Business Internaţional

Cum ar arata industria auto din Statele Unite in urma unui eventual faliment al producatorilor din Detroit

19.11.2008, 19:55 27

Cu timpul insa, companiile straine ar putea umple acest gol, majorandu-si productia in cadrul uzinelor detiunute pe piata americana. Cei trei mari producatori - General Motors (GM), Ford si Chryslar - isi mentin inca titlul de lideri ai industriei auto din Statele Unite.

Dar acestia produc mai putin de jumatate din autovehiculele noi vandute pe piata americana, scrie International Herald Tribune. De aceea, daca unul dintre ei se va prabusi sub presiunea actualei crize, producatorii straini au capacitatea de a prelua controlul asupra industriei auto americane, spun expertii.
"Am putea avea, in Statele Unite, o industrie auto similara celei din Canada sau Mexic, adica o industrie detinuta de straini", spune Sean McAlinden, economistul-sef al Centrului pentru Cercetare Auto din Ann Arbor, Michigan. In incercarea de a se crea un nou echilibru insa, consecintele vor fi devastatoare.
Marii producatori auto americani au aproximativ 240.000 de angajati, iar industriile conexe numara alte 2,3 milioane de oameni, adica 2% din totalul fortei de munca din Statele Unite.
Un eventual faliment al GM, de exemplu, ar scoate de pe piata cel mai mare angajator din segmentul auto si ar lasa fara loc de munca circa 100.000 de oameni. Iar colapsul GM ar aduce la pamant si o parte din jucatorii din industriile conexe. In acelasi timp, livrarea de componente auto si subansambluri catre ceilalti producatori auto ar putea ingheta o perioada de timp, pe fondul reducerii activitatii din cadrul industriilor conexe.
"Piata va trebui sa se bazeze pe importurile de autovehicule, in timp ce jucatorii din sistem se vor lupta pentru a reorganiza industriile conexe", a declarat Sean McAlinden. "Aceasta va dura insa cel putin un an", a adaugat el. Data fiind situatia dificila in care se afla Chrysler, noii regi ai industriei auto americane ar putea fi Toyota, Honda, Nissan, Volkswagen, Ford, Daimler, BMW si Hyundai-Kia. La fel ca cei trei mari producatori din Detroit, acestia vor domina industria manufacturiera din Statele Unite, devenind cei mai mari consumatori de otel, aluminiu, mase plastice, sticla si chipuri pentru computere.
Chiar si in acest an, in conditiile unei prbusiri accentuate a vanzarilor de autovehicule, industria auto si industriile conexe vor contabiliza anul acesta 2,3% din productia industriala a Statelor Unite, potrivit datelor guvernamentale. Industria auto inregistra 3,1% din productia industriala americana in 2006 si 5% in anii '90. In acelasi timp, economistii spun ca o mare parte a declinului inregistrat de sectorul manufacturier american este inca legat de industria auto.
"Nu cred ca oamenii realizeaza importanta legaturii stranse dintre industria auto si restul segmentului de manufactura", spune Sanford Jacoby, profesor in cadrul University of California. "Si asta in situatia in care producatorii auto joaca un rol decisiv in sustinerea celorlalte segmente manufacturiere", a adaugat el.
In eventualitea aparitiei unei perioade post-GM, producatorii straini vor domina acest lant de aprovizionare cu materii prime si componente. Iar aceasta va antrena schimbari semnificative. Pentru ca o industrie dominata de jucatori straini s-ar putea baza mai mult decat cei autohtoni pe importul de componente auto si chiar de masini.
"Va fi o industrie mai putin americana", spune Dan Luria, director de cercetare in cadrul Michigan Manufacturing Technology Center. Aceasta tendinta s-a inregistrat insa treptat si pana acum. Chrysler, cea mai mica dintre companiile din Detroit, a fost detinuta pentru o perioada de timp de producatorul auto german Daimler. Mai mult, producatorii auto americani au inceut sa importe din ce in ce mai mult componente de pe pietele externe. Totusi, 85% din componentele folosite de acestia sunt fabricate in Statele Unite, comparativ cu 60% in ceea ce priveste companiile straine prezente pe piata nord-americana, spune Luria.
Procentajul inregistrat de producatorii straini este tras in jos mai ales de automobilele construite exclusiv in afara Statelor Unite si comercializate pe aceasta piata. Este cazul popularului model Prius de la Toyota, care deocamdata nu este fabricat si in cadrul uzinelor din Statele Unite ale companiei nipone. Oficialii Toyota spun insa ca acest lucru se va intampla foarte curand. Dar, data fiind cererea ridicata la nivel mondial pentru aceasta masina, producatorul nipon isi concentreaza insa productia in Japonia, in incercarea de a-si minimiza costurile.
Aceasta situatie explica intr-o anumita masura presiunile efectuate de politicienii democrati asupra administratiei prezidentiale pentru a extinde planul de salvare a sistemului financiar si asupra producatorilor auto locali.
Totusi, congresmanii republicani au anuntat ca o asemenea incercare nu se poate solda decat cu un esec. Daca legea va trece insa, cel mai probabil ajutorul va merge mai intai catre GM, care spune ca fara ajutor extern compania isi va epuiza rezervele de lichiditate in prima parte a anului viitor.
Decat sa astepte o prabusire brusca, cea mai buna solutie pentru un producator auto este aceea de a cere protectie impotriva falimentului. Daca obtine finantare, aceasta isi poate continua operatiunile si se poate remodela astfel incat sa devina mai mica si mai usor de administrat. Operatiunile la care poate renunta ar urma sa fie preluate de alti producatori sau sa fie declarate falimentare. "Daca marii producatori auto se prabusesc, o buna parte a jucatorilor din industriile conexe se va prabusi de asemenea", spune Alan Reuther, director al United Automobile Workers, sindicatul american al muncitorilor din industria auto. Pana acum, producatorii straini care activeaza pe piata americana au evitat orice sugestie potrivit careia ar fi favorizati de o eventuala prabusire a companiilor auto locale.
"Toyota ramane la parerea ca o piata caracterizata de o competitie stransa este in interesul tuturor", a declarat Tina Edwald, purtatorul de cuvant al producatorului japonez.
Producatorii auto niponi au intrat pe piata americana in anii '70, cand exportau masini de mici dimensiuni si eficiente din punctul de vedere al consumului. Aceasta intrare pe piata americana venea pe fondul unei crize energetice severe. Aceste companii au inceput sa-si dezvolte facilitati de productie pe piata americana in anii '80, in momentul in care barierele comerciale riscau sa le scada puternic vanzarile din Statele Unite.
Vehiculele mici, eficiente din punctul de vedere al consumului de carburant, sunt inca punctul forte al producatorilor japonezi. Producatorii americani nu au pus insa pana acum accentul pe astfel de automobile. Congresul insista totusi pe o astfel de solutie vazuta ca o alternativa la ajutorul financiar venit din partea statului.
Dar daca aceasta criza se va prelungi, ar putea fi prea tarziu pentru o asemenea solutie. Si asta in conditiile in care, intr-o industrie capabila sa produca 17 milioane de vehicule pe an, vanzarile au coborat pana la o rata anuala de 10 milioane. "Nimeni din aceasta industrie nu poate face bani la vanzari de 10 milioane de unitati pe an", spune Luria.
"Fabricile producatorilor straini o duc bine la vanzari de 12 milioane de unitati, iar producatorii locali la 15 milioane de unitati", a adaugat el. Vanzarile de automobile au atins in cea mai mare parte a ultimului deceniu 15 milioane de automobile pe an.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO