Business Internaţional

Ce au de pierdut Coca-Cola, McDonald`s şi alte afaceri fanion ale Occidentului în Rusia

Ce au de pierdut Coca-Cola, McDonald`s şi alte afaceri...

Autor: Bogdan Cojocaru

02.08.2014, 11:43 778

Prin cele mai dure sancţiuni de până acum UE şi SUA au ţintit spre motoarele şi aşa gripate ale economiei ruseşti blocând în mare parte accesul la finanţare al celor mai mari bănci ruseşti, controlate de stat, şi restricţionând exporturile de tehnologie necesară forării submarine de mare adâncime şi extra­gerii gazelor de şist. 

Moscova a răspuns trimiţând prin interzicerea importurilor de fructe şi legume din Polonia un foc de avertisment spre vârful de lance al ofesivei diplomatice antiruseşti. Cât de departe sunt dispuşi liderii occidentali şi Putin să meargă? Analiştii spun că gazele naturale importate din Rusia de statele UE sunt prea importante pentru ambele părţi pentru a fi folosite prea curând în cea mai severă confruntare diplomatică şi economică dintre Vest şi Kremlin de la Războiul Rece. Iar în noile sancţiuni, statele europene au arătat că nu sunt dispuse să rişte încercând să atenueze efectele asupra economiilor lor, încă fragile după cea mai gravă criză economică şi financiară de după cel de-al Doilea Război Mondial.

Ce au de pierdut Coca-Cola, McDonald’s şi alte afaceri fanion ale Occidentului în Rusia

* Coca-Cola este cel mai mare jucător de pe piaţa rusească a băuturilor carbogazoase, unde are o cotă de aproape 37%. Pentru Coca-Cola HBC, un important îmbuteliator al produselor Coca-Cola, prezent şi în România, Rusia este cea mai mare piaţă.

* Pepsi, printre puţinele companii occidentale acceptate în fostul bloc comunist, are o cotă pe piaţa băuturilor carbogazoase de 18%. Compania vinde acolo şi diverse mărci de produse alimentare şi sucuri, ceea ce o face cea mai mare companie de băuturi răcoritoare şi produse alimentare din Rusia, cu vânzări de peste 5 miliarde de dolari. Rusia este a doua piaţă ca mărime pentru Pepsi, după SUA. 

* McDonald’s, care şi-a deschis primul restaurant în Moscova în 1990, are peste 400 de restaurante în Rusia. Această piaţă este cea mai mare piaţă în funcţie de volumele vândute. Rusia generează pentru McDonald’s venituri anuale de 2,5 miliarde dolari.

* Renault-Nissan, Ford, General Motors, BMW, Hyundai-Kia, Mazda, PSA Peugeot-Citroën, Mitsubishi, Toyota şi Volkswagen, Ssangyong sunt grupuri care construiesc, asamblează autovehicule în Rusia sau vor să investească în industria auto de acolo. Anul trecut, toate modelele din top 10 cel mai bine vândute maşini în Rusia au fost produse local. Dacia Duster a fost a patra cea mai vândută maşină. Dintre mărci, liderul de piaţă este Lada, cu 456.309 maşini noi vândute anul trecut. Ea este urmată de Renault, cu 210.099 unităţi, şi KIA, cu 198.018. Grupul cu cea mai mare cotă de piaţă este AVTOVAZ-RENAULT-NISSAN (30%), urmat de VW (11%) şi GM (9,3%).

* Gucci a fost în 2011 cel mai bine vândut brand de lux în Rusia, cu vânzări de 208,6 milioane de dolari, urmat de Donna Karan şi Vuitton ale LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, Hermes şi Prada. Vânzările brandurilor de modă de lux au urcat atunci la 8,8 mld. dolari.

Gucci a preluat controlul direct al magazinelor din Moscova şi vrea să deschidă altele acolo.

* British Petroleum este, de departe, cel mai mare investitor străin din Rusia prin intermediul participaţiei de 19,7% deţinută la cel mai mare producător rus de petrol, Rosneft.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO