Business Internaţional

Dezvoltarea regiunilor sărace, un pilon al planului de transformare economică polonez

Elicopter fabricat în Polonia

Elicopter fabricat în Polonia

Autor: Catalina Apostoiu

14.01.2019, 00:05 248

Ca în mai toate statele est-europene, dezin­dustrializarea şi transformările economice de după căderea comunismului au schimbat echi­librul economic regional în Polonia, creând regiuni mai bogate decât media europeană şi zone sărace.

Guvernul de la Varşovia vrea să reducă decalajul prin dezvoltarea infrastructurii şi încurajarea dezvoltării în regiunile sărace a industriei alimentare specializate, a sectorului aerospaţial şi a cercetării.

Dezvoltarea socială şi regională reprezintă unul din cei cinci piloni pe care se ba­zează transformarea economică a Poloniei.

Dezvoltarea Poloniei tre­buie să se bazeze pe dez­vol­tarea regiunilor ţării, se stipulează în planul de dezvoltare economică al ţării.

În cadrul strategiei de dezvol­ta­re regionale se are în vedere crearea de susţinere dedicată, pe regiuni, cum ar fi programul operaţional pentru estul mai sărac al Poloniei. Provinciile din această regiune se numără printre cele mai sărace din UE.

Pentru impulsionarea dezvoltării acestora, gu­ver­nul polonez vrea să pună la punct un sis­tem de stimulente pentru o mai bună utili­zare a resurse­lor proprii. Inovaţia şi in­dus­tria pot fi sti­mulate prin specializări inteli­gente pe regiuni.

Regiunile din estul Poloniei ar urma să fie dezvoltate prin investiţii în proiecte cruciale de stat pentru a valorifica avantajele fiecărei re­giuni. Construirea infrastructurii vitale reprezintă un alt obiectiv în cadrul strategiei. Se are în vedere în special autostrada S19 Byalistok-Lublin-Rzeszow, care leagă regiunile din est.

Rezultatele vizate: crearea de com­pa­nii cu poten­ţial pentru export, care să ofere în acelaşi timp locuri de muncă de calitate.

În cadrul planului de dezvoltare sunt ilustra­te trei iniţiative care privesc pe rând zonele Byalistok, Lublin şi Rzeszow.

Pentru Byalistok se au în vedere dezvol­tarea în continuare a clusterului de construcţii şi noi investiţii R&D în soluţii de construcţii pasive şi comercializarea acestora. Pentru Lublin se doreşte dezvoltarea în continuare a „Eco-Food Valley“, cât şi construirea de insta­laţii moderne pentru gazeificarea căr­bunelui.

Pentru Rzeszow, ţinta este de atragere de noi companii în „Aviation Valley“, cât şi crearea unui lanţ de cooperative. Ar urma de asemenea să fie create AirIT, centre de software pentru aviaţie, în special pentru drone.

În ultimii 15 ani, cele mai mari cinci companii de mo­toare, cât şi doi impor­tanţi producători de elicop­tere şi peste 12 furnizori s-au stabilit în zona supranumită Aviation Valley. În urma investiţiilor, zona a devenit unul dintre clusterele aero­spa­ţiale cu unul dintre cele mai rapide ritmuri de creştere din lume, potrivit flightglobal.com.

Aviation Valley a început cu 18 membri, în principal producători polonezi, iar astăzi numără 128 de membri. Numărul de angajaţi din sector a crescut de la 9.000 la 24.000 în ultimii 13 ani, iar valoarea anuală a exporturilor a urcat de la 250 milioane de dolari la 2 mi­liarde. Aproximativ 90% din industria aviatică a Po­loniei este concentrată în zonă, scrie Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO