Business Internaţional

Bursa de pe Wall Street: banii nu pica din cer

04.02.2003, 00:00 58

Dupa trei saptamani de declin pe Wall Street, bursa new-yorkeza a deschis ieri in crestere, dar marii furnizori ai programelor spatiale de la NASA au contrazis tonul general optimist al pietei. Dupa prabusirea navetei Columbia si moartea echipajului aflat la bord, actiunile Allied Techsystems, care furnizeaza motoare solide pentru navetele spatiale americane a scazut la 49,9$, de la cursul de inchidere de 54,36$. Actiunile Boeing, cel mai important furnizor al NASA au pierdut 51 de centi, ajungand la 31$, iar actiunile Lockheed Martin nu fusesera inca tranzactionate la ora inchiderii editiei. Oricum, pe piata germana, actiunile celor doi principali furnizori ai programelor NASA au fost tranzactionate la preturi in scadere.
Explozia navetei spatiale americane Columbia adreseaza astfel o noua provocare gigantilor americani in contextul in care acestia se confrunta si cu declinul fara precedent al aviatiei civile, care le-a afectat profund rentabilitatea.
Compania mai asigura intretinerea tehnica a navetelor spatiale in cadrul societatii mixte United Space Alliance pe care a infiintat-o cu Lockheed Martin, cel mai mare grup din industria americana al apararii, construieste, testeaza si presteaza lucrari de intretinere pentru motoarele navetelor.
Boeing, cel mai mare producator mondial de avioane civile si al doilea furnizor de sisteme de aparare din SUA, a disponibilizat circa 30.000 de salariati de la atacurile teroriste din 11 septembrie, in care piratii aerului au utilizat patru dintre aeronavele sale pentru a ataca America.

Traiectorie in picaj
La 30 ianuarie, Boeing a anuntat un declin important al profitului din 2002, de la 2,8 miliarde de dolari in 2001 la 2,3 miliarde de dolari. Veniturile companiei s-au cifrat la 54,1 miliarde de dolari, fiind inferioare celor de 58,2 miliarde de dolari consemnate in anul precedent.
Divizia spatiala si de comunicatii a consemnat un profit operational de 357 milioane de dolari, la o cifra de afaceri de 11 miliarde de dolari, fata de profitul de 619 milioane de dolari si veniturile de 10,4 miliarde de dolari inregistrate in 2001.
Castigurile realizate de divizia militara au ajutat compania sa compenseze intr-o oarecare masura lipsa de comenzi civile, determinata de cererea slaba din transportul aerian.

NASA, sub semnul intrebarii
O serie de analisti sunt de parere ca tragedia navetei Columbia reprezinta primul test privind eficienta deciziei NASA, de la mijlocul anilor '90, cand autoritatile au decis sa privatizeze activitatile de productie a navelor spatiale, care au fost prelute de United Space Alliance.
Prima reactia politica de la Washington i-a sugerat presedintelui american George W. Bush ca va beneficia de sprijinul tuturor fortelor politice pentru a intensifica cercetarile programului spatial. In acest caz, NASA trebuie sa isi modifice strategia si sa isi extinda resursele financiare.
Temerile cu privire la siguranta echipajelor de astronauti sunt in crestere. Desi acestia sunt constienti de pericolele la care se expun, moartea a doua echipaje in 113 zboruri depaseste procentul de risc acceptabil estimat de cei mai pesimisti experti. De-a lungul anilor, NASA a apreciat ca riscul pierderii de vieti omenesti se ridica de la 1 din 100 la 1 din 250 de misiuni spatiale.
Accidentul navetei Challenger, in 1986, a avut un efect mai puternic decat tragedia de la sfarsitul saptamanii trecute, pentru ca a fost prima nava spatiala pilotata de un echipaj uman care a fost pierduta in timpul misiunii. Dupa tragedia Challenger, atat guvernul de la Washington, cat si agentia spatiala NASA au reluat cursul normal al operatiunilor. Endeavour a fost lansata doi ani mai tarziu, iar costurile programului respectiv s-au ridicat la doua miliade de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO