Business Internaţional

BMW da constructia modelului X3 pe mana austriecilor

05.02.2004, 00:00 26



Cei care viziteaza centrul de cercetare si dezvoltare al companiei Magna Steyr AG din Graz, Austria, trebuie mai intai sa se inregistreze, dupa care vor fi escortati si vor trece prin doua seturi de usi securizate, care pot fi deschise numai prin premise electronice.



Aceasta procedura a fost stabilita pentru a-i impiedica pe clientii companiei, printre care se numara DaimlerChrysler, Bayerische Motoren Werke (BMW) si General Motors, sa vada noile modele ale concurentilor asupra carora lucreaza Magna Steyr.



Constructorii europeni de autovehicule dau productia unor modele pe mana companiilor precum Magna. Astfel, se economiseste timp, dar mai ales milioane de euro care ar fi trebuit investiti in fabrici. Modelul sport Crossfire al celor de la DaimlerChrysler este produs de firma Wilhelm Karmann din Osnabrueck, Germania, iar majoritatea modelelor Boxster de la Porsche sunt construite de Valmet Automotive din Finlanda.



"Tendinta de externalizare este de crestere," spus Alexander Scholl din cadrul HSBC Trinkaus Capital Management din Dusseldorf, Germania, companie care administreaza atat actiuni BMW, cat si DaimlerChrysler. "Este de inteles ceea ce fac producatorii auto atata timp cat nu vor delega competente fundamentale, precum tehnologia sau designul, altor companii mai mici".



Constructorul bavarez BMW a acordat constructia noului model SUV (sport utility vehicle) X3 celor de la Magna Steyr pentru a evita construirea unei fabrici, ceea ce a adus vehiculul pe piata cu doi ani mai devreme, a afirmat Marc Hessinger, purtatorul de cuvant al BMW. Motoristul german a inceput sa vanda modelele X3 inca din 10 ianuarie 2004. BMW este acum in avantaj in fata DaimlerChrysler, care nu vor avea un model concurent decat abia in 2006, informeaza Bloomberg.





Ce se intampla cu designul?



Numirea altor companii care sa se ocupe de productia autovehiculelor nu se aplica numai in cazul constructorilor de modele de lux. General Motors, Ford Motor si PSA Citroen aplica si ei aceeasi tactica.



Oficialii Magna Steyr declara ca si-au dublat productia de masini in ultimii doi ani si se asteapta la inca o dublare in urmatorii patru - cinci ani.



Henri Heuliez SA din Franta va construi un roadster coupe pentru General Motors. Italienii de la Pininfarina construiesc modelul decapotabil StreetKa de la Ford, Peugeot 406 coupe si SUV-ul in trei usi Pajero Pinin de la Mitsubishi. Grupul Bertone se va ocupa de fabricarea modelului Astra de la Opel in varianta decapotabila si coupe.



"Atat timp cat designul si productia sunt respectate intocmai, nu conteaza unde se constrtuieste masina sau daca e construita chiar de catre cei de la BMW," a precizat Michael Oestreich, vanzator in cadrul unei fabrici auto din Alsfred, Germania. "Nu-mi place designul de la X3 si nu ma deranjeaza daca va fi construit in Austria."





Piata fragmentata



Din cele 19,6 milioane de masini care au fost estimate ca se vor construi in vestul si estul Europei in 2003, productie a fost externalizata pana la un prag de 2%, sustin cei de la Magna Steyr. Numarul de autovehicule construite de contactanti se va majora odata cu cresterea numarului de tipuri de masini care sa atraga consumatorii de pe o piata matura, sustin analistii.



BMW construieste in prezent o fabrica in Leipzig, Germania, pentru a creea spatiu pentru noile modele Seria 1. Panurile actuale ale companiei din Munchen nu prevad existenta unei capacitati pentru a fabrica SUV-ul X3 si de aceea a fost nevoita sa apeleze la un partener extern pentru a nu astepta mai multi ani pana cand ar fi putut scoate pe piata noul model, a explicat purtatorul de cuvant al BMW, Marc Hessinger.
florin.cepraga@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO