Business Internaţional

Grupul Cafe, un nou mod de a face publicitate in Ungaria

16.04.2003, 00:00 25

Firmele din Ungaria care activeaza in sectorul comunicatiilor se grupeaza pentru a oferi un pachet complet de servicii care reuneste beneficiile mai multor marci, relateaza Budapest Business Journal.
Grupul Cafe experimenteaza un concept care pana acum este unic pe piata comunicatiilor din Ungaria. Idea care a stat la baza infiintarii grupului acum doi ani a fost de a aduce laolalta cateva agentii independente intr-un grup reunit sub acelasi nume care sunt capabile sa serveasca clientii separat insa pot sa ofere servicii in comun la cerere. "La acel moment parea o idee buna de a lega intre ele companii care sunt independente si opereaza separat una de alta, dar care pot sa ofere si servicii integrate", spune Anita Balaton, director general al grupului Cafe. "Si se pare ca ne-am orientat in directia cea buna", completeaza Balaton.
Grupul Cafe are in prezent un personal format din 35 de angajati si este format dintr-o agentie de publicitate, o firma de PR, o agentie de media buying, o agentie de servicii BTL (below-the-line) si o casa de productie video. In anul 2001, grupul a avut venituri de 6,1 milioane de euro (1,5 mld. forinti) iar anul trecut veniturile au crescut pana la 1,8 mld. forinti.
Totul a inceput atunci cand Cafe PR s-a unit cu Cafe Reklam pentru a forma un grup in 2001. La acest moment, fondul ungar de investitii Wallis detine 100% din Cafe reklam. In schimb, Cafe Reklam detine 58% din Cafe PR, 40% din agentia de BTL si 50% din agentia de media. Grupul este unul din putinele companii cu capital local de pe piata publicitatii din Ungaria care este dominata de catre agentii afiliate la retele multinationale. Abordarea lui este diferita de cea a majoritatii companiilor cu capital local, este de parere Ivan Gabor, director general al Cafe Reklam. "Agentiile unguresti se mandresc mereu ca flexibilitatea este cea mai mare calitate a lor, insa noi suntem de parere ca pentru clienti este mai important sa obtina servicii de calitate la preturi realiste. Noi incercam sa concuram cu rivalii nu la modul relativ ci la cel absolut", spune Ivan Gabor. "Adevaratul test va veni peste cativa ani, cand vom lucra pe o piata europeana iar diferentele dintre agentiile multinationale si cele locale se estompeaza", adauga Gabor. In plus, faptul ca grupul Cafe este inca relativ mic reprezinta un avantaj, mai ales pentru clientii mici, care se tem ca nu vor fi tratati corespunzator de catre o multinationala.
Initial nucleul grupului a fost Cafe Reklam, al carui predecesor a fost fondat in 1996 sub numele de Walking 34. Ulterior aceasta agentie a fuzionat cu frima de productie TV Land Studio, adoptand numele Land-Walking. In anul 2000, firma a renuntat la activitatile de productie si a axat doar pe serviciile clasice de publicitate. Asa a aparut Cafe Reklam care a inceput sa caute profesionisti si agentii care aveau propriul lor cerc de clienti. "Conceptul de baza era sa cautam fie experti in domeniu, fie companii care aveau deja propria lor clientela, insa in mare parte am ajuns in mod accidental sa lucram impreuna", spune Ivan Gabor. In prezent printre clientii din portofoliul lui Cafe Reklam se numara companii ungare precum OTP Bank ,producatorul de alimente Valdor, lantul de magazine Skala-Coop, producatorul de medicamente Richter Gedeon.
raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO