Noul presedinte al concernului KoAç din Turcia, Mustafa KoAç, este hotarat sa accelereze ritmul programului ambitios de extindere pe plan international, vizand profitabilitatea pe termen lung, dupa ce economia interna a fost afectata de o perioada de recesiune, relateaza Financial Times.
"Trebuie sa ne intensificam activitatea de export si sa majoram volumul operatiunilor pe plan international", a aratat Mustafa KoAç, care a preluat conducerea celui mai mare grup industrial din Turcia, in luna aprile, de la tatal sau Rahmi KoAç.
Strategia concernului include, printre altele, achizitionarea unei retele de telefonie in Bulgaria si extinderea unui lant de supermarket-uri in Rusia. Anul trecut, grupul turc a realizat o serie de achizitii in Germania, Austria, Marea Britanie si Romania.
Mustafa KoAç vizeaza o crestere de 33% a cifrei de afaceri pe 2003, dupa ce grupul a raportat, anul trecut, vanzari de 9,7 miliarde de euro, cu 19% peste nivelul anterior. Din aceasta suma, aproape o treime a fost generata de operatiunile din afara Turciei.
In 2002, compania a raportat un profit neimpozitat de 280 de milioane de euro, dupa ce a incheiat 2001 cu o pierdere de 181 milioane de euro.
Extinderea pe plan international reprezinta o modalitate de crestere si de atenuare a instabilitatii pe plan national. Produsul Intern Brut al Turciei a scazut cu zece procente, in 2001.
Rahmi KoAç spera sa aduca grupul in randul primelor 200 de mari companii internationale. Fiul sau, insa, pune accentul pe profitabilitate.
"Nu avem nevoie sa urcam in clasamentul mondial pentru a fi profitabili si pentru a ne spori valoarea de piata", a aratat noul presedinte KoAç.
O astfel de abordare ar putea determina schimbarea strategiei pe termen lung, intrucat Mustafa KoAç doreste sa imbunatateasca metodele folosite de predecesorii sai care au condus aceasta afacere de familie.
Fata de tatal si bunicul sau, el se bazeaza foarte mult pe experienta unor manageri profesionisti si pe atragerea de noi investitori. Pentru a convinge, insa, investitorii sceptici, el trebuie sa isi restranga portofoliul care acopera in prezent o varietate de domenii de activitate, de la industria constructiilor la societati mixte cu producatorii de autovehicule Ford si Fiat.
Pana acum, Mustafa KoAç si directorul executiv al conglomeratului, Bulend Ozaydinli, au adoptat o atitudine prudenta, evitand sa nominalizeze operatiunile pe care le-ar putea vinde. Obiectivul grupului turc ramane, insa, acela de a se concentra asupra domeniilor de activitate in care are o prezenta solida si a se specializa asupra sectoarelor de servicii.
Pe de alta parte, Mustafa KoAç considera ca eforturile autoritatilor de la Ankara privind stabilizarea economica si aderarea la Uniunea Europeana vor contribui la accelerarea ritmului de restructurare corporatista.
De exemplu, autoritatile turcesti de reglementare a sectorului bancar au impus inchiderea mai multor institutii falimentare de profil. In acest context, KoAç a vandut grupului italian Unicredito, in 2002, un pachet de 50% din capitalul KoAçbank.
Mustafa KoAç si-a exprimat speranta ca aceasta banca va deveni, in urmatorii doi ani, "una dintre primele trei sau patru institutii de profil", prin creditarea companiilor mici si mijlocii.
Indeplinirea acestei previziuni depinde, insa, de succesul reformelor economice viitoare.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels