Business Internaţional

Cel mai mare oraş smart din Europa, un proiect de 8 miliarde dolari controversat şi în egală măsură fascinant, prinde contur în Grecia după întârzieri de un deceniu

Cel mai mare oraş smart din Europa, un proiect de 8...

Autor: Catalina Apostoiu

01.05.2024, 21:09 2378

În apropiere de Atena, un înde­lung aşteptat plan de transformare a fostului aeroport al capitalei greceşti în cel mai mare oraş smart din Europa înregistrează în sfârşit progrese, scrie Bloomberg.

După un deceniu de amânări, o viziune a Ellinikon prinde contur. Ma­ri­na Tower, în curând primul zgârie-nori al Greciei, începe să prindă formă. Scheletele din fier ale blocurilor încep să se profileze. Viito­rul oraş va avea spaţii deschise, surse sustenabile de energie şi spaţii verzi din abundenţă.

Ellinikion este un proiect de regenerare urbană a unei zone de 600 de hectare aflată la aproximativ 12 km depărtare de centrul Atenei. Proiectul va transforma atât linia de coastă, cât şi întreaga Grecie. Este tipul de proiect dezvoltat în mod normal în China sau UAE şi un semn al redresării postcriză a Greciei şi revenirii entuziasmului investitorilor cu privire la ţara europeană.

Dezvoltarea va include aproxi­ma­tiv 8.000 de locuinţe de lux, un port pentru megaiahturi, multiple malluri, restaurante, hoteluri şi un ca­sino pe un teren cu o suprafaţă de două ori mai mare decât cea a Cen­tral Park şi de trei ori cea a Monaco.

De dezvoltarea proiectului se o­cupă compania Lamda Develop­ment. Dezvoltatorii estimează că acesta va adăuga 2,5% la PIB-ul Greciei, va crea până la 80.000 de noi locuri de muncă şi genera venituri fiscale de peste 10 miliarde de euro după finalizarea sa în 2037.

Proiectul este de asemenea aş­tep­tat să atragă 1 milion de turişti în plus pe an. Turismul Greciei şi-a revenit după criza din pandemie, cu 32 milioane de vizitatori anul trecut, şi 2024 aşteptat să aducă un număr record de sosiri.

Pentru cei care vor să rămână acolo permanent, 243 de unităţi au fost deja scoase la vânzare în zona nu­­mită Mica Atenă, iar 140 au fost re­zer­vate. Câştigurile din vânzări au totali­zat 641 milioane de euro până în luna martie a anului trecut. Majo­ritatea cum­părătorilor sunt greci, iar oraşul se aşteaptă să adăpostească până la 20.000 de oameni în următorii 13 ani.

Locuitorii Ellinikion vor putea accesa şcolile, parcurile, birourile, magazinele şi chiar şi plaja în mai puţin de un sfert de oră. Demararea Ellinikion nu a fost una uşoară. Când Lamda a cumpărat terenul în 2014, părţi din el era presă­rat cu ruine ale fostului aeroport.

Au existat de asemenea întârzieri în procesul de autorizare, iar faptul că Grecia era practic în faliment când proiectul a fost propus a făcut să pară că acesta nu se va concretiza niciodată.

Proiectul este finanţat printr-o emisiune de drepturi, cât şi două emisiuni de obligaţiuni. Potrivit lui Athanasiou, 75% din obligaţiuni au fost cumpărate de oameni de rând. Restul costului este acoperit de credite şi finanţare internă, a declarat Odisseas Athanasiou, CEO-ul dezvoltatorului, pentru Business Insider.

„Publicul nu a privit întotdeauna proiectul cu ochi buni“, a precizat acesta.

Chiar şi acum, deşi există entuziasm privitor la proiect, unii sunt extrem de critici, notează nypost.com.

„Este un proiect pentru cei super bogaţi, de care grecii de rând nu se vor putea bucura“, spune Peppy Koliakakou, locuitor din Atena. „Ar trebui să fi existat alte alternative pentru dezvoltarea aeroportului vechi. Mă tem că Atena va avea de suferit, iar zona va fi transformată într-un mini-Dubai lipsit de gust“.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO