Business Internaţional

Companiile de reasigurare incearca sa-si revina dupa socul Katrina prin cresterea primelor

18.11.2005, 19:07 16

Piata reasigurarilor va fi puternic afectata de pagubele cauzate de uraganul Katrina, arata un raport de piata emis de compania britanica de consultanta si intermediere in asigurari Alexander Forbes.

In mod sigur, primele de asigurare vor fi influentate de o pierdere de asemenea magnitudine, iar masura in care acestea se vor modifica variaza de la o industrie la alta, spun reprezen-tantii Alexander Forbes.

Companiile de asigurare si reasigurare isi vor revizui atat politicile si conditiile de vanzare a politelor, cat si dorinta de a subscrie riscuri pe teritoriile lovite des de dezastre naturale.

Conform specialistilor companiei de consultanta, cel mai mult se va scumpi asigurarea bunurilor, maritima si cea pentru offshore energy (platforme pentru producerea energiei in largul oceanului).

Uraganul Katrina este cel mai mare dezastru natural care a lovit pana acum Statele Unite ale Americii, provocand, pe langa importante pierderi umane, daune majore proprietatilor private si comerciale, dar si industriilor relationate cu cea energetica.

In afara de costurile enorme ri-dicate de reparatia proprietatilor, exista multe costuri ascunse: cele pentru cazarea numarului mare de oameni ramasi fara locuinte, costurile cauzate de intreruperea activitatii companiilor si cele legate de jafuri. Din pacate, spun reprezentantii Alexander Forbes, multe companii nu au fost suficient de precaute, astfel incat sa se asigure impotriva riscului de intrerupere a activitatii. "Pietele globale reactioneaza cu viteze diferite la pierderile cauzate de astfel de dezastre naturale, deoarece cererile de despagubire continua sa apara inca mult timp dupa producerea dezastrului", spun specialistii companiei britanice.

Unele agentii de rating au avertizat ca este posibil sa isi revizuiasca in jos calificativele date sectorului reasigurarilor in cazul in care pierderile cauzate de uraganul Katrina vor continua sa creasca.

In conditiile in care o parte semnificativa de capital de pe piata asigurarilor si reasigurarilor va fi consumata, este posibil sa se faca apel la surse alternative de finantare pentru a suplimenta ca-pacitatea companiilor. In prezent, agentia de rating Fitch apreciaza piata asigurarilor si reasigurarilor ca fiind stabila, chiar daca se asteapta la o crestere a ratelor pentru asigurarile de bunuri si proprietati, maritime si de offshore energy.



A fost mai mult o pierdere de capital, decat de profit

"Asa cum s-a anticipat, piata reasigurarilor va trebui sa suporte socul pierderilor cauzate de Katrina. Multe programe de reasigurare si retrocesiune (reasigurarea cumparata de un reasigurator) au fost complet epuizate. Companiile de reasigurare afectate vad acest eveniment mai mult ca o pierdere de capital decat de profit. Astfel, ei vor cauta sa majoreze cotatiile de prima atat pentru afacerile din SUA, cat si pentru cele din afara Statelor Unite", afirma Tony Jose, director la Risk&Insurance in cadrul Alexander Forbes.

El spune ca reasiguratorii inca incearca sa se refaca dupa sezonul uraganelor de anul trecut, cand patru uragane au lovit SUA. De asemenea, anumite companii de reasigurare si-au exprimat ingrijorarea cu privire la modele de estimare a despagubirilor in cazul riscurilor catastrofice, pe care le considera neadecvate.

Unii reasiguratori au inceput deja operatiuni de majorare de capital, pentru a-si proteja indicatorii de solvabilitate.

"Cea mai mare temere a pietei este ca, chiar daca a reusit sa se descurce cu Katrina, eventuale pierderi pana la sfarsitul anului ar putea sa afecteze puternic companiile de reasigurare si ar putea sa erodeze o parte a acestei piete", sustine Jose.



Primele pentru asigurarile property vor creste semnificativ

"Estimarile referitoare la pagubele totale cauzate proprietatilor variaza foarte mult, dar acest uragan este evenimentul care a cauzat cele mai mari pierderi de acest gen in SUA", spune Garry Taylor, Managing Director Property in cadrul Alexander Forbes.

"In timp ce majorarea primelor la asigurarile de bunuri si proprietati este inevitabila, este foarte important sa luam in considerare si alte probleme. Cererile de despagubire pentru politele de asigurare impotriva intreruperii activitatii companiilor (profit loss) sunt semnificative si este foarte posibil ca acestea sa nu fie rezolvate la timp. De asemenea, mai exista costuri ridicate de curatarea terenurilor unde au fost distruse imobile si costuri legate de creditele persoanelor fizice, garantate cu imobile care au fost distruse de uragan", explica Taylor.

El spune ca, in urma pagubelor produse de Katrina, evenimentele asigurate vor fi explicate mult mai clar in politele de asigurare, astfel incat sa nu existe loc de interpretari, deoarece reasiguratorii vor sa stie foarte clar ce riscuri acopera.

De asemenea, asiguratorii vor fi fortati sa retina o parte mai mare a riscurilor catastrofice, ca inundatii, cutremure si furtuni.

Pietelor din afara Statelor Unite probabil ca le va lua mai mult timp sa reactioneze la pagubele cauzate de Katrina, dar avand in vedere si dezastrele naturale din Europa si Asia, este foarte probabil ca si pe aceste piete primele de asigurare sa creasca semnificativ.

"S-ar mai putea produce si alte schimbari importante, cum ar fi ca asiguratorii sa ceara mai multe informatii despre amplasarea proprietatilor asigurate, despre ce precautii iau asiguratii impotriva dezastrelor naturale si altele", adauga Garry Taylor.



Cele mai afectate, platformele petroliere

"Golful Mexic furnizeaza aproximativ 29% din productia interna de petrol si circa 20% din productia de gaze.

Potrivit informatiilor oferite de US Minerals Management Service (MMS) pe 4 octombrie, 3.050 de platforme din cele 4.000 pe care MMS le administreaza se aflau in calea uraganelor Katrina si Rita", declara Ian Curtin, Managing Director Energy in cadrul Alexander Forbes.

Un bilant preliminar al pierderilor arata ca 108 de platforme vechi, care nu erau construite conform standardelor MMS, au fost complet distruse. Acestea furnizau 1,7% din productia de petrol din Golf si 0,9% din cea de gaze. Alte 53 de platforme au suferit pierderi semnificative.

"In concluzie, doar o mica parte a capacitatii de productie a fost pierduta. Se efectueaza deja reparatii la structurile afectate, dar pentru o parte importanta a productiei este nevoie de cateva luni pentru redresare", explica Ian Curtin.

In prezent, pierderile in sectorul extractiei petrolului sunt estimate la 2 miliarde de dolari (1,7 miliarde de euro), iar pentru activitatile offshore - la 5 miliarde de dolari (4,3 miliarde de euro).

"Chiar daca diverse segmente ale pietei reactioneaza diferit in acest moment, cred ca pierderile din sectorul asigurarilor vor avea un impact semnificativ asupra primelor de asigurare", spune Curtin.



Scumpirea asigurarilor maritime este inevitabila

"O estimare a pierderilor pe partea asigurarilor Cargo nu va fi disponibila timp de mai multe luni, dar anticipam ca o majorare a primelor in acest sector este inevitabila", spune Mike Fountaine, Managing Director Marine in cadrul Alexander Forbes.

"In ceea ce priveste transportul, nu au fost raportate pierderi semnificative. Pe termen lung, sectorul asigurarilor maritime va suferi consecintele majorarii primelor de reasigurare", explica Fountaine.



Asigurarile de mijloace de transport aerian au scapat

"Deoarece New Orleans nu este un mare centru aviatic, iar majoritatea avioanelor au putut evita traseul uraganului, industria aviatica nu va suferi pierderi majore", explica Graham Barden, Managing Director Aviation.

"Totusi, reasiguratorii care au fost afectati de Katrina nu vor modifica primele o data cu reducerile oferite de asiguratorii companiilor aviatice. Aceasta va pune mai multa presiune asupra pozitiei nete a companiilor de asigurare", adauga el.

El spune ca pagubele produse industriei aviatice au fost minimale, insa este posibil ca efectele uraganului sa apara in timp.

"Daca primele de asigurare sunt majorate substantial pentru alte clase de asigurari, iar sectorul aviatic isi continua trendul descendent, furnizorii de capital

si-ar putea retrage capacitatea din aviatie, astfel micsorand piata", explica Barden.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO