Business Internaţional

Hasbro lanseaza pe piata varianta moderna a celebrului joc Monopoly

18.09.2006, 20:15 162

Bine-cunoscutii pioni de la jocul Monopoly vor capata un nou look, mai modern, luand forma masinii hibrid Toyota Prius, a unei portii de cartofi prajiti de la McDonald's, a unui pantof New Balance, a unui pahar de cafea Starbucks sau a unui telefon mobil Motorola Razr.
O editie imbunatatita a jocului de strategie economica Monopoly, ce va aparea pe piata saptamana aceasta, va include pioni creati dupa produsele celor mai mari brand-uri de pe piata. Cinci din cei opt pioni din noua editie, Monopoly Here and Now, vor permite jucatorilor sa fie reprezentati de versiuni in miniatura ale masinii hibrid Toyota Prius sau a altor produse foarte cunoscute cum sunt: o portie de cartofi prajiti de la McDonald's, un pantof New Balance, un pahar de cafea Starbucks sau un telefon mobil Motorola Razr, scrie International Herald Tribune.
Cei care doresc sa joace vechea versiune nu trebuie sa se agite. Hasbro, producatorul Monopoly, spune ca magazinele de jucarii, de discount si ceilalti retaileri vor continua sa vanda in paralel editia originala a jocului, bazata pe versiunea clasica realizata de Parker Brothers in 1935.
Cei 11 pioni din editia clasica, tunul, pantoful, palaria, nu vor fi schimbati.
Pionii cu brand-uri fac parte din planul de reinventare a jocului Monopoly, prin care directorii Hasbro spera sa ii faca pe oameni sa fie mai apropiati de joc.
De exemplu, in loc sa ia 200 de dolari de fiecare data cand trec pe la Start, jucatorii noii editii vor lua 2 milioane de dolari. Cele patru statii de tren de pe tabla de joc - B&Q, Pennsylvania, Reading and Short Line - vor fi inlocuite de cele mai mari aeroporturi americane: Atlanta Hartsfield-Jackson, Los Angeles International, Kennedy din New York si O'Hare din Chicago.
Iar numele de strazi din Atlantic City, New Jersey, de pe tabla de joc, vor fi inlocuite de cele din Boston si Washington apoi Las Vegas si Hollywood.
"O mare parte din cultura americana de astazi este reprezentata de catre produse pe care oamenii le folosesc zilnic", a spus Mark Blecher, vicepresedinte al diviziei Hasbro Games. "Ne-am gandit sa reprezentam pionii prin ceva mai relevant pentru oamenii din ziua de azi", a mai adaugat el.
Noii pioni fac parte dintr-un trend cunoscut sub numele de "brand entertainment", unde produsele sunt facute dupa filme, spectacole TV, romane, cantece, jocuri video. Pana acum au fost putine dovezi de reclame in jocuri precum Monopoly. Folosirea acestor elemente a inceput sa ingrijoreze unele persoane.
"Acest lucru insinueaza folosirea culturii comerciale in fiecare aspect al vietii noastre", a spus Gary Ruskin, director executiv al Commercial Alert, o organizatie non-profit din Portland, Oregon.
Folosirea acestor pioni cu branduri "transforma Monopoly intr-un mare spatiu publicitar", a adaugat Ruskin. "Este pacat ca Hasbro a ales aceasta cale."
Spre deosebire de cei care platesc pentru a li se face reclama, cei cinci alesi de Hasbro pentru a aparea in noua editie nu au cerut sa fie inclusi si nici nu au platit o taxa. Dimpotriva, Hasbro a fost cea care a cautat companiile ale caror produse vor ajuta noua versiune sa reprezinte cel mai bine America secolului 21.
"Vrem sa facem jocul sa para ca ar fi fost creat in zilele noastre", a spus Blecher.
Timp de mai multi ani, Hasbro a vandut mai multe versiuni tematice ale Monopoly, cu tabla de joc si pionii facuti sa semene cu personaje din filme precum "Star Wars", "Simpsons" si echipe de sport precum Boston Red Sox. De exemplu, editia Red Sox are pioni in forma de sepci de baseball.
Dar editiile tematice se vand in cantitati limitate, a mai spus Blecher, spre deosebire de editia Here and Now, care va fi produs de baza. Desi Hasbro nu discuta cifrele de vanzari, versiunea originala a Monopoly vinde cateva milioane de copii pe an iar compania se asteapta la vanzari mai mari la editia noua.
Monopoly este considerat cel mai popular joc sub forma de tabla (board game) din toate timpurile, cu peste 250 de milioane de copii vandute. Editia Here and Now va costa 30 de dolari, spune Blecher, in comparatie de cei 12 pana la 20 de dolari cat costa editia originala.
Saptamana aceasta va incepe o campanie de promovare a noii versiuni ce va costa cateva milioane de dolari. Cei alesi de Hasbro sa participe la noua editie a jocului spun ca nu isi fac probleme pentru faptul ca includerea lor in joc va duce la "comercializarea" jocului.
"Vedem foarte multe produse care sunt numarul unu si care au devenit parte din cultura consumatorului", spune Brian O'Mara, director de marketing al diviziei McDonald's SUA din Oak Brook, Illinois.
"Monopoly este una dintre promotiile favorite ale clientilor nostri", a adaugat O'Mara, referindu-se la temele specifice alese de McDonald's in colaborare cu Hasbro. George Neill, vicepresedinte al Motorola din Schaumburg, Illinois, a spus: "Am fost foarte flatati de faptul ca s-au gandit la noi atunci cand au vrut sa aduca jocul la viata contemporana. Acest lucru arata ce a facut Razr pentru noi si ce a facut Motorola pentru consumatorii sai". Mary Nickerson, manager de marketing national al Toyota Motor Sales SUA, din Torrance, California, a spus ca a bucurat-o ideea de a face un pion dupa modelul Prius al Toyota.
"Este o foarte buna perspectiva de marketing deoarece creeaza oportunitatea de conversatie asupra acestui subiect", adauga Nickerson.
Hasbro a ales sa nu transforme toti pionii in brand-uri, spune Blecher, pentru a nu lasa impresia ca noua editie este prea comerciala.

Se reinventeaza
Cei 11 pioni din editia clasica, tunul, pantoful, palaria, nu vor fi schimbati
Hasbro a vandut mai multe versiuni tematice ale Monopoly, cu tabla de joc si pionii facuti sa semene cu personaje din filme precum "Star Wars", "Simpsons" si Boston Red Sox
In loc sa ia 200 de dolari de fiecare data cand trec pe la Start, jucatorii noii editii vor lua 2 milioane de dolari.
Cele patru statii de tren de pe tabla de joc vor fi inlocuite de cele mai mari aeroporturi americane

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO