Business Internaţional

Cum scoate clubul de fotbal Arsenal banii din conturile marilor companii

30.04.2007, 21:18 28

Stadionul Emirates, noua casa a echipei de fotbal Arsenal, reprezinta dovada succesului financiar al organizatiilor sportive de la inceputul secolului XXI.
Costul de constructie al noului stadion Emirates, de 375 de milioane de lire sterline (552 de milioane de euro), il plaseaza intr-o alta lume in comparatie cu vechiul Highbury, aflat la mai putin de 1,5 kilometri in nordul Londrei. Salile de marmura ale Highbury au fost inlocuite acum cu sticla si otel, scrie BBC News.
Stadionul a fost deschis in vara anului 2006, promitand fanilor cel mai bun loc din care ii pot urmari pe celebrii Thierry Henry si Cesc Fabregas.
Dar cea mai mare transformare a venit din partea modului in care Emirates doreste sa-i gazduiasca pe cei mai importanti musafiri ai sai.
Aproximativ 9.000 din cele 60.000 de locuri ale stadionului sunt destinate clientilor premium, care dispun de servicii de tip restaurant in timp ce urmaresc meciul de fotbal. Cele 150 de separeuri ofera cea mai buna priveliste asupra terenului si care, in ciuda pretului de aproximativ 100.000 de lire sterline pe an (148.000 de euro), au fost foarte repede rezervate de catre oamenii de afaceri care doresc sa-si impresioneze clientii.
Mutarea din Highbury, unde facilitatile oferite oamenilor de afaceri erau foarte limitate, a reprezentat o masura importanta prin intermediul careia Arsenal trebuia sa mentina ritmul cu rivali precum Chelsea si Manchester United.
Steve Brice, seful comitetului de intampinare in spatiile destinate oamenilor de afaceri de pe stadionul echipei Arsenal, considera ca s-a obtinut un raport pret calitate foarte bun.
"Dintr-o perspectiva a investitiei, este vorba de faptul ca trebuie sa te asiguri ca invitatii vor participa la meciurile organizate", a declarat Brice. Consider ca cel mai bun lucru, atunci cand intri in discutii cu cei invitati in separeuri, este ca invitatiile la meciurile echipei Arsenal sunt intotdeauna acceptate. Ocazia de a veni pe Stadionul Emirates a insemnat pentru multe dintre companii semnarea mai multor contracte importante", a spus el.
Clubul a obtinut un credit bancar in valoare de 250 de milioane de lire sterline (368 de milioane de euro) pentru a construi stadionul, iar Brice a confimat ca veniturile din partea oamenilor de afaceri erau extrem de importante pentru rambursarea imprumuturilor.
"Veniturile in valoare de 80 de milioane de dolari (59 de milioane de euro) generate de separeurile destinate oamenilor de afaceri reprezinta cheia succesului financiar al clubului", a subliniat Brice.
"Este foarte important sa vezi ce se intampla pe teren, acest lucru are cel mai mare impact asupra veniturilor. Pe masura ce ne asiguram ca avem un stadion plin, putem acorda suficienta atentie veniturilor necesare echipei", a adaugat el.
Peste Ocean, in ultimii zece ani, a avut loc o crestere importanta a constructiilor de noi stadioane in San Francisco, Seattle, Chicago si multe dintre alte orase importante.
Pentru fiecare dintre acestea modelul de afaceri era foarte asemanator cu cel al lui Arsenal: de a obtine venituri mai ridicate datorita facilitatilor oferite oamenilor de afaceri si invitatilor cu status deosebit.
Dar in tot mai multe stadioane cererea pentru separeuri premium a inceput sa se diminueze si fie s-a optat pentru desfiintarea lor sau pentru inlocuirea lor cu scaune normale. Potrivit lui Jack Plunkett, directorul executiv al Plunkett Research, firma de analiza a mediului de afaceri din sport, multi dintre proprietarii de echipe nu au avut o idee exacta asupra cererii pentru astfel de facilitati.
"Era clara o exagerare in numarul de separeuri si a facilitatilor oferite de acestea. Proprietarii nu aveau o cifra exacta asupra numarului de astfel de separeuri ce puteau fi sustinute de stadion", a declarat Plunkett.
"Au construit mai multe astfel de separeuri decat trebuia in unele situatii. Exista stadioane care au si pana la 120 de astfel de separeuri. Bancile de unde s-au obtinut creditele vor fi mult mai atente la veniturile generate de astfel de investitii", a adaugat el.
La Safeco Field din Seattle, stadionul echipei de baseball Mariners, recent s-au desfiintat opt astfel de separeuri. Aceeasi decizie a fost adoptata si in Detroit, Tampa Bay si Toronto.
La originea schimbarii in cererea pentru separeurile premium se afla modul in care oamenii de afaceri din Statele Unite abordeaza ideea de distractie, datorita circumstantelor care nu puteau fi preconizate la inceputul anilor '90, atunci cand multe dintre stadioane au fost construite.
In prezent, companiile sunt mult mai retinute atunci cand intra in discutie cheltuirea unor sume prea mari pentru cei ce vin sa urmareasca meciul de fotbal sau baseball.
"In ultimii cinci-sase ani in mediul de afaceri din Statele Unite s-a pus accent pe imbunatatirea eticii, asa ca este mai rar intalnita situatia ca marile companii sa ofere cadouri foarte scumpe sau exotice clientilor sai", a subliniat Plunkett.
"Acest lucru se intampla deoarece au avut loc foarte multe scandaluri legate de corporatii in ultima vreme. Organismele guvernamentale de reglementare si consiliile de administratie ale companiilor au observat cum am redus costurile, cum am imbunatatit operatiunile si cum controlam mai bine situatia financiara", a adaugat el.
Scandalurile legate de corporatii din Statele Unite au afectat aproape fiecare companie, inclusiv organizatiile sportive.
Multe si-au adaptat planurile de afaceri pentru a nu le fi afectate intr-o masura prea mare de corporatiile care reduc costurile.
In ciuda schimbarilor de pe piata, organizatiile sportive depind intr-o masura din ce in ce mai mare de veniturile dupa urma companiilor, in afara de metodele clasice precum drepturile de televizare si obiectele cu brandul echipei.
In Orientul Indepartat, in Europa, in Caraibe, precum si in India sau Africa de Sud, noile stadioane se bazeaza pe acest model, deoarece acolo unde exista cerere ratele profitului sunt uriase.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO