Business Internaţional

De ce a esuat Ford in incercarea de a face din Jaguar un brand profitabil

De ce a esuat Ford in incercarea de a face din Jaguar un brand profitabil

Oficialii Jaguar doresc acum sa se concentreze mai mult pe comercializarea de modele scumpe, precum noul model XF, care are un pret de 49.200 de dolari

31.03.2008, 19:31 32

"Toata lumea il cunostea pe Duce, asa cum prietenii obisnuiau sa-l strige, ca un impatimit al modelelor Jaguar. Intotdeauna a avut o slabiciune pentru aceasta masina, si chiar il putem numi un adevarat anglofil", a declarat Maryann Keller, analist auto independent, scrie Bloomberg.
Cu toate ca Henry Ford s-a retras de la conducerea companiei inca din 1979, el a continuat sa se ingrijeasca de soarta acesteia, pana la moartea sa, in 1987. La doar doi ani, dupa decesul lui Ford, compania a reusit sa-i implineasca visul acestuia, prin achizitia Jaguar, cu toate ca multi sunt de parere ca Ford s-a temut mai degraba ca General Motors, principala companie rivala de pe piata americana, sa nu achizitioneze o participatie majoritara in cadrul Jaguar, decat sa indeplineasca visului nepotului fondatorului companiei.
"Acest lucru se stie doar la cele mai inalte niveluri", a marturisit David Cole, presedintele Centrului pentru Cercetari Automobilistice din Statele Unite. "Cei de la Ford s-au grabit sa nu piarda o asemenea ocazie, nu neaparat sa-i faca pe plac lui Henry Ford", a adaugat Cole.
Cu toate acestea, cresterea cheltuielilor, precum si eforturile esuate ale Ford de a creste vanzarile Jaguar, au facut ca intr-un final compania americana sa decida sa vanda cele doua marci de lux pe care le detinea, Jaguar si Land Rover, companiei indiene Tata Motors, pentru suma de 2,3 miliarde de dolari (1,45 miliarde de euro). Suma primita este cu aproximativ 50% mai mica decat cea pe care Ford a platit-o pentru cele doua marci britanice.
Inceputul Jaguar in proprietatea Ford parea totusi extrem de promitator, compania americana investind sume uriase pentru cresterea productivitati fabricilor auto britanice. La inceputul anilor '90, Nicholas Scheele, directorul Jaguar la acea vreme, care s-a aflat la conducerea companiei intre ani 1992 si 1999, chiar a primit titlul de Sir, pentru eforturile sale de a salva compania.
Dupa aceea Scheele a preluat conducerea operatiunilor Ford in Europa, pana in 2004, cand s-a retras din industria auto.
Compania americana a mizat extrem de mult pe piata auto din Europa, in acea perioada, in 1999 achizitionand compania suedeza Volvo si in 2000 pe cea britanica Land Rover. Aceste doua companii, alaturi de Jaguar si Aston Matin, achizitionate inca din 1987, au fost comasate in cadrul diviziei Premier Automotive Group.
Inca de la achizitionare, Ford a incercat o cosmetizare a Jaguar astfel incat cifra vanzarilor sa atinga nivelul de 200.000 de unitati comercializate anual. Astfel sub egida Ford au aparut tot felul de modele Jaguar precum X-Type, avand la baza linia de productie a Ford Mondeo sedan.
"X-Type nu este o masina de lux", este de parere Keller. "Pur si simplu Ford a uitat cat dureaza sa produci o masina de lux si nu a fost in stare sa-si potoleasca entuziasmul productiei in masa a Jaguar", a continuat Keller
De asemenea, Ford a sponsorizat o echipa Formula 1 cu scopul de a populariza brandul Jaguar.
Chiar si asa, in 2002, Scheele declara in cadrul Salonului Auto de la Paris ca Jaguar ar putea inregistra pierderi de peste 500 de milioane de dolari (316,8 milioane de euro) anual. Intr-o declaratie ulterioara, William Clay Ford, pe atunci directorul executiv al Ford, declara ca Scheele nu era in masura sa faca o asemenea estimari.
In 2004, compania americana a fost nevoita sa restructureze compania Jaguar, de data acesta reducand numarul de angajati. De asemenea, a parasit concursul de Formula 1, participarea la aceasta competitie costand compania americana peste 312 milioane de dolari (197,4 milioane de euro) pe sezon. In decembrie 2005, Ford anunta inca o investitie de 2,1 miliarde de dolari (1,33 miliarde de euro) in cadrul Jaguar, pentru a revigora operatiunile companiei.
John Gardiner, purtator de cuvant al Ford pentru operatiunile din Marea Britanie, a refuzat sa precizeze o suma exacta a investitiilor Ford in cei 19 de cand Jaguar este in proprietatea companiei americane.
In urma cu aproximativ trei ani, Ford a inceput sa intampine dificultati pe piata interna, vanzarile masinilor utilitare si ale SUV-urilor inregistrand o scadere semnificativa, in special din cauza cresterii preturilor la combustibili. In 2006, valorea totala a pierderilor inregistrate de Ford atingea nivelul de 12,6 miliarde de dolari (7,98 miliarde de euro).
Anul trecut, Jaguar a vandut la nivel global doar 60.485 de unitati, mult sub nivelul de 130.334 de unitati vandute intr-un an, atins in 2002. Oficialii Jaguar doresc acum sa se concentreze mai mult pe comercializarea de modele scumpe, precum noul model XF, introdus pe piata anul trecut. Potrivit site-ului auto Edmunds.com pretul de baza al unui model Jaguar XF este de 49.200 de dolari (aproximativ 32.000 de euro).
In 2007, Ford s-a concentrat mai mult pe comercializarea marcii Aston Martin, Jaguar si Land Rover ramanand in urma.
Compania americana s-a orientat de asemenea spre revitalizarea companiei Volvo, recunoscuta pentru caracteristicile sale crescute de siguranta, dorind sa transforme compania suedeza intr-un timp cat mai scurt, intr-una profitabila.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO