Business Internaţional

Barclays vrea sa fuzioneze cu ABN Amro

19.03.2007, 19:00 14

Grupul bancar britanic Barclays a propus bancii olandeze ABN Amro un plan ambitios de fuziune, care ar duce la crearea unei institutii bancare globale cu o valoare de piata de 155 miliarde de dolari (117 mld. euro).
Propunerea neoficiala a fost facuta dupa ce ABN Amro a fost implicata luna trecuta intr-o batalie dura cu fondul de hedging The Children's Investment Fund (TCI) privind o posibila divizare a bancii, scrie cotidianul The Times.
Discutiile dintre cele doua banci se afla intr-o faza preliminara, existand posibilitatea ca acestea sa nu duca la incheierea unei tranzactii concrete. Totusi, Barclays si-a indicat clar intentia de a actiona pentru a ajuta banca olandeza sa-si depaseasca actualele probleme.
In urma combinarii celor doua banci ar rezulta unul dintre cele mai mari grupuri bancare din lume.
Barclays se afla pe locul trei in randul celor mai mari banci ale Marii Britanii, dupa HSBC si Royal Bank of Scotland. In cazul in care ar achizitiona ABN, aceasta ar urca pe pozitia secunda, devenind o rivala importanta a celor mai mari doua banci ale lumii, HSBC si gigantul american Citigroup. Fuziunea dintre cele doua ar reprezenta in acelasi timp cea mai mare tranzactie bancara cross-border incheiata vreodata in Europa, dand nastere unui grup cu 47 de milioane de clienti si peste 220.000 de angajati. Barclays desfasoara operatiuni in 50 de tari, iar ABN Amro in 53.
TCI, care detine 1% din actiunile ABN Amro, cere bancii olandeze sa ia in calcul o divizare sau o vanzare directa dupa ani de performante slabe.
Analistii considera ca atacul TCI ar putea determina ABN Amro sa ia o decizie de vanzare. TCI, condusa de managerul de fonduri de hedging Christopher Hohn, a prezentat bancii olandeze un plan de cinci puncte ce include separarea sau vanzarea unor active.
Aceasta nu este prima data cand cele doua banci discuta despre o posibila alianta. Cu doi ani in urma, Barclays si ABN au purtat discutii serioase privitoare la o posibila fuziune.
Bancherii spun ca ABN este partenerul potrivit al Barclays din punct de vedere strategic. John Varley, directorul executiv al bancii britanice, a vorbit luna trecuta despre intentia acesteia de a-si extinde in mod agresiv operatiunile de peste hotare.
Cele doua banci au dimensiuni similare, desi Barclays are o valoare de piata mai mare, de 66 mld. euro, comparativ cu valoarea ABN de 52 mld. euro.
In urma unei fuziuni cu ABN Amro, Barclays ar castiga acces pe piete cu un ritm rapid de dezvoltare, cum ar fi Brazilia, un business bancar american cu sediul in apropiere de Chicago, si Antonveneta, grupul bancar italian pe care ABN l-a achizitionat in schimbul a 8 miliarde de dolari in 2005. In acelasi timp, ABN mai detine participatii importante in Asia, o importanta banca de investitii si operatiuni pe segmentul corporate, cat si unul dintre principalele grupuri de administrare de active din lume.
CEO-ul Barclays doreste sa plaseze banca britanica in randul celor mai importante pe plan global. Ca parte a acestei strategii, initiate in 2004, acesta si-a fixat drept tinta obtinerea a peste 50% din profiturile bancii din operatiunile desfasurate peste hotare pana in 2008. Barclays a depasit aceasta tinta anul trecut, cu profituri record de 7,1 mld. lire sterline (10,4 mld. euro).
Sub conducerea lui Varley, banca intentioneaza sa se extinda in zone cum ar fi Europa de Sud, unde detine deja banci din Spania si Portugalia, Africa, unde este deja prezenta prin pachetul de 56% detinut in cadrul bancii sud-africane Absa, si Orientul Mijlociu.
Varley a redus importanta achizitiilor in ceea ce priveste dezvoltarea bancii britanice, sustinand ca ruta preferata a bancii este dezvoltarea organica. Totusi, sustin analistii, avand in vedere planurile ambitioase de expansiune ale Barclays, probabilitatea ca banca sa se orienteze catre astfel de tranzactii este din ce in ce mai mare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO