Business Internaţional

Fuziunea VW cu Porsche este mai mult decat un business, este un razboi de familie

27.05.2009, 00:00 85

Cu 17 ani in urma, Arno Bohn, pe atunci CEO al Porsche, ii scria lui Ferdinand Piech pentru a-i sugera nepotului fondatorului producatorului german de automobile sport sa demisioneze din cadrul consiliului de supraveghere al companiei, aflata pe atunci in pragul falimentului. Cateva luni mai tarziu, scrie Financial Times, Bohn a fost cel care a parasit grupul. Plecarea acestuia a reprezentat o dovada timpurie a puterii "factorului Piech", a modului in care liderul neoficial al uneia din cele doua familii ce detin Porsche isi impune deciziile.

"Factorul Piech" a fost din nou evident in ultimele luni, in conditiile in care Porsche incearca sa depaseasca situatia de criza in care se afla. O incercare indrazneata de a prelua Volkswagen, cel mai mare producator de automobile al Europei, al carui consiliu de supraveghere este condus de Piech a esuat dupa ce criza economica globala a creat probleme de finantare si a dus la o dramatica deteriorare a vanzarilor de automobile, in timp ce politicienii au pus obstacole in calea sa.
In loc sa se dea batut, Piech, in varsta de 72 de ani, a incercat sa intoarca situatia impotriva celor care i-au blocat ambitiile stabilind un plan alternativ de creare a unei companii integrate, el urmand sa detina controlul. Actiunile sale au amplificat conflictul dintre cele doua familii care detin Porsche.
 
Interesele personale, mai presus decat cele ale familiei
Un bancher din Frankfurt care il cunoaste bine pe Piech spune: "Nu este vorba de mostenirea familiei sale, dupa cum cred unii. Este vorba despre putere personala. Este chiar dispus sa riste viitorul familiilor".
Daca va reusi, Piech va fi indeplinit visul de a uni numele Porsche si Volkswagen. Eforturile lui Piech de a reuni Porsche si VW au inceput in anii '70, cand a fost introdusa o regula conform careia actionarii Porsche nu ar trebui sa lucreze in managementul companiei. Piech a inceput sa-si cladeasca o cariera in cadrul Audi, o subsidiara a VW. Audi a fost doar punctul de inceput pentru Piech, care in 1993 a devenit CEO-ul VW inainte de a prelua pozitia de presedinte al consiliului de supraveghere in 2002. "A fost intotdeauna obiectivul meu de a conduce in cele din urma o companie mai mare decat a bunicului meu", declara la un moment dat Piech.
Conflictele dintre cele doua familii sunt o parte a istoriei Porsche. Unele dintre cele mai publice au avut loc intre Piech si varul sau Wolfgang Porsche, presedinte al consiliului de supraveghere al Porsche.
Inceputurile celei mai recente batalii se regasesc in primele luni acestui an, cand a devenit clar ca incercarea Porsche de a prelua VW esuase. In timp ce alti membri ai familiei nu stiau ce sa faca, Piech a gasit o oportunitate. Porsche avea probleme financiare mai mari decat admisese managementul. In special, optiunile pe actiunile VW detinute de Porsche prezentau un risc foarte mare, fapt negat de Porsche.
 
Pariul cu actiunile VW a fost pierdut
Optiunile avusesera un loc central in cadrul planului de preluare. Holger Harter, director financiar al Porsche, utilizase un tip special de produs financiar pentru a se proteja impotriva unei cresteri a pretului actiunilor VW si a-si masca intentia de a spori participatia Porsche in cadrul VW. Unii analisti au avertizat ca astfel de mecanisme vor pune probleme Porsche la un moment dat.
Acest lucru nu s-a intamplat. Inca. Porsche a realizat profituri masive legate de optiuni, dar pe hartie. Acum, Porsche risca sa piarda o parte a profiturilor de 17,3 mld. euro legate de detinerea de optiuni VW pentru ca este posibil ca producatorul sa nu dispuna de fonduri pentru a le exercita, conform Bloomberg. Daca va pastra optiunile, Porsche ar avea de platit comisioane de sute de milioane de euro.
In negocierile dintre cele doua companii, Wendelin Wiedeking, CEO-ul Porsche, se va lovi probabil in continuare de ambitiile lui Piech, care vrea ca VW si el insusi, si nu Porsche si varul sau, sa se afle in centrul unei noi aliante. "VW, familia, banii", astfel isi descria Piech prioritatile.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO