Ca în mai toate statele est-europene, dezindustrializarea şi transformările economice de după căderea comunismului au schimbat echilibrul economic regional în Polonia, creând regiuni mai bogate decât media europeană şi zone sărace.
Guvernul de la Varşovia vrea să reducă decalajul prin dezvoltarea infrastructurii şi încurajarea dezvoltării în regiunile sărace a industriei alimentare specializate, a sectorului aerospaţial şi a cercetării.
Dezvoltarea socială şi regională reprezintă unul din cei cinci piloni pe care se bazează transformarea economică a Poloniei.
Dezvoltarea Poloniei trebuie să se bazeze pe dezvoltarea regiunilor ţării, se stipulează în planul de dezvoltare economică al ţării.
În cadrul strategiei de dezvoltare regionale se are în vedere crearea de susţinere dedicată, pe regiuni, cum ar fi programul operaţional pentru estul mai sărac al Poloniei. Provinciile din această regiune se numără printre cele mai sărace din UE.
Pentru impulsionarea dezvoltării acestora, guvernul polonez vrea să pună la punct un sistem de stimulente pentru o mai bună utilizare a resurselor proprii. Inovaţia şi industria pot fi stimulate prin specializări inteligente pe regiuni.
Regiunile din estul Poloniei ar urma să fie dezvoltate prin investiţii în proiecte cruciale de stat pentru a valorifica avantajele fiecărei regiuni. Construirea infrastructurii vitale reprezintă un alt obiectiv în cadrul strategiei. Se are în vedere în special autostrada S19 Byalistok-Lublin-Rzeszow, care leagă regiunile din est.
Rezultatele vizate: crearea de companii cu potenţial pentru export, care să ofere în acelaşi timp locuri de muncă de calitate.
În cadrul planului de dezvoltare sunt ilustrate trei iniţiative care privesc pe rând zonele Byalistok, Lublin şi Rzeszow.
Pentru Byalistok se au în vedere dezvoltarea în continuare a clusterului de construcţii şi noi investiţii R&D în soluţii de construcţii pasive şi comercializarea acestora. Pentru Lublin se doreşte dezvoltarea în continuare a „Eco-Food Valley“, cât şi construirea de instalaţii moderne pentru gazeificarea cărbunelui.
Pentru Rzeszow, ţinta este de atragere de noi companii în „Aviation Valley“, cât şi crearea unui lanţ de cooperative. Ar urma de asemenea să fie create AirIT, centre de software pentru aviaţie, în special pentru drone.
În ultimii 15 ani, cele mai mari cinci companii de motoare, cât şi doi importanţi producători de elicoptere şi peste 12 furnizori s-au stabilit în zona supranumită Aviation Valley. În urma investiţiilor, zona a devenit unul dintre clusterele aerospaţiale cu unul dintre cele mai rapide ritmuri de creştere din lume, potrivit flightglobal.com.
Aviation Valley a început cu 18 membri, în principal producători polonezi, iar astăzi numără 128 de membri. Numărul de angajaţi din sector a crescut de la 9.000 la 24.000 în ultimii 13 ani, iar valoarea anuală a exporturilor a urcat de la 250 milioane de dolari la 2 miliarde. Aproximativ 90% din industria aviatică a Poloniei este concentrată în zonă, scrie Financial Times.