Business Internaţional

Cand platesti cu euro incepi sa te uiti mai atent la preturi

24.12.2002, 00:00 14

Pentru prima data, europenii isi fac cumparaturile de Craciun cu bani noi, adica cu moneda unica euro introdusa prima data in ianuarie anul acesta. Insa multi dintre ei nu sunt prea incantati sa scoata din buzunar noile bancnote si monezi, relateaza Wall Street Journal Europe.
Susanna De Gaspari, profesoara si mama a doi copii care locuieste in Milano, este nemultumita de cresterea preturilor care a insotit convertirea in euro a lirei italiene, marcii germane si a altor monede din zona euro. Conform unei asociatii italiene a consumatorilor, preturile la panettone ( chec italian cu stafide si fructe confiate), prajitura traditionala de Craciun, au crescut cu 11% fata de anul anterior. Pretul brazilor de Craciun a crescut cu 20% iar cel al pastelor tortellini cu 33%. "Anul acesta, cadourile vor fi mai mult simbolice", spune Susanna De Gaspari, iar sotul ei adauga: "Cu euro este prea scump sa cumparam cadouri consistente".
Faptul ca platesc cu cativa euro in plus pentru o bucata de prajitura nu va darama bugetul europenilor. Insa iritarea fata de cresterea preturilor la asemenea produse agraveaza nelinistea din randul consumatorilor, care deja sunt ingrijorati din cauza cresterii somajului si incetinirea cresterii economice. Totul se adauga la panorama sumbra a cheltuielilor de consum de la acest sfarsit de an in majoritatea Europei. Pentru cele 12 natiuni care folosesc euro, cheltuielile de consum pentru intregul an este asteptat sa creasca cu doar 0,6%, mai putin decat cresterea de 1,8% survenita in 2001.
"Oamenii nu mai cumpara atat de mult asa cum obisnuiau inainte", spune Albrecht con Truchsess, purtator de cuvant al lantului german de supermarket-uri Metro. "Ei nu au disponibilitatea de a cumpara", adauga el.
Este imposibil de determinat cat de mult din aceasta stare poate fi pusa pe seama noii monede. Pentru turisti a insemnat economie de timp cat si de bani la schimbarea monedelor nationale si a inlesnit afacerile de la granita. Insa atunci cand magazinele si-au schimbat preturile in euro in luna ianuarie, in majoritatea cazurilor a avut loc o mica rotunjire.
Efectul de ansamblu asupra inflatiei a fost destul de mic. Eurostat, agentia pentru statistica a Uniunii Europene (UE), estimeaza ca schimbarea monetara a adaugat nu mai mult de o cincime de punct procentual la inflatia din acest an. Insa costul unor lucruri de zi cu zi, cum ar fi cafeaua sau un tuns la coafor au crescut cu mult mai mult. Preturile in cafenele si restaurante a crescut cu 4,3%, aproape dublu cat rata generala a inflatiei, a spus Comisia Europeana. Acestea sunt genul de lucruri pe care oamenii le observa. "Este o foarte mare diferenta intre inflatia perceputa si inflatia reala", spune un purtator de cuvant al UE.
Consumatorii italieni si germani au fost cei mai indignati. In Germania, unele persoane au inceput sa numeasca noua moneda "Teuro", aluzie la cuvantul german (teuer) pentru "scump". Asociatiile consumatorilor italieni au pornit un fel de "greve" in care consumatorii au promis solemn ca nu vor face cumparaturi timp de o zi. "Atunci cand oamenii vor ajunge in ianuarie sa calculeze cat au cheltuit de Craciun, vor observa cu siguranta diferenta", spune Marcello De Cecco, profesor de economie la Universitatea din Roma.
Pentru unii copii din Europa, s-ar putea ca anul acesta Craciunul sa nu arate prea bine. In Milano, Susanna De Gaspari spune ca in ultimii ani a incercat sa-si surprinda fiicele cu cadouri originale, cum ar fi o lampa de podea de ultima tehnologie care are lumini multicolore. Anul acesta, ele vor primi lucruri de care au nevoie: un pulover, o trusa de machiaj si poate cateva carti. "Lucruri parctice, nu accesorii", spune ea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO