Business Internaţional

Automobilele de azi, mai echipate decat prima naveta spatiala din istoria omenirii

04.03.2005, 00:00 46

In industria auto a inceput sa intre in rutina echiparea si a celor mai modeste automobile de familie cu functii computerizate, care depasesc in complexitate, spun unii, chiar si pe acelea instalate in naveta spatiala care a dus primii oameni pe Luna, scrie Financial Times.


In ziua de azi, totusi, exista o cerinta continua de imbunatatire a acestor echipamente electronice. Ultimele modele de autoturisme, in special cele din clasa de lux, incorporeaza probabil mai multi megabiti si megaherti decat echipamentele Nasa in perioada in care primii oameni au pus piciorul in spatiul selenar.


Acum un deceniu, injectia cu combustibil si aprinderea erau principalele functii urmarite prin sisteme computerizate.


Astazi, chiar si o masina mai modesta, cum ar fi spre exemplu un Opel Vectra, are integrate zece sau mai multe microprocesoare in sistemul electric, care asigura de la navigatia prin satelit pana la reglarea emisiilor si a temperaturii in cabina si stabilirea distantei pana la masina din fata.



Masinile destepte franeaza singure


TotuSi ar fi o eroare sa echivalam puterea computerizata cu inteligenta. Inteligenta implica o interactiune suplimentara intre om si masina sau intre automobil si mediul inconjurator.


Cele mai "inteligente" automobile pot vedea prin ceata si pot frana automat daca exista pericolul unei coliziuni, pot calcula cel mai bun traseu catre o anumita destinatie si pot propune schimbari de traseu pentru a evita ambuteiajele care apar. Pot corecta traiectoria pe drumuri inghetate si pot decide daca sa mearga cu petrol, pe baterie sau cu ambele variante de propulsie.


Unul dintre noile modele Renault Megane va afisa o forma de inteligenta chiar inainte de a te cauta in buzunar dupa cheile de contact. In parcare, automobilul scaneaza mediul ambiant, pentru a detecta intoarcerea proprietarului cheii. Cardul-cheie, care poate ramane in buzunarul sau in portofelul detinatorului, lanseaza un semnal electronic catre masina. Portierele automobilului se deschid automat. Cand cardul este detectat in interiorul masinii, vehiculul poate fi pornit prin simpla apasare a unui buton.


Acest gen de interactiune avansata a devenit rutina, chiar si in automobilele cu preturi mai accesibile precum Megane.


O extindere a acestei abordari la clasa de lux va permite in curand - si in unele cazuri deja o face - ca autoturismul sa se pre-conditioneze cand "simte" apropierea soferului, declansand sistemele care controleaza pozitia scaunului, climatizarea, sistemul audio, si chiar transmisia, setandu-le dupa preferintele acestuia.



Cum se descurca companiile cu tehnologia


Honda, producatorul japonez care a incercat tot timpul sa provoace limitele ingineriei, cauta sa descopere sinergii intre sisteme. Compania a lansat o alta variatie pe tema sofatului pe patru roti, in care masina este capabila sa transmita catre roti o putere diferita. Legend, ultimul sau model, este echipat cu un radar care examineaza si culege informatii de pe o suprafata de 100 de metri.


Unitatea computerizata care primeste aceste informatii calculeaza vitezele, distantele si traiectoriile obiectelor din apropiere si stabileste probabilitatea unei coliziuni.


Daca autoturismul este pe o ruta de coliziune, sistemul alerteaza soferul sa franeze, iar daca el nu reuseste sa o faca, automobilul franeaza automat. Daca impactul este clasificat drept inevitabil, sistemul intareste centurile de siguranta si declanseaza frana de urgenta pentru a atenua puterea coliziunii.



Mai putin fiabili


Exista doua companii de top care ar putea totusi sa intampine dificultati de pe urma acestui trend al tehnologiilor complicate si nefamiliare.


BMW a trebuit sa suporte critici dure pentru slaba ergonomie si complexitatea dusa la extrem, in anul 2001, cand a introdus iDrive, primul software pentru sistemul de operare, destinat functiilor secundare ale vehiculului. Acesta era operat printr-un dispozitiv cu opt cai, asemanator unui mouse de calculator.


Cu toate acestea, Mercedes-Benz a fost cea care a trebuit sa indure cea mai mare umilinta atunci cand inovativul sau hardware electronic a dovedit o fiabilitate subreda, determinand o scadere alarmanta a satisfactiei la consumatori, pana atunci exemplara la constructorul german.


Managerii din sectorul de business ar putea fi, de asemenea, si foarte dezamagiti in legatura cu transformarea masinii intr-un showroom de electronice. Un automobil dotat cu telefoane mobile, care scoate print dupa print, raspunde la comenzi vocale si descarca ultimele cotatii de pe Wall Street ar putea fi insa de neimaginat pentru un muritor de rand.
marius.anton@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO