Business Internaţional

Englezii incep sa-si revina din euforie si descopera austeritatea: pachetelul la serviciu si cafeaua la locul de munca in loc de Starbucks

24.10.2008, 20:57 14

In aceeasi situatie se afla si magazinele mai ieftine imprastiate prin Londra precum Monsoon sau Topshop, preferate de englezii obsedati de shopping. Ca si in cazul multor altora, locuitorii insulei au inceput sa-si reduca pofta de cheltuiala, scrie International Herald Tribune.

Insa cultivarea consumerismului este de data recenta in Marea Britanie. Identitatea moderna a consumatorului britanic a fost influentata de valori morale postbelice precum cumpatare, prudenta si castigarea propriilor resurse pentru un trai decent. Chiar daca semnale de alarma sunt trase la nivel national, atitudinea generala este, din acest motiv, de nepasare.
In mare parte, poate ca turnura situatiei, destul de nefavorabila, va revitaliza conceptele destul de evazive referitoare la valorile traditionale engleze. Poate ca ultimii 15 ani vor fi considerati un fel de nebunie nationala, o anomalie, un vis ciudat. Poate ca populatia va renunta la obiceiul de a-si dori lucruri mari, tipatoare si mai bune.
"Consider ca atitudinea generala denota austeritate", a afirmat Vince Cable, purtator de cuvant pe probleme financiare al Partidului Liberal. "Este vorba de o aversiune fata de lacomie, exces, cheltuiala nejustificata, evaziune fiscala si comportament egoist".
In conditiile in care populatia a inceput sa isi piarda slujbele sau casele, iar afacerile din Marea Britanie sunt la pamant, criza economica se raspandeste rapid.
Ceea ce socheaza insa in legatura cu perioada de euforie a consumerismului englez este ca aceasta situatie era mai mult stimulata de persoane care nu isi permiteau sa cumpere bunurile pe care totusi, prin eforturi supraomenesti, le achizitionau.
Incurajat de conditiile de creditare lejere si de preturile ridicate ale proprietatilor imobiliare, publicul s-a angrenat in datorii in valoare de 1.440 miliarde de lire sterline (2.560 miliarde de dolari). Practic, englezii detin in medie 180% din venitul disponibil al fiecaruia. O treime din imprumuturile la nivel european sunt contractate de englezi, a declarat Chris Tapp director adjunct al companiei de consultanta Credit Auction.
Audrey Hurren, o pensionara in varsta de 65 de ani a precizat ca "nu cred ca ar fi rau daca cei din generatia mai tanara ar invata sa fie mai putin lacomi; nu e prea elegant ceea ce spun, dar poate asa ar deveni mai sensibili".
Hurren a fost crescuta dupa cea de-a doua conflagratie mondiala in spiritul ideei ca daca nu iti poti permite ceva, pur si simplu nu cumperi. In contrast, nepoatele ei au foarte multe lucruri la care bunica lor nici nu indraznea sa viseze in copilarie si tot nu par multumite.
"Nu apreciaza nimic, daca au un telefon mobil care nu le mai place pur si simplu il arunca la gunoi si isi cumpara altul nou", a mai spus Hurren.
Chris Tapp a adaugat ca se astepta ca decalajele dintre generatii in modul in care percep recesiunea economica din Marea Britanie sa fie pronuntate. Persoanele in varsta de pana la 30 de ani nu isi amintesc cu exactitate efectele ultimei recesiuni de la inceputul anilor '90 si au evoluat intr-o lume in care "creditele erau ieftine, usor de contractat si mereu disponibile publicului larg", a mentionat Tapp. Pentru ei, austeritatea nu are precedent.
Situatia austera de la sfarsitul anilor '40 si privatiunile din '70, cand electricitatea era puternic rationalizata iar saptamana de lucru avea doar trei zile pentru a economisi benzina, sunt povesti pe care doar cartile de istorie le mai prezinta.
"Economiseai - asta se intampla cand nu existau carti de credit", a conchis Tapp.
In anii de boom economic, asa-numitele rubrici exclusiviste ale ziarelor londoneze s-au extins, publicand articole despre bunuri si servicii de lux si trezind interesul maselor. Brusc, ziarele se trezesc din "euforie".
"Sunt fericit sa observ ca anii de exces vulgar iau sfarsit", a afirmat publicistul India Knight in The Times of London. "Sentimentul acesta colectiv de revenire cu picioarele pe pamant este nemaipomenit, ajutandu-ne sa ne reorganizam prioritatile".
Ziarul de stanga, The Guardian, ironizat de detractorii sai ca incurajand consumul in exces, a inceput sa distribuie ghiduri despre cum se poate supravietui in noua epoca de austeritate: amenajand propria gradina, gatind cu resturile de la masa, utilizand mai putina energie electrica.
De asemenea, ziarul The Times a publicat recent un articol despre cum se pot revitaliza hainele vintage. Mai mult, Sunday Times a oferit cititoarelor un articol referitor la "50 de moduri prin care poti fi o recesionista".
Scriitorul David Kynaston, a carui lucrare "Austerity Britain" dezbate privatiunile cauzate de cel de-al doilea razboi mondial, a precizat ca pana la mijlocul anilor '80 (perioada Thatcher), Marea Britanie era "precauta, circumspecta, conservatoare prin natura sa".
Autorul a adaugat intr-un interviu ca "in anii '80 , s-a inregistrat o modificare esentiala a valorilor morale ale britanicilor legate de modul in care isi cheltuiesc banii; ce s-a pierdut a fost constiinta de sine puritana, chiar si simtul raspunderii pentru bani".
Dupa revitalizarea anterioara recesiunii din anii '90, totul a evoluat si mai rapid. Consumul a fost glorificat, de asemenea si imprumuturile.
Bancile au inceput sa acorde ipoteci ce acopereau 125% din valoarea proprietatilor. Datoriile inregistrate de cartile de credit s-au multiplicat.
Populatia s-a obisnuit sa achizitioneze bunuri mai scumpe. Alimentele organice au fost prezentate ca o necesitate pentru un stil de viata sanatos, supermarketurile incepand sa scoata la vanzare alimente "de lux".
Englezii au renuntat la concediile traditionale petrecute pe litoralul autohton si au inceput sa calatoreasca in Europa. Dorinta de a detine noi dispozitive domestice inteligente a fost de asemenea amplificata.
Allison Burton, o coafeza in varsta de 31 de ani, a afirmat ca toate aceste obiceiuri ale englezilor au disparut in prezent. Ea a povestit situatia unei prietene al carei sot isi pierduse recent slujba.
"Au renuntat la tot ce insemna iesiri in oras, reusind sa economiseasca foarte multi bani", a precizat Burton, explicand ca prietena sa a recurs la o serie de tertipuri pentru a diminua cheltuielile: si-a schimbat pachetul de programe televizate cu unul mai ieftin, spre exemplu.
Magazinele sunt apreciate in momentul de fata mai degraba dupa preturi decat dupa calitate sau exclusivitate.
Supermarketurile comercializeaza alimente mai putin sofisticate si se straduiesc sa concureze cu preturile mai mici afisate de rivalii lor. Retailerul britanic Tesco si-a schimbat sloganul in "cel mai mare magazin de discounturi din Marea Britanie".
Lindie Parry, manager de 25 de ani si sotul sau James Bain, 40 de ani au declarat ca au inceput sa isi faca cumparaturile in supermarketuri mai ieftine. Bain a afirmat ca lumea a inceput sa-si aduca aminte ca se poate bea si cafeaua oferita la locul de munca, intr-adevar nu la fel de savuroasa ca cea de la Starbucks si ca pachetul de pranz adus de acasa este mult mai ieftin decat cel cumparat de la magazine.
"A fost frumos, dar nimic nu dureaza o vesnicie", a mai spus Parry despre perioada de boom economic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO