Business Internaţional

Chrysler - pariul refuzat de Renault, dar făcut de Fiat - se dovedeşte câştigător

Chrysler - pariul refuzat de Renault, dar făcut de Fiat - se dovedeşte câştigător

Sergio Marchionne, şeful Fiat şi al Chrysler. Foto AFP

Autor: Vlad Popescu

27.07.2011, 00:02 1384

Directorul executiv al Fiat Sergio Marchionne pare că a câştigatpariul făcut în 2009, când a acceptat să salveze Chrysler cuconcursul guvernului american, după ce Renault, prin vocea şefuluiCharlos Ghosn, a decis că ar fi prea riscant să se implice,potrivit unei analize a Bloomberg.

Ghosn a refuzat la sfârşitul anului 2008 şansa de a preluaChrysler, pregătind practic terenul pentru intervenţia Fiat, care aprimit 20% din acţiunile companiei fără să fie nevoie să plăteascăcash, în schimbul expertizei în management şi a tehno­logiei.

"Ne-am retras deoa­rece asistam la desfă­şurarea unei crizefoarte dramatice. Consider că am luat cea mai rezonabilă decizie",a afirmat Ghosn.

În ultimii doi ani Marchionne a făcut tot posibilul să-idemonstreze rivalului său că a greşit. Italianul a început ocampanie rapidă de integrare a Fiat şi Chrysler, care va includefolosirea arhitecturii de bază a autovehiculelor pentru mai multemărci din grup, combinarea managementului şi construcţia de maşinila comun în aceleaşi fabrici.

Fiat şi-a mărit săptămâna trecută participaţia la Chrysler la53,5%, ajungând acţionar majoritar cu doi ani mai devreme decâtpreconiza în 2008.

Chiar şi înaintea scandalului de spionaj industrial din Franţa,care i-a afectat reputaţia, Ghosn a exclus "pentru moment" ointegrare mai profundă între Renault şi grupul japonez Nissan,membri ai unei alianţe vechi de 12 ani.

Renault deţine 43,4% din Nissan, iar compania japoneză are 15%din acţiunile grupului francez. Înainte de a se retrage dindiscuţiile pentru preluarea Chrysler, Ghosn afirmase că atragereaunui partener în SUA "ar avea sens". Anterior, în 2006, discuţiiledintre Renault, Nissan şi General Motors pentru includerea grupuluiamerican în alianţă au eşuat.

"Ghosn pare că s-a oprit la jumătatea drumului, în timp ceMarchionne vrea cel puţin să meargă până la capăt. (Şeful Fiat)încearcă ceva diferit, şi până acum pare să aibă dreptate",comentează Erich Hauser, analist al Credit Suisse Londra.

Acţiunile Fiat au urcat cu 91% din iunie 2009, când a preluatefectiv controlul Chrysler, timp în care titlurile Renault au urcatcu numai 52%. Grupul francez are în prezent o capitalizare de 11miliarde euro, cu 39% mai mică decât valoarea participaţiilor salela Nissan, Volvo şi Daimler, evaluate la 18 miliarde euro. Întretimp, capitalizarea Fiat a ajuns la 9,1 miliarde euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO