Business Internaţional

Designul electrocasnic istet atrage consumatorii

19.09.2005, 22:55 47

Nimeni nu ar putea pretinde ca masina de spalat a lui William Blackstone era un obiect dezirabil, cel putin nu din punct de vedere estetic. In apararea lui vine anul de productie, adica 1874, dar in rest "inventia", ca multe alte aparate electrocasnice, doar elibera consumatorul de corvoada indeletnicirilor zilnice, ignorand complet aspectul estetic.

Dar in ultimii 20 de ani masinile de spalat, aspiratoarele, cuptoarele au trecut dincolo de functia lor utilitara, transformandu-se in obiecte "dorite" in adevaratul sens al cuvantului, si nu doar folosite. Poate cel mai important element al acestei schimbari este compatibilitatea schimbarilor cu gustul consumatorilor.

Henrik Otto, vicepresedinte senior pe design global in cadrul Electrolux, declara ca factorul "dezirabilitate" care a propulsat aparatele de mici dimensiuni, cum ar fi telefoanele mobile, are in sfarsit impact asupra electrocasnicelor, mai ales datorita schimbarilor survenite la mediul de trai zilnic. Astazi bucataria s-a transformat intr-o camera de zi si a devenit un spatiu in care membrii unei familii pur si simplu se simt bine. O data cu acest lucru, si cerintele estetice ale consumatorilor s-au pliat pe aceasta schimbare.

"Electrocasnicele au devenit extensii ale personalitatii si reprezinta o modalitate de exprimare", declara Otto. Intr-adevar, Vestfrost, cel mai mare producator danez de frigidere si congelatoare, a lansat luna trecuta o colectie de frigidere Zhape care poarta semnatura lui David Lewis, cunoscut pentru activitatea sa in cadrul Bang & Olufsen. Diferentele intre casele oamenilor isi pun accentul asupra aparatelor electrocasnice, iar acest lucru se nuanteaza cand vorbim de tari sau de culturi diferite.

Mark Wiefel, director de marketing international in cadrul Bosch, declara ca dimensiunea marita a caselor din Statele Unite si-a pus amprenta si asupra aspectului aparaturii electrocasnice.

"De exemplu, masinile de spalat se afla acum in garaje din cauza dimensiunilor." James Dyson, inventatorul deja "legendarului" aspirator Dyson, a fost confruntat cu reversul problemei in Japonia. "Stiam ca va trebui sa facem ceva diferit pentru piata japoneza, pentru ca ei au case mici, spatiu de depozitare redus si chiar podele destul de diferite."

Chiar si modul in care este privit aspiratorul in Japonia a reprezentat o provocare, deoarece aici consumatorii nu isi folosesc aparatul cu piciorul... la propriu. A durat 10 ani, dar Dyson a reusit sa inventeze DC12, care folosea un motor digital revolutionar, reducand drastic dimensiunile aspiratorului. Butoanele de control au fost puse pe maner pentru a asigura "somajul" piciorului.

Alte diferente culturale au condus la o multime de inovatii. Folosirea abuziva a uleiului de masline in Grecia a dus la crearea unui cuptor cu un strat special care facea scoaterea petelor mult mai facila.

Producatorul de electrocasnice Maytag a declarat ca masinile de spalat cu zgomot redus dar si cu dimensiuni compacte se bucura de o mare popularitate in Europa. Expansiunea pietei chineze a pus la test creatiile producatorilor europeni.

"In Vest se consuma in jur de 5-10 oua pe saptamana. Chinezii au un consum mediu saptamanal de 50 de oua. Normal ca nevoile de depozitare sunt complet diferite", declara Otto, reprezentantul Electrolux.

Frigiderul brazilian este plin de surprize. Cand il deschizi, te intampina o tava speciala pe care sunt aliniate toate alimentele care fac parte din reteta unui mic dejun savuros. Paul Johnson, directorul echipei de design de produs in cadrul Nothingam Tret University, declara ca aparatele electrocasnice au devenit mult mai prietenoase datorita cercetarilor in domeniu.

"Atentia s-a indreptat in special catre crearea unei conexiuni pe termen lung cu consumatorul." Acest lucru a fost determinat si de faptul ca piata vestica de profil a ajuns la un nivel de saturatie, iar competitia acerba intre producatori a dus la cautarea unei piete noi si mai putin familiare pentru a-si vinde produsele. Wiefel a declarat ca la ora actuala 80% din totalul vanzarilor Bosch se realizeza in afara Germaniei.

Aglomeratia de pe piata electrocasnicelor obliga producatorii de frigidere, cuptoare, masini de spalat sa asambleze respectivele aparate cat mai aproape de distribuitorul final pentru reduce astfel costurile de transport. Acest lucru a dus la o mai mare interactiune intre produsul final si gusturile consumatorilor pe care trebuie sa-i satisfaca.

"Designerii nu pot sa ignore procesul de productie", este de parere Otto. "Nu are nici un rost sa creezi ceva care nu poate fi produs sau care costa prea mult."

Dar automatizarea proceselor de design si de productie a permis producatorilor sa impinga limitele designului fara a se supune la riscuri in mod gratuit.

Producatorii de electrocasnice investesc foarte mult in cercetarea pietelor pe care actioneaza. Acest lucru ajuta la evaluarea potentialului pietei, dar, mai important, contureaza un "portret robot" al obiceiurilor de consum. Indesit, grupul italian de electrocasnice, are 13 centre de design in cinci continente.

"Sansele de a gresi un element de design este mult mai redus in comparatie cu acum 15 ani", declara Johnson. Neil Tunstall, director de marketing la Indesit, adaugand ca "rapiditatea cu care este realizat un prototip, accelereaza timpul de patrundere pe piata, lucru destul de important in conditiile in care durata de viata a unui aparat s-a diminuat."

"Nu se mai pune problema adaptarii consumatorului la procesul nostru industrial", declara Otto. Situatia actuala s-a inversat, iar marketingul, designul chiar si productia urmaresc tendintele "creionate" de necesitatile consumatorilor. roxana.petrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO