Business Internaţional

Cum rezista compania germana Bosch pe o piata in care zeci de firme au dat faliment

Cum rezista compania germana Bosch pe o piata in care zeci de firme au dat faliment
08.03.2009, 18:11 170

Povestea foarte circulata, dar cel mai probabil neautentica, spune foarte multe despre cea mai mare companie privata de inginerie din Germania, scrie cotidianul Financial Times.

Cumpatarea si disciplina financiara au insotit dezvoltarea Bosch inca de la crearea companiei in 1886. Combinate cu o cultura corporatista distinctiva si cu o concentrare pe inovatie, cele doua calitati au ajutat compania sa se transforme in cel mai mare furnizor de piese pentru producatorii auto la nivel mondial.
Franz Fehrenbach, directorul executiv si al cincilea sef al companiei dupa Robert Bosch, vrea ca anul acesta compania sa nu mai cheltuiasca bani nici macar pentru o agrafa care ar fi de prisos.
In situatia in care Bosch se confrunta cu cel mai abrut declin al industriei auto din ultimele decenii, seful in varsta de 59 de ani al grupului german a reinviat traditia controlului rigid al costurilor.
"Trebuie sa reducem costurile pe toate segmentele", a declarat el, stand asezat la masa din sala de sedinte a sediului Bosch din Stuttgart. Exista totusi o exceptie.
"Vom reduce costurile operatiunilor aflate deja in desfasurare, dar nu vom renunta la cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare", a tinut sa precizeze el.
Nevoia de a reduce costurile vine in conditiile in care rezultatele de anul trecut au fost sub asteptari. Profitul operational al Bosch a fost in 2008 de 2,5% din vanzari, mult sub cele 7-8 procente de care compania are nevoie pentru a-si sustine dezvoltarea si pentru a-si pastra independenta.
O scadere abrupta a veniturilor l-a determinat pe Fehrenbach sa adopte masuri drastice, inclusiv trimiterea in somaj tehnic a 17.000 de angajati germani si reduceri de personal in cadrul fabricilor detinute in afara tarii. Stirile din sectorul pe care activeaza compania sunt, de asemenea, negative, o serie de furnizori de piese auto de dimensiuni relativ mici intrand in faliment in ultimele luni.
In ciuda tuturor aparentelor insa, Bosch se afla intr-o pozitie mult mai buna decat oricare alt producator german.
Chiar si in conditiile unei reduceri abrupte a cererii, compania isi exploateaza statutul de companie privata ce are capacitatea de a privi pe termen lung.
Fehrenbach, care a preluat conducerea companiei in urma cu sase ani, s-a agatat rapid de strategia pe termen lung a companiei pe fondul actualei crize. "Strategia noastra cuprinde o diversificare a operatiunilor, investitii in cercetare si dezvoltare si extindere la nivel global", spune acesta.
Directorul executiv al Bosch este legat de gandirea pe termen lung caracteristica companiei germane inca de la inceputul carierei sale aici, in calitate de trainer, acum 34 de ani.
Fiu al unui producator de vinuri, el a lucrat in sectorul ingineriei industriale inainte sa intre in cursa care l-a adus intr-una dintre cele mai importante pozitii din industria germana, aceea din care conduce o companie cu vanzari de 45 mld. dolari anul trecut.
Acesta vorbeste intr-un ritm calm, dar in acelasi timp autoritar. In timpul studentiei a condus echipa de handbal a universitatii si, chiar si acum, pune un accent puternic asupra lucrului in echipa.
Dar este si cel care insista ca fiecare angajat din cadrul Bosch sa-si asume responsabilitatea pentru propriile erori. Intr-adevar, este foarte deschis in a vorbi despre deciziile dificile pe care chiar el le-a luat, cum ar fi vanzarea recenta a producatorului de radiouri auto Blaupunkt, detinut de companie timp de mai mult de 70 de ani.
Fehrenbach, caruia ii place sa ia masa impreuna cu angajatii la cantina companiei, are atat experienta la nivel local, cat si la nivel international in cadrul companiei. Nascut in Baden Wuttenberg, locul de origine al Bosch, acesta si-a petrecut patru ani in cadrul fabricii companiei din Charlotte, Carolina de Nord.
In ultimul an, compania a beneficiat din plin de independenta sa. In timp ce rivalii sai au fost puternic afectati de caderea preturilor actiunilor pe fondul nelinistilor investitorilor, Bosch s-a angajat in cea mai mare cursa de achizitii din istoria sa de 123 de ani, cheltuind 3,4 mld. euro. Cea mai importanta achizitie a fost cea a producatorului de panouri solare Ersol in schimbul a 1 mld. dolari.
Valul de achizitii poate parea foarte mare in conditiile actualei crize, dar aceasta este o actiune prudenta prin comparatie cu miscarile similare ale rivalilor sai. Cei din interior spun ca Bosch nu si-ar fi riscat niciodata independenta in modul in care a facut-o Schaeffler - familia care detine compania producatoare de componente auto cu acelasi nume - care ar putea pierde controlul acesteia dupa ce a contractat imprumuturi masive pentru a cumpara rivala mult mai mare, Continental.
Bosch are lichiditati de aproape 8 mld. euro. "Bosch are un profil de risc foarte stabil si o politica fiscala conservatoare", spune Werner Staeblein, analist in cadrul agentiei de rating Standard & Poor's.
Acest lucru a usurat incercarea lui Fehrenbach de a conduce compania in contextul actualei crize. El se asteapta ca productia de automobile la nivel mondial sa scada cu 10-15% anul acesta, fortand companiile din domeniu sa se restructureze.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO