Business Internaţional

Disney isi regandeste modul de abordare a publicului

07.10.2005, 19:25 27

Robert Iger, care a preluat de curand pozitia de director executiv al Disney, vrea sa schimbe din temelii Regatul Magic, fortand o patrundere in era digitala, astfel incat consumatorii sa aiba acces la continutul Disney oricand si de oriunde, arata Wall Street Journal.

Iger creeaza senzatie in industria filmului facand publica ideea lansarii de filme in paralel in cinematografe si pe DVD. Aceasta strategie ameninta sa erodeze veniturile traditionale obtinute de pe urma cinematografelor, DVD-urilor sau televiziunii, prezentand noi riscuri legate de piraterie.

Iger, in varsta de 54 de ani, mosteneste o companie ale carei vechi metode de a face afaceri au fost aruncate in aer de tehnologie. Noua tehnologie a dus la o scadere a numarului celor ce merg la cinematograf, cat si a vanzarilor de publicitate catre televiziuni. Pirateria afecteaza in mod serios vanzarile sectorului de entertainment pe plan local, cat si extern. In plus, Disney a ramas in urma in domenii cu un ritm foarte rapid de dezvoltare, cum ar fi jocurile video, care au devenit extrem de populare in randul tinerilor consumatori.

Magnatii media nu au reusit sa gaseasca un raspuns la aceste intrebari, in ciuda eforturilor facute in ultimul deceniu. In cazul Disney, compania a avut parte si de succese si de esecuri in incercarea de a se adapta la noile tehnologii. Iger insa este supus unor presiuni crescande de a gasi noi metode de a asigura cresterea companiei. Principalele divizii ale acesteia, filme, televiziune, parcuri tematice si produse de larg consum, sunt mature si, chiar cand inregistreaza performante bune, se bazeaza pe hituri. Valoarea actiunilor Disney, pe fondul problemei pirateriei si nesigurantei legate de noua era digitala, a scazut cu peste 12% din momentul in care Iger a fost desemnat sa-i succeada lui Eisner, in luna martie.

Sub conducerea lui Eisner, Disney a avut o abordare mai conservatoare in fata dezvoltarii rapide a noii lumi media digitale, cu intentia ferma de a proteja surse traditionale de venituri cum ar fi publicitatea si home video. Iger crede ca viitorul Disney consta inca in continutul pe care-l creeaza in domeniul entertainment-ului, insa doreste ca firma sa progreseze din punctul de vedere al metodelor de promovare a acestuia, in ciuda agitatiei pe termen scurt pe care ar putea-o crea.

"Daca stam pe loc si continuam sa ne bazam pe vechile tehnologii, publicul va ajunge sa ne ignore", spune Iger, remarcand ca industria muzicii a facut aceasta greseala. "Este extrem de important pentru mine, in acest moment in care preiau noul meu rol, sa nu permit sa se intample acelasi lucru in cazul Walt Disney Co. Nu suntem o companie de tehnologie, insa trebuie sa fim apropiati de acest domeniu."

Iger spune ca cel mai mare obstacol in acest sens l-ar putea constitui felul in care fac afaceri angajatii proprii ai companiei, proprietarii de cinematografe, retailerii si altii. "Trebuie sa cream o atmosfera in care sa fie tolerate experimentele, chiar daca acestea afecteaza pe termen scurt partea financiara", a declarat acesta in timpul unei recente calatorii cu scopul deschiderii noului Hong Kong Disneyland.

Avansand de la pozitia de prezentator al vremii la un post de televiziune la cea de director al retelei ABC a Disney, Iger considera ca retelele de televiziune sunt amenintate cel mai mult in fata noii tehnologii. Unii vizioneaza in prezent videoclipuri pe telefoane mobile, sau utilizeaza recordere digitale ce trec peste partea de publicitate.

In urma acestor progrese, consumatorii sunt cei ce detin controlul. Astfel, desi divizia de televiziune a Disney inregistreaza rezultate bune, Iger va analiza noi metode de a ajunge la public.

Printre ideile ce sunt discutate la sediul Disney se numara si cea de a vinde showuri TV de succes online. Acest lucru ar putea include oferirea de showuri pentru produse cum ar fi un iPod cu video, un device ce ar putea fi anuntat de Apple Computer Inc. pana la sfarsitul acestui an, spun surse apropiate companiei.

Unul dintre persoanele cele mai apropiate de Iger, Anne Sweeney, presedinta a Disney-ABC Television Group, a oferit recent angajatilor sai console portabile PSP create de Sony, "incarcate" cu programe cum ar fi showul TV pentru adolescenti "That''s So Raven", "ABC News" si filmul "Pirates of the Caribbean". Aceasta a vrut sa le arate cum se vad showurile lor pe un ecran mai mic.

La scurt timp dupa aceea, spune ea, angajatii respectivi au inceput sa discute pe marginea unor schimbari radicale. "Pe viitor, un anumit numar de oameni vor primi continutul nostru numai pe astfel de console", anticipeaza Sweeney, care intentioneaza sa numeasca un nou director care sa se ocupe de partea digitala.

Disney va trebui insa sa faca fata problemei din ce in ce mai serioase a copiilor digitale neautorizate.

De asemenea, in cadrul unei conferinte, Iger a sugerat ca industria filmului trebuie sa-si regandeasca modelul de business, reducand sau chiar eliminand distanta dintre lansarea unui film la cinematograf si lansarea acestuia pe DVD sau la televiziune.

Proprietarii de cinematografe au reactionat prompt la aceasta propunere in cadrul unei declaratii in care pun problemele Hollywoodului pe seama filmelor proaste.

"O lansare simultana ar insemna filme mai putine, mai putine cinematografe, consumatorii avand mai putine alternative", spune John Fithian, presedinte al National Association of Theater Owners. Intr-un email adresat directorilor diviziei de studiouri, Iger isi cere scuze pentru crearea acestei controverse, aratand ca nu este dispus insa sa renunte la aceasta idee. "Mesajul pe care vreau sa-l transmit in cadrul companiei este ca trebuie sa ne punem intrebarile potrivite in legatura cu actualele conditii si ca trebuie sa fim inovatori si dispusi sa testam idei noi si strategii noi, chiar daca acest lucru este riscant."

Presedintele Disney Studios, Dick Cook, a prezidat recent o dezbatere pe marginea noilor modele de business, grupul fiind de acord ca Disney trebuie sa analizeze schimbarile din cadrul industriei mai in profunzime.

Studioul de film al companiei face eforturi de a impune o noua schimbare: distributia digitala de filme. Disney si alte studiouri ar putea economisi aproximativ un miliard de dolari, sau peste 800 mil. euro pe an. Proprietarii de cinematografe se arata insa mai putin dispusi sa faca aceasta miscare, intrebandu-se de exemplu daca imbunatatirea calitatii imaginii ar determina mai multe persoane sa mearga la film.

Prin urmare, Disney si alte studiouri s-ar putea vedea nevoite sa suporte costurile instalarii de echipament digital in cinematografe, estimate la 80.000-100.000 de dolari pe sala. Disney a incheiat recent un acord cu doua companii de digital cinema pentru a o ajuta sa finanteze echiparea cinematografelor, primul acord de acest gen. Disney, impreuna cu alte studiouri importante de film, a purtat discutii in vederea incheierii unui acord similar de finantare cu Thomson Technicolor, divizia de procesare de filme a Thomson SA.

In acelasi timp, Disney investeste masiv in acest an in doua noi servicii de telefonie mobila: unul pentru iubitorii sportului, pe baza marcii ESPN, celalalt un serviciu destinat familiei, bazat pe marca Disney. Presedintele Internet Group al Disney, Steve Wadsworth, anticipeaza ca cele doua servicii vor avea "un impact semnificativ in urmatorii patru-cinci ani".

Directorii Disney discuta in acelasi timp daca sa se alature tendintei manifestate de industria media de a achizitiona proprietati Internet. In timpul unei conferinte, angajatilor li s-a cerut sa sugereze proprietati online ce ar putea intra in vizorul Disney. In anii ''90, eforturile Disney de a concura cu giganti din domeniul Internetului ca Yahoo Inc. au esuat, iar compania isi mentine o atitudine de prudenta fata de realizarea unor achizitii online importante.

O alta dezbatere a fost purtata cu privire la oportunitatea achizitionarii de catre Disney a unui important publisher de jocuri video, pentru a se alatura unei industrii ce a atins o valoare de 25 miliarde de dolari. In prezent, Disney este un jucator modest in acest domeniu, cu venituri estimate la aproximativ 150 milioane de dolari. Dupa un esec initial, Disney recurge la ajutorul specialistilor din afara, achizitionand cativa mici developeri de jocuri.

Iger este constient ca daca doreste sa ajunga un jucator important, Disney trebuie sa ia in vizor gamerii adulti ce nu sunt interesati de actuala conditie a Disney.

In cadrul unei intruniri din acest an, directorul departamentului de jocuri video, Graham Hooper, i-a propus lui Iger o serie de jocuri. Inainte de a da unda verde pentru unul din jocuri, denumit "Turok", Iger i-a povestit lui Hooper despre cat de greu i-a fost sa ia o decizie cu privire la lansarea "NYPD Blue", care era la acea vreme un gen nou de show pentru televiziune.

Jocul este mai indraznet decat orice a realizat Disney pana acum si ar putea fi destinat exclusiv publicului adult. Iger spune insa ca Disney nu se va aventura pe teritoriul unor jocuri violente de genul "Grand Theft Auto". "Victimele din Turok nu sunt oameni si nu e prea mult sange cand sunt ucise. Totusi, jocul nu va purta marca Disney", spune Iger.

"Pot promova aceasta latura atata timp cat este de calitate", spune Iger.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO