Business Internaţional

Firmele ucrainene se aventurează peste graniţe pentru a-şi continua creşterea

Firmele ucrainene se aventurează peste graniţe pentru...

Autor: Catalina Apostoiu

22.05.2023, 22:27 1827

Aproape imediat ce Rusia a invadat Ucraina anul trecut, omul de afaceri ucrainean Rostyslav Vovk a realizat că trebuie să privească din­colo de graniţele ţării sale pentru a-şi dezvolta în continuare firma de mân­care pentru animale de companie, scrie Reuters.

Conflictul cu Rusia a determinat mai multe firme ucrainene să se con­cen­treze pe alte pieţe pentru a-şi di­mi­nua dependenţa de piaţa locală în scă­dere şi a profita de milioanele de ucrai­neni care au fugit din calea războiului.

Economia Ucrainei s-a contrac­tat cu aproximativ o treime în 2022, cel mai puternic declin anual de la câş­tigarea independenţei de Uniu­nea Sovietică, creşterea prognozată pentru acest an fiind modestă.

Scăderea cheltuielilor de consum se resimte în special în sectoarele de con­sum şi servicii, directorii de com­panii ucrainene îndreptându-se către noi pieţe din Europa de Est pentru a-şi creşte businessul.

„Am ales să mergem în Polonia pentru că această ţară găzduieşte a­cum cel mai mare număr de ucrai­neni care au fugit din calea războiu­lui“, arată Vyacheslav Klymov, co-fondator al celui mai mare operator privat de servicii poştale din Ucraina, Nova Post.

Andriy Khudo, coproprietar şi director al grupului de restaurante !FEST, cu ani de experienţă în cola­bo­rarea cu parteneri din Europa Centrală, este de acord că diaspora a fost de ajutor.

„Am început să deschidem activ în Polonia pentru că pe această piaţă brandul nostru şi produsele noastre erau deja populare“.

Unele firme se uită şi către alte pie­ţe din Europa, iar strategiile a­cestora diferă.

Înaintea invaziei ruseşti, sectorul corporate ucrainean avea o reputaţie amestecată peste graniţe, cu scan­da­lu­rile de corupţie şi semnele de între­bare privind transparenţa afectân­du-i imaginea.

Drept urmare, majoritatea fir­me­­lor ucrainene se concentrau pe pia­­ţa locală sau furnizau pentru pieţe din Rusia şi alte state foste comuniste.

Însă războiul a schimbat dramatic peisajul. La începutul conflictului, antreprenorii ucraineni au declarat că au beneficiat de susţinere în multe ţări.

Vovk, CEO-ul Kormotekh, spune că firma a început cu vânzări în ţările baltice, retailerii încercând să înlocuiască produsele ruseşti. „Principalul nostru obiectiv acum este să ne dezvoltăm peste graniţe mult mai rapid decât ne plănuisem înainte de război“.

Între timp, Nova Post intenţionează să investească aproximativ 10 milioane de euro pentru a deschide până la 200 de sucursale în întreaga Europă.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO