Business Internaţional

Certificatul "produs bio" nu este intotdeauna dovada calitatii unui produs, ci un instrument de marketing

08.10.2007, 02:22 41

Eticheta de "produs bio" este in acest moment aplicata produselor pentru a marca un nivel superior de calitate si pentru a evidentia originea acestora. Cu toate acestea, nu toate produsele etichetate ca fiind bio au aceasta calitate, considera Ivana Pickova, purtatorul de cuvant al Asociatiei pentru Protectia Consumatorului din Cehia (SOS). Acest subiect a fost adus in discutie dupa ce ministerul agriculturii de la Praga a desemnat luna septembrie ca fiind luna produselor ecologice.
"Pana acum s-au inregistrat cateva cazuri de produse bio false", a declarat Pickova. De exemplu, producatorul francez Danone a fost obligat prin decizie judecatoreasca sa prezinte scuze publice, dupa ce a mentionat in mod neautorizat cuvantul "bio" pe eticheta paharelor de iaurt. Ca urmare a acestei decizii, denumirea iaurtului comercializat sub marca "Bio bifidus aktiv" pana in 2001 a fost schimbata in Activia.
"De curand am publicat o lista cu o serie de suplimente alimentare, unele comercializate chiar si in farmacii, care folosesc eticheta de produs bio fara a fi certificate in acest sens", a declarat Pickova, adaugand ca in Cehia exista doar trei companii autorizate sa foloseasca aceasta eticheta.
Pickova declara ca anumiti producatori nu-si dau seama de riscurile la care se supun, preferand sa exploateze eticheta bio, in speranta ca astfel produsele lor vor fi mai atractive. Amenda pentru folosirea neautorizata a acestei marci ajunge pana la 1 mil. coroane cehe (36.000 de euro).
"In Cehia, consumul de produse bio nu se compara cu cel din Franta sau Germania", a declarat Pickova adaugand ca totusi, se remarca o tendinta de crestere fata de ultimii ani.
Ivan Barvinek, consultant la GfK Praha, considera ca, de fapt, cehii au devenit din ce in ce mai constienti de existenta pe piata a produselor bio, desi in mare parte confuzia in ceea ce priveste semnificatia etichetei bio inca persista. "La ultimul sondaj pe care l-am efectuat in iulie 2007, 45% dintre respondenti au declarat ca au cunostinta despre produsele alimentare bio, ocazional cumparand astfel de produse", a declarat Barvinek.
In 2006, vanzarile de produse bio s-au ridicat la 760 mil. coroane cehe (27,5 mil. euro), cu 50% mai mult fata de anul precedent. Oficialii companiilor care detin licente pentru produse bio vorbesc de un boom al acestei piete, printre acestea numarandu-se nu doar produse alimentare sau anumite suplimente alimentare, ci si produse cosmetice.
Procesul de certificare a produselor bio a inceput in urma cu 14 ani, dar primele licente pentru produsele cosmetice bio au fost eliberate luna trecuta. Companiile care au primit licente pentru produse cosmetice bio sunt Botanicus, Salus si Nobilis Tilia.
Milan Berka, presedintele KEZ, a declarat ca produsele bio sunt foarte usor de recunoscut. "Este foarte important sa se stie faptul ca produsele bio trebuie sa detina un cod de certificare", spune Berka.
La fel ca si eticheta de produs bio, exista pe piata din Cehia o serie de alte marci, care au capacitatea de a atrage intr-o mai mare masura atentia consumatorilor, fiind percepute ca semne ale calitatii unui produs. Insa nu intotdeauna eticheta prezinta adevarata origine a acestor produse. De exemplu, marci precum "Fabricat in Cehia" sau "produs ecologic" pot servi ca semne ale calitatii unui produs, dar in acelasi timp pot reprezenta doar simple instrumente de marketing. Printre etichetele care certifica nivelul calitatii unui produs, cea mai prestigioasa este "Clasa A", care - datorita agresivei campanii media de care s-a bucurat - este cea mai cunoscuta marca a calitatii. "Clasa A" a fost certificata de catre ministerul agriculturii in 2003. Pana in prezent peste 1.400 de produse detin acest standard.
Pana in aprilie 2007 eticheta de produs "Clasa A" a facut parte dintr-un program national menit sa promoveze calitatea produselor fabricate in Cehia. Eticheta a fost lansata de piata inaintea intrarii Cehiei in Uniunea Europeana, cand existau o multime de temeri conform carora cehii vor renunta la a mai consuma produse traditionale cehesti, orientandu-se spre cele din import. temerile s-au dovedit insa neintemeiate.
Dupa trei ani de la lansare, eticheta de produs "Clasa A" se bucura de o popularitate fara precedent in randul cehilor, fapt confirmat si de cercetarile Fondului de Stat pentru Interventii in Agricultura, in ale carui atributii intra si acordarea certificatelor de produse "Clasa A". Intr-un studiu din 2006 81% dintre respondenti declara ca recunosc aceasta marca. "Din ce in ce mai multi oameni sunt interesati nu doar de produsul in sine, ci si de originea acestuia sau de calitatea alimentelor pe care le consuma", a declarat Tana Kralova, purtatorul de cuvant al ministerului agriculturii.
Timp de trei ani Uniunea Europeana a facut o exceptie, tolerand protectia produselor fabricate in Cehia, dar acum certificatul de produs "Clasa A" poate fi obtinut si de companiile straine care opereaza in Cehia.
Desi a fost necesar sa treaca o perioada de timp pentru ca oamenii sa se obisnuiasca cu etichetele de control al calitatii, rezultatele nu au intarziat sa apara. Producatorii sunt foarte nerabdatori sa primeasca certificarea produselor, iar, pe de alta parte, din ce in ce mai multi consumatori recunosc in aceste etichete drept un simbol al calitatii.
Sistemul certificarii calitatii pare unul ingenios, din care au de castigat atat consumatorii, cat si companiile. Insa o problema semnificativa s-a ivit si aici: numarul din ce in ce mai mare de licente de certificare a calitatii care au patruns pe piata.
In timp ce unele licente, precum "Clasa A", sunt acordate de stat, cele mai multe sunt acordate de numeroasele asociatii private.
"Este o adevarata jungla. De fapt, s-a exagerat putin in aceasta privinta, din moment ce aproape oricine isi poate stabili propriul sau sistem de acordare a licentelor de calitate", a declarat Pickova. Ea a adaugat ca numeroase firme care acorda astfel de licente nu doar ca cer clientilor intrunirea anumitor conditii, dar percep si un comision pentru o perioada limitata in care companiile pot folosi eticheta respectiva. Astfel, se pare ca sistemul de certificare a calitatii produselor a devenit o mica masinarie producatoare de profit. Dar foarte putine firme sunt dispuse sa dezvaluie sumele pe care le pretind in schimbul certificarii calitatii.
Jiri Pekarek, presedintele Czech Dental Chamber, a declarat ca o companie care foloseste eticheta de certificare emisa de firma sa plateste 50.000 de coroane cehe (1.800 de euro) in primul an si 30.000-40.000 de coroane cehe (1.000-1.450 de euro) in anii urmatori.
Dar, aceste comisioane pot avea un impact negativ, reducand gradul de incredere pe care consumatorii il manifesta vizavi de produsele certificate, sunt de parere unii analisti.
Modul in care sunt emise licentele se reflecta si asupra organizatiilor care fac acest lucru. Tomas Cikrt, purtatorul de cuvant al ministerului sanatatii de la Praga, declara ca certificatele sunt emise numai de catre organizatii profesionale, acestea purtand intreaga responsabilitate pentru eventualele nereguli. "Daca aceste organizatii vor sa fi percepute ca entitati demne de incredere, este in interesul lor sa acorde o mai mare atentie produselor pe care le certifica", a declarat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO