Deşi nemţilor le place să amintească restului lumii că fabrică maşini grozave, joacă un fotbal bun, aleg guverne stabile şi au o reputaţie solidă la nivel mondial, aceste adevăruri acceptate încep să se destrame.
Cancelarul german Angela Merkel, apărătoarea stabilităţii europene, se confruntă cu proteste în creştere chiar în interiorul propriului guvern; industria auto cândva mândră trece din scandal în scandal; Deutsche Bank este o umbră a ceea ce a fost. Peste toate acestea a venit şocul umilitoarei eliminări a echipei naţionale de fotbal de la Campionatul Mondial de Fotbal în prima etapă, pentru prima dată din 1938.
Merkel are în faţă un viitor nesigur, la numai trei luni după ce a reuşit să creeze o nouă coaliţie pentru al patrulea mandat al său. Aliaţii săi bavarezi ameninţă stabilitatea guvernului cu angajamente de a acţiona unilateral pentru a adopta o poziţie mai dură cu privire la migranţii care intră în ţară dacă Merkel nu va reuşi să asigure un acord la nivelul UE în această problemă.
Între timp, industria auto a ţării trece din scandal în scandal. Nu e săptămână în care să nu apară noi revelaţii cu privire la scandalul Dieselgate care a cuprins mai întâi Volkswagen în 2015. CEO-ul Audi a fost arestat săptămâna trecută, acuzat de procurori că a încercat să influenţeze dovezile din cadrul anchetei, acesta rămânând în închisoare de atunci. Este o cădere fără precedent a unui lider corporate important din Germania.
O altă lovitură la adresa industriei auto a Germaniei, cel mai mare exportator al acestei ţări, a fost reprezentată de ameninţarea preşedintelui american Donald Trump de a impune tarife usturătoare pe vehiculele importate în SUA.
Daimler, care sponsorizează echipa de fotbal germană, a fost forţat să-şi revizuiască dramatic estimarea de profit pentru acest an, spunând că exporturile sale sunt afectate de războiul comercial mondial.
Impactul unor eventuale tarife asupra producătorilor auto europeni ar fi unul major, potrivit analiştilor, scrie CNBC.
Impactul s-ar resimţi cel mai mult la nivelul Germaniei comparativ cu toate celelalte ţări europene. Germania a reprezentat 55% din exporturile auto totale realizate de Uniunea Europeană anul trecut. Profiturile în scădere nu afectează doar firmele auto, ci şi investitorii, având în vedere şansele mai reduse ca aceştia să mai primească dividende.
Potenţialele investiţii ale companiilor din industria auto ar putea fi de asemenea restrânse în cazul diminuării veniturilor.
Mai este apoi Deutsche Bank, scrie Bloomberg. Se pare că zilnic are loc plecarea unui bancher de top în condiţiile în care cea mai mare bancă germană încearcă să elimine mii de locuri de muncă în efortul de a reveni pe profit. Banca este de departe cel mai slab performer din cadrul indicelui bursier de referinţă german, după ce a pierdut 43% din valoare de la începutul acestui an.