Vânzătorii de pe străzile din Germania, cea mai mare economie europeană, se aşteaptă la un nou sezon de sărbători de iarnă profitabil. Pieţele financiare au început să funcţioneze haotic, însă încrederea consumatorilor germani în economie creşte, ca şi cea a investitorilor.
Încrederea investitorilor germani în economie a crescut în decembrie pentru prima dată în ultimele zece luni, o surpriză pentru pieţe şi un semnal că Germania rezistă crizei, scrie Bloomberg. Indicele încrederii şi al aşteptărilor privind starea economiei, calculat de Centrul pentru Cercetare Economică Europeană ZEW, a avansat în decembrie faţă de luna noiembrie, deşi analiştii anticipau scădere. Indicele comportamentului de consum, al GfK, a crescut în noiembrie de la 5,3 la 5,4 şi se estimează că în decembrie va ajunge la 5,6, cel mai ridicat nivel de după luna mai a anului trecut. Fiecare persoană va cheltui în medie 241 de euro pentru cadourile de Crăciun, cheltuielile cu cadourile fiind doar puţin mai scăzute decât cele de anul trecut, se arată într-un raport al GfK, scrie Financial Times.
Starea de spirit din Germania pare în prezent foarte diferită de cea din restul Europei. Avertismentele sumbre despre o apocalipsă iminentă prezente în declaraţiile politicienilor şi experţilor din Londra, Paris, Roma şi Madrid aproape că nu sunt auzite în Munich şi Berlin.
Nu se poate spune că germanii nu sunt îngrijoraţi. Germania nu ar fi Germania fără o doză serioasă de anxietate. Oamenii sunt îngrijoraţi în privinţa monedei euro şi pentru siguranţa economiilor lor, se tem pentru datoria guvernamentală şi pentru revenirea nivelului ridicat al inflaţiei. Dar nu sunt de acord cu faptul că zona euro este într-un pericol iminent de colaps. Economia a evoluat mai bine decât cele ale ţărilor de la periferia zonei euro, care s-au cufundat în recesiune.
Creşterea PIB din acest an va fi de aproximativ 3%, deşi anul viitor ar putea încetini până la 1%. Un aspect mult mai important pentru consumatori este că rata ocupării forţei de muncă a crescut, iar numărul total al şomerilor s-a redus până la 2,7 milioane, cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani.
Germania, cel mai important partener de comerţ al României
Germania a fost în 2010 şi este şi anul acesta cel mai important partener comercial al României.
În primele şapte luni ale acestui an, exporturile României către Germania au avut o pondere de 18,41%, comparabilă cu cea de 18,46% din aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor Ministerului Economiei. Importurile din Germania au avut o contribuţie de 16,7% în total. În 2010, ponderea a fost de 16,8%.
Anul trecut, printre cele mai importante produse pe care România le-a exportat în Germania au fost maşini şi utilaje electronice, autovehicule, textile şi îmbrăcăminte, produse metalurgice, produse chimice. Din Germania, România a importat maşini şi aparate electronice, autovehicule, produse metalice, produse chimice. Investiţiile Germaniei în economia românească se situau la finele anului trecut la 4,42 mld. euro, cu un număr de 18.163 de societăţi înregistrate (locul 2, după Italia), respectiv 15,18% din totalul investiţiilor în România (locul 3, după Olanda şi Austria).
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels