Business Internaţional

Franţa încheie un acord cu marii retaileri locali pentru un „trimestru antiinflaţie“, cu preţuri reduse şi îngheţate. În Ungaria, plafonările forţate de preţuri au creat penurii şi noi scumpiri

Franţa încheie un acord cu marii retaileri locali...

Autor: Catalina Apostoiu

06.03.2023, 23:36 126

Retailerii din Franţa au căzut de acord să ofere cele mai scăzute preţuri posibil pentru alimente esen­ţiale pentru a ajuta gospodăriile să faţă faţă scumpirilor fără precedent, a anunţat ministrul francez de finanţe Bruno Le Maire, potrivit Bloomberg.

Lanţurile de supermarketuri îşi vor asuma scăderi de marje de ordinul sutelor de milioane de euro prin ieftiniri de produse în timpul unei campanii de trei luni. Produsele ieftinite vor fi semnalate printr-un logo care va include steagul francez şi sloganul „Trimestrul antiinflaţie“.

Deşi sume vaste au fost cheltuite pentru diminuarea impactului şocu­lui iniţial al scumpirii energiei, din cauza presiunilor asupra finanţelor publice o parte din susţinere a fost retrasă. Inflaţia alimentară este şi mai complicată pentru că guvernul poate interveni mai greu decât pe pieţele electricităţii şi gazelor na­turale.

Luna trecută, miniştrii propu­neau un „coş antiinflaţie“ care ar fi acţionat ca un indicator armonizat care să ajute consumatorii să compa­re preţurile, însă ideea a fost aban­do­nată în urma discuţiilor cu retailerii.

CEO-ul Carrefour, Alexandre Bompard, a declarat că reducerile de preţuri vor fi decise de fiecare lanţ şi vor privi în principal mărcile proprii.

Carrefour a anunţat că 200 de produse vor fi oferite la preţuri de sub 2 euro începând cu 15 martie, iar preţurile respective vor fi îngheţate până pe 15 iunie, scrie Reuters. Riva­la mai mică Casino a anunţat de asemenea că va oferi selecţia sa de 500 de produse low-cost la sub un euro, preţurile urmând să fie înghe­ţate timp de trei luni.

Din iunie, retailerii şi oficialii guvernamentali vor reanaliza situaţia şi ar putea cere marilor furnizori de bunuri de larg consum să renegocie­ze preţurile cu retailerii, a anunţat Le Maire.

În Ungaria, guvernul a decis în ianuarie anul trecut plafonarea preţurilor alimentelor de bază la nivelurile din octombrie 2021 pentru combaterea inflaţiei, prelungind mai apoi măsura până la finalul lunii aprilie 2023.

Ministrul agriculturii Istvan Nagy a justificat prelungirea acesteia prin continuarea conflictului din Ucraina şi „inflaţia ridicată creată de sancţiunile eşuate ale Bruxelles-ului“. Acesta a subliniat că măsura funcţionează.

Guvernatorul băncii centrale maghiare Gyorgy Matolcsy a avertizat însă că plafoanele duc la penurii şi la creşterea inflaţiei în condiţiile în care magazinele îşi compensează pierderile majorând preţurile altor produse.

La rândul lor, lanţuri majore de supermarketuri, ca cel local CBA, şi retailerul internaţional Tesco au declarat că politica Budapestei de plafonare a preţurilor are un impact negativ asupra businessurilor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO