Business Internaţional

Companiile americane, sub presiunea solicitarilor de informatii

13.06.2006, 00:00 18

De la atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, eforturile depuse de Statele Unite in sensul obtinerii de informatii corporatiste legate de clienti si furnizori s-au intensificat atat de mult, incat unele companii au fost nevoite sa creeze divizii speciale care sa se ocupe exclusiv de aceasta sarcina, noteaza Wall Street Journal Europe.

Bancile, furnizorii de servicii de Internet si alte companii ce dispun de un volum mare de date cu privire la propriii clienti spun ca politia si agentiile de informatii le solicita din ce in ce mai frecvent date care le-ar putea ajuta pe acestea sa stopeze activitatile ilegale si actele teroriste.

"In timp ce in trecut se primeau cinci solicitari de date pe an, acum se primesc cateva astfel de solicitari pe zi", arata Susan Hackett, vicepresedinte si avocat pentru Association of Corporate Counsel, ce reprezinta departamentele juridice ale unor importante companii americane.

Pe scurt, companiile de telefonie, prinse in prezent intr-un conflict generat de unele rapoarte conform carora acestea au oferit Agentiei Nationale pentru Securitate a SUA acces la inregistrari ale convorbirilor clientilor, nu sunt singurele care se intreaba cum sa coopereze cu guvernul in razboiul impotriva terorii. Companiile de Internet si cele financiare sunt si ele frecvent abordate de agentiile de informatii, confruntandu-se cu situatii in care trebuie sa aleaga intre drepturile clientilor la confidentialitate si propria dorinta de a ajuta guvernul fara a fi considerate agenti ai acestuia.

Situatia este mult mai complicata atunci cand companiile sunt contractori ai guvernului sau in cadrul unei industrii supuse unor reglementari mai complexe.

America Online, divizie a Time Warner, are mai multi angajati, inclusiv cativa fosti procurori, care se ocupa de aproape 12.000 de cereri pe an venite din partea politiei federale, de stat, sau locale. Angajatii acestei divizii lucreaza incontinuu si intretin o linie speciala la care politia si agentii federali pot apela pentru a le solicita ajutorul.

In ultimii cinci ani, compania a publicat un "Law Enforcement Training Manual" care ofera informatii complete cu privire la durata pe care compania retine informatiile de baza ale abonatilor si emailurile necitite.

Conform oficialilor AOL, cele mai frecvente cereri sunt legate de delicte comise impotriva copiilor. Acestea sunt urmate de cazuri legate de delicte comise prin intermediul Internetului. AOL spune ca majoritatea cererilor sunt respinse.

"Avem un proces foarte riguros de evaluare", spune John Ryan, vicepresedinte al AOL. "Estimativ, la fiecare cinci cereri primite, una poate fi conforma cu standardele noastre, putand fi onorata".

In unele cazuri, companiile nu au de ales si trebuie sa ofere date. In urma noilor puteri cu care a fost investit guvernul american in conformitate cu USA Patriot Act, Washingtonul poate accesa in secret date personale fara nici un fel de notificare prealabila sau fara a obtine permisiunea unui judecator. Companiilor li se interzice de fapt prin lege sa dezvaluie faptul ca au primit astfel de solicitari.

Departamentul de Justitie a raportat luna trecuta ca FBI-ul a emis 9.200 de citatii prin care solicita informatii asupra unui numar de 3.501 cetateni americani si rezidenti legali de la banci, companii de carduri de credit, de telefonie si Internet, fara a dispune de permisiunea vreunei instante.

Unele companii si-au pus problema punctului pana la care pot colabora cu guvernul inainte de 9/11.

FedEx si United Parcel Service s-au opus incercarilor FBI si Drug Enforcement Agency de a obtine acces nelimitat la sistemele lor de transport in cadrul razboiului purtat impotriva traficantilor de droguri.

Din 2001, presiunile exercitate asupra acestora s-au intensificat pe masura ce a crescut volumul de informatii electronice oferite companiilor sau colectate de acestea, incluzand nume de clienti si adrese, pana la preferinte de shopping si activitati desfasurate in timpul liber. Departamentele Securitatii, Apararii si Justitiei, cat si CIA pretuiesc din ce in ce mai mult acest gen de informatii, considerand ca pot recurge la ele pentru a preveni comiterea unor delicte si a unor acte teroriste.

Hackett arata ca adesea avocatii companiilor isi consuma energiile negociind cu guvernul in sensul limitarii accesului acestuia. "Companiile doresc sa coopereze, insa trebuie in acelasi timp sa-si protejeze propriile interese si pe cele ale clientilor lor, iar cea mai buna modalitate de a face acest lucru este de a stabili de la bun inceput ce va obtine guvernul si cand", a declarat Hackett.

Chiar si cand au posibilitatea de a limita accesul guvernului, unele companii nu fac acest lucru. Pentru ca sunt suprareglementate, companiile de telefonie sunt de foarte mult timp in contact cu guvernul federal. De asemenea, guvernul este de mult timp unul dintre cei mai mari clienti ai companiilor de telecomunicatii, oferind contracte de ordinul milioanelor de dolari.

catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO