Business Internaţional

Coca-Cola este in cautarea unei strategii de supravietuire

28.11.2005, 16:26 67

Coca-Cola, cel mai mare brand la nivel global, se confrunta cu probleme din ce in ce mai grave. Pretul actiunilor a scazut la jumatate in ultimii sapte ani, in timp ce compania se lupta cu un trend care promoveaza bauturile noi si mai sanatoase, relateaza BBC News.

Firma este atacata de toate grijile care iau nastere pe tema obezitatii sau al efectului pe care bauturile carbogazoase il au asupra sanatatii. Persoane cum ar fi Mark Sexton, sef adjunct de catedra in cadrul scolii Sfantul Ilan din Caerphilly, Marea Britanie, sunt cele care lanseaza valuri de ingrijorare pentru gigantul Coca-Cola.

El este de parere ca elevii beau mult prea multa Cola, lucru care ar putea sa le afecteze sanatatea. "Elevii consuma, in medie, trei cutii de cola pe zi. Ati fi surprinsi sa stiti cati tineri isi incep ziua cu o doza ''sanatoasa'' de cola", declara Sexton.

Acest nivel de consum depaseste de o data si jumatate cantitatea de zahar recomandata zilnic pentru un copil. In aceste conditii, nu este surprinzator faptul ca Sexton se arata ingrijorat atat in ceea ce priveste sanatatea consumatorilor, cat si educatia lor. "Bauturile de acest gen pot duce, initial, la un nivel energetic mai ridicat, care este uneori acompaniat de hiper-activitate sau de comportament neadecvat. Aceasta stare de euforie este urmata de o scadere a nivelului energetic care se poate manifesta si printr-o capacitate de concentrare redusa, in special dupa-amiaza."

Sexton a decis sa ia atitudine in legatura cu aceasta problema si de aceea s-a alaturat institutiilor de invatamant din Marea Britanie care au scos bauturile carbogazoase produse de Coca-Cola din automatele din scoli. Acum, si politicienii fac corp comun cu demersurile intreprinse de scoli. Astfel, secretarul educatiei Ruth Kelly si prim-ministrul scotian Jack McConnell au anuntat planuri de a demara un program cu acoperire nationala prin care se va interzice distributia de bauturi carbogazoase in cadrul scolilor. Ceea ce este mai rau pentru Coca-Cola este ca nu doar Marea Britanie interzice prezenta brandului in scoli. Cola este alungata chiar si din "propria ograda".

Chiar si Terminatorul, Arnold Schwarzenegger, actualul guvernator al Californiei, si-a indreptat armele impotriva Coca-Cola. Recent a aprobat proiectul legislativ prin care este interzisa comercializarea bauturilor cabogazoase in cadrul scolilor din California. Aceasta initiativa a fost apreciata de parinti precum Jeanni Torrente din Sacramento care este de parere ca tinerii ar trebui sa fie incurajati sa renunte la a mai consuma bauturi carbogazoase. "Sunt cu adevarat incantata. Este un lucru minunat", este de parere Torrente. "Lumea de azi a crescut cu bauturi acidulate din cauza ritmului haotic in care traim, dar cred ca noi, cu totii, consumam exagerat de multe astfel de bauturi."

Toate aceste lucruri se traduc intr-o presiune mult mai mare care apasa pe umerii Coke. Compania trebuie sa gaseasca niste altenative pentru produsele ei carbogazoase, daca vrea sa mai fie prezenta in scoli.

Comparativ cu rivalul de temut Pepsi, Coca-Cola s-a devenit un pic mai "lenesa" cand vine vorba de diversificarea portofoliului de produse prin intermediul unor bauturi sanatoase. Acum incearca din rasputeri sa recupereze terenul pierdut si sa castige o cota cat mai mare dintr-o piata a bauturilor racoritoare aflata in continua crestere. Vara aceasta, Cola a lansat Minute Maid, care va rivaliza direct cu deja cunoscutul brand Pepsi, Tropicana.

"Pepsi are un model de afaceri mai bun", este de parere Tom Pirko, consultant in industria bauturilor in cadrul BevMark. "Pepsi se bucura de un mai mare succes pentru ca este o companie de bauturi, dar si de produse alimentare. Probabil, si Coca-Cola va urma aceeasi cale."

Coke este amenintata cu exmatricularea si din universitatile din Marea Britanie. Studentii sunt pregatiti sa boicoteze Coca-Cola din cauza unor acuzatii legate de operatiunile derulate de companie in tarile lumii a treia. Coke neaga cu vehementa aceste acuzatii, dar indiferent de replica ei, publicitatea negativa rezultata in urma acestui lucru combinata cu o potentiala pierdere pe piata studentilor este o veste cat se poate de rea pentru companie. Si daca toate aceste lucruri nu sunt de ajuns pentru a reduce "acidul" vanzarilor Cola, grijile legate de politica de comert exterior americana ii indeparteaza pe unii consumatori de produsele americane, care ajung sa aleaga produse de alta origine. In fata acestor provocari, Cola va trebui sa manevreze cu succes un joc cu o miza foarte mare, un joc care nu lasa loc pentru greseli. Daca nu descopera "formula magica", risca sa piarda in fata rivalului Pepsi si sa devina fosta "vedeta" de pe o piata a bauturilor aflata in continua expansiune.

In ultimele luni, Cola s-a bucurat de un oarecare succes care s-a vazut in vanzari mai mari pe pietele in curs de dezvoltare, dar insuficient pentru a readuce actiunile la macar jumatate din cotatia aferenta anului 1998.

"Cola este o companie care se lupta pentru sufletul ei", a conchis Pirko. roxana.petrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO