Business Internaţional

China atrage talentele occidentale în cursa cu producătorii auto străini

China atrage talentele occidentale în cursa cu producătorii auto străini

Modelul Voleex C50 al producătorului auto chinez Great Wall Motor

Autor: Andreea Mindrila

05.12.2011, 00:05 550

Producătorul auto Great Wall Motor a lansat modelul Voleex C50, versiunea finală a unui sedan compact care va fi lansat în curând şi pe care producătorul auto l-a dezvoltat pentru a-şi crea o identitate distinctă. Designul său reprezintă detaşarea de o companie cunoscută mai ales pentru imitarea designului maşinilor realizate de producătorii auto japonezi, scrie The Wall Street Journal.

Great Wall l-a angajat anul trecut pe Andreas Deufel, care anterior a lucrat la Mercedes-Benz, pentru a proiecta vehicule cu look mai original pe care speră să le lanseze începând cu anul viitor.

"După un timp, ai nevoie de propria identitate corporativă, trebuie să devii tu însuţi", a spus acesta într-un interviu.

Compania speră ca vânzările totale să crească anul acesta la o jumătate de milion de maşini, mai mult decât dublul volumului de maşini vândute din 2009 şi până în prezent.

Deufel, care a lucrat la suv-urile Merce­des-Benz GL Class şi ML Class, este unul dintre proiectanţii occidentali tot mai nu­meroşi care s-au alăturat recent producătorilor chinezi şi atelierelor independente pentru a-i ajuta să concureze mai bine pe piaţa auto atât în China, cât şi în exterior.

Fostul proiectant al GM Dave Rand s-a alăturat producătorului Chongging Changan Automobile Co. de câteva luni, în timp ce compania Zhejiang Geely Holding Group Co. l-a transferat pe proiectantul Peter Horbury la începutul acestui an pentru a crea noul brand Geely.

Dan Darancou, un alt fost proiectant al GM, s-a alăturat la sfârşitul anului trecut companiei independente de proiectare tehnică CH Auto Technology Corp. din Beijing. Obiectivul lui este de a ajuta companiile auto chineze "să găsească acel factor «C» evaziv. Îţi poţi imagina că într-o zi va exista China Motors (CM). De ce nu? Acest lucru nu este de neconceput", spune el.

Darancou se aşteaptă ca în curând şi alţi proiectanţi auto să vină în China.

"Eu sunt persoana cu care toţi vor să vorbească la un show auto. Tot timpul îmi spune cineva «Hei Dan, ia-mă în China». Ceea ce se întâmplă aici nu diferă de goana după aur. Poţi să te reinventezi şi să atingi noi culmi. Ai mult mai multă influenţă asupra maşinilor", adaugă el.

Industria auto din China îşi caută propriul look distinctiv, în condiţiile în care concurenţii occidentali încep să dea năvală pe o piaţă care nici de departe n-a atins apogeul. Producătorii auto mondiali s-au orientat tot timpul către elita bogată din China, în timp ce producătorii interni precum Great Wall Motor s-au îndreptat mai mult către consumatorii mai economi. Dar producătorii auto internaţionali de talia GM şi Nissan vizează întreaga piaţă auto cu maşinile lor fără pretenţii şi creează împreună cu partenerii chinezi propriile branduri ieftine doar pentru piaţa din China. În acelaşi timp, este foarte probabil să aibă loc o intensificare a concurenţei ca urmare a încetiniri creşterii economice în următorii ani pe cea mai mare piaţă auto din lume, după creşteri ale vânzărilor anuale care au atins şi 40%.

Proiectarea este considerată a fi o deficienţă majoră pentru cei mai mulţi producători auto chinezi. Experţii auto spun că cele mai multe modele chineze sunt fie prea anoste, fie prea ciudate, fie foarte asemă­nă­toare cu modelele occidentale sau japoneze cu care concurează direct.

Deufel spune că obiectivul pe care îl are de îndeplinit urgent este să creeze o nouă identitate corporativă pentru Great Wall, un producător auto din Baoding, un oraş industrial situat la 160 km sud-vest de Beijing.

Această identitate va deveni evidentă anul viitor, odată cu lansarea noilor autoturisme, spune el, printre care şi un suv Porsche Cayenne. "Nu vor fi motive pentru care stilul calităţii occidentale nu ar putea fi obţinut aici de către un producător auto chinez precum Great Wall Motor", spune Deufel.

Great Wall îşi propune să obţină o calitate a designului maşinilor apropiată de stan­dar­dele producătorilor auto coreeni până în 2013 şi să ajungă la nivelul producătorilor europeni până în 2015. Compania speră ca în final să se adapteze standardelor de design pe care le au cele mai noi maşini europene, precum Passat şi Magotan de la Volkswagen, cele mai bune maşini din punct de vedere al raportului calitate preţ care s-ar putea adresa clienţilor chinezi, spune Deufel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO