Business Internaţional

FT: Competitia pe piata auto low-cost se incinge

FT: Competitia pe piata auto low-cost se incinge

In editia de luni, 25 iunie Financial Times face o analiza a pietei auto low-cost dominata in prezent de Dacia Logan

27.06.2007, 17:21 31

Pe masura ce cresterea cererii de noi automobile stagneaza pe pietele dezvoltate, companiile auto investesc in dezvoltarea unor modele low-cost destinate pietelor emergente.
Renault a debutat in segmentul low-cost cu modelul Dacia Logan, lansat pe piata in 2004, ale carui vanzari au ajuns la peste 500.000 de unitati in intreaga lume, titreaza Financial Times. De la lansarea in India, la inceputul lunii aprilie, modelul fabricat pentru piata locala in colaborare cu Mahindra & Mahindra, compania auto din Mumbai, a fost testat de peste 20.000 de persoane, in timp ce vanzarile au ajuns la 2.800 de unitati. Modelul Logan este comercializat in India sub marca Renault.
In acelasi mod in care liniile aeriene low-cost au transformat transportul aerian, piata automobilelor ieftine doreste sa revolutioneze industria prin atragerea a milioane de noi clienti care pana in acel moment nu-si permiteau un automobil nou.
Potrivit unui studiu realizat de firma de analiza Roland Berger Strategy Consultants, pana in 2012 vanzarile automobilelor cu un pret de sub 10.000 de euro va ajunge la peste 18 milioane de unitati anual, valoare cu 4 milioane mai mare ca in prezent. Companiile auto doresc sa-i atraga pe cei care isi cumpara pentru prima data un automobil si care sa ramana fideli companiei pe masura ce vor dori sa achizitioneze masini mai bine echipate. Renault prezinta modelul Logan alaturi de intreaga gama in toate cele peste 50 de piete unde este comercializat modelul. Automobilele low-cost inregistreaza cresteri importante si pe piata europeana, unde Renault comercializeaza peste o cincime din productia totala a Logan.
In India, pretul de baza al modelului Logan, de 7.400 de euro, il face competitiv in segmentul compact, dar nu este ieftin, conform standardelor locale.
Carlos Ghosn, directorul executiv al Grupului Renault-Nissan, a declarat ca intentioneaza sa lanseze un automobil de 3.000 $ (2.230 de euro), proiectat special pentru piata indiana, in timp ce Tata Motors va lansa anul viitor un model subcompact al carui pret de baza va fi de 1.850 de euro, suma care i-ar oferi titlul de cea mai ieftina masina din lume. Potrivit directorului companiei Tata, modelul se va adresa celor care in prezent detin un vehicul pe doua roti. Compania indiana se afla in stadiul de constructie a uzinei, care va avea o productie de 250.000 de unitati anual, in timp ce productia este programata sa inceapa in trimestrul doi sau trei al anului viitor.
In China, care in prezent este cea de-a doua mare piata auto dupa cea a Statelor Unite, peste 80% dintre clienti achizitioneaza pentru prima data un automobil.
Daca se iau in considerare valorile absolute ale vanzarilor, cifrele sunt inca relativ mici. Pe piata indiana s-au comercializat anul trecut 1,3 milioane de automobile, mai putin decat pe cea a Spaniei si mai putin decat 10% din totalul vanzarilor din Europa. Dar, spre deosebire de piata spaniola, care a inregistrat anul trecut o scadere de 2%, cea a Indiei se va dubla la peste 3 milioane de unitati in acest deceniu, daca trendul ascendent se mentine. Cu o populatie de 1,2 miliarde de locuitori si o crestere de doua cifre a procentului celor care achizitioneaza un nou automobil va determina o crestere majora a vanzarilor.
Toyota, in prezent cel mai mare producator de automobile la nivel mondial, proiecteaza un automobil low-cost destinat pietelor emergente, care, potrivit oficialilor japonezi, va evolua intr-un nou brand. Volkswagen intentioneaza sa lanseze un automobil de clasa mica pe platforma modelului Fox, asamblat in Brazilia si al carui pret nu depaseste 10.000 de euro. Skoda, marca cea mai ieftina a grupului VW, de asemenea lucreaza la un model destinat pietelor emergente precum Rusia si India.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO