multiple“ prin promovarea urbanizării, stabilizarea creşterii şi îmbunătăţirea vieţii oamenilor, a explicat el.

Pentru perioada de cinci ani de până în 2015 guvernul a hotărât să investească 3.300 miliarde yuani (407 miliarde euro), cu 500 miliarde yuani (61,6 miliarde euro) mai mult decât în planul anterior.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO