Business Internaţional

Hyundai si cucerirea Europei

29.09.2004, 00:00 32



In ultimii ani, incercarea celui mai mare constructor de automobile coreean de a se "europeniza" pare sa fi dat rezultate, scrie Wall Street Journal Europe.



Hyundai Motor Co. a angajat renumiti designeri europeni, pentru a da automobilelor sale o linie in genul celor de la Jaguar sau Mercedes, si a investit miliarde de dolari pentru a deveni sponsorul oficial al celui mai important eveniment sportiv din lume - Campionatul Mondial de fotbal, care se va juca in Germania in 2006.



Investitia din Europa, care impreuna cu piata americana reprezinta pietele cheie la nivel mondial, incepe sa dea roade. Impreuna cu partenerul sau coreean, Kia Motors, a inregistrat un nivel al vanzarilor din Europa imbunatatit cu 19%, chiar daca vanzarile globale s-au majorat cu mai putin de 4%. Kia este brandul cu cel mai ridicat ritm de crestere din Europa. Cu toate ca automobilele coreene ocupa doar o mica fractiune din vanzarile auto din Europa - 3,8% - cresterea lor de la 3,2%, cota de anul trecut, este suficienta pentru a indispune cei mai puternici producatori europeni din industria de profil, multi aflandu-se intr-o lupta acerba doar pentru a-si pastra clientii actuali.



"Nu exista producator european care sa nu perceapa drept alarmanta aceasta cota de piata a coreenilor", spune Garel Rhys, directorul Centrului de Cercetari in Industria Auto, de la Cardiff Business School.





Hyundai isi doreste sa intre in top 5



Europa este un element determinant in strategia globala a Hyundai. In SUA, compania a reusit sa patrunda pe piata, reputatia sI vanzarile sale imbunatatindu-se rapid. La inceputul acestui an, Hyundai si-a surprins rivalii, ocupand locul doi intr-un studiu realizat de firma de marketing J.D. Power, in legatura cu satisfactia consumatorilor. Impreuna cu Kia, Hyundai produce in momentul de fata mai multe masini decat cei de la Honda Motor si isi propune sa devina unul dintre cei mai importantI cinci jucatori din industria auto, la nivel mondial.



Pentru a atinge acest obiectiv, Hyundai are nevoie de o crestere sustinuta pe piata europeana, care anul trecut a contribuit doar cu 17% in volumul total de vanzari al companiei. Cu toate progresele realizate, producatorul coreean mai trebuie, totusI, sa gaseasca raspunsul la mai multe probleme importante.



Multi europeni, care s-au obisnuit sa conduca automobile Volkswagen, Mercedes-Benz sI BMW, raman sceptici cu privire la calitatile automobilelor coreene.



Compania se confrunta cu alte greutati generate de adaptarea structurii sale ierarhice manageriale la temperamentul mult mai "relaxat" al europenilor.



Tensiunile au iesit la suprafata in vara lui 2003, cand un superior coreean, ce superviza studioul de design din Europa, a fost rechemat la Seul dupa o altercatie cu un subordonat american, in care ar fi aruncat cu aparatura de birou, iar apoi chiar cu un scaun. Purtatorul de cuvant al companiei a refuzat sa comenteze incidentul, dar a recunoscut ca, la acea vreme, "existau divergente de convingeri printre designeri".



Apoi, in luna iulie, Hyundai a transmis tuturor angajatilor din centrul sau de proiectare european, sa nu comunice nimic catre presa, fara aprobarea scrisa a actualului director de proiectare, un coreean. Compania a explicat ca a luat aceasta masura pentru a preveni scurgerile de informatii cu privire la planurile sale de proiectare, dar unii salariati cred ca directorii coreeni au fost deranjati de faptul ca recentele articole aparute in presa crediteaza angajatii europeni ai companiei cu toate meritele pentru progresul inregistrat aici de companie.



Cu toate acestea, Hyundai inregistreaza un ritm de crestere rapid in Europa. Kia si-a anuntat planurile de a construi o fabrica in Slovacia, unde se vor putea asambla 200.000 de automobile pe luna, si ce urmeaza a fi pusa in functiune la sfarsitul anului 2006. Investitia de 979 mil. euro, va ajuta compania sa depaseasca semnificativ volumul vanzarilor realizate in anul 2003 in Europa, care a fost de 353.000 de unitati Hyundai si Kia.



In Frankfurt, o echipa formata din 40 de specialisti muncesc in birourile de design, pentru a integra vehiculele Hyundai si Kia, din punct de vedere al designului, in peisajul auto dominat de brandurile europene consacrate. Astfel, se poate observa cu usurinta asemanarea liniilor estetice ale best seller-ului Hyundai Sonata sedan, cu cele specifice designului automobilelor Jaguar.





Producatorii de automobile mizeaza pe impactul fotbalului



Pentru a schimba perceptia clientilor ezitanti in legatura cu masinile coreene, Hyundai a mizat pe pasiunea europenilor pentru fotbal. In vara acestui an Hyundai a sponsorizat Campionatul European de fotbal, unul dintre evenimentele sportive cele mai urmarite din Europa.



Campionatul Mondial, care va atinge audiente de miliarde de telespectatori, reprezinta inca o si mai mare oportunitate. Ideea ca o companie coreeana va sponsoriza starurile fotbalului mondial in tara celor de la BMW, Porsche, Volkswagen si Mercedes-Benz, a produs cateva hohote rautacioase de ras. Ministrul german al economiei, Wolfgang Clement a denumit alegerea drept "extrem de dezamagitoare". Rapoartele facute publice arata ca Hyundai va cheltui peste 15 miliarde de euro pentru a sponsoriza Campionatul Mondial.



In luna decembrie a anului trecut, Hyundai a devenit primul producator auto coreean care a exportat un milion de unitati intr-un an. Cu o luna in urma, volumul vanzarilor sale anuale depasise pentru prima oara pragul de 10 miliarde de dolari.



Aceste rezultate claseaza compania pe locul al doilea in randul exportatorilor auto, dupa japonezii de la Toyota Motor. Ritmul de crestere al exporturilor coreene de automobile a fost unul record; anul trecut, acesta a fost de 20,3%. Previziunile celor de la Hyundai in legatura cu vehiculele exportate in acest an oscileaza in jurul valorii de 1,4 milioane unitati, fata de putin peste un milion, cat au realizat anul trecut.



Exporturile de un nivel record au fost insotite de aprecierile venite din partea unora dintre cei mai respectati "arbitrii" din industria auto, imbunatatind considerabil imaginea unui brand, pana acum mediocru. Exporturile si rezultatele obtinute in domeniul calitatii au coincis cu realizarea unor venituri si a unui profit remarcabile. Profitul net al celor de la Hyundai a crescut in 2003 cu 21%, pana la 1,4 miliarde de dolari.



Acum 28 de ani, Hyundai reusea sa exporte primele sale automobile - sase vehicule din modelul Ponys - unui operator de taxi ecuadorian. Anul acesta se estimeaza ca se vor obtine castiguri din export in valoare de 12 miliarde de dolari, aproape de patru ori mai mult decat realiza compania in 1976. Aceste performante la export realizate de Hyundai, au transformat-o intr-o piesa cheie in angrenajul economiei Coreei de Sud.



Reteta succesului la export a coreenilor de la Hyundai este simpla: pretul scazut la care masinile lor penetrau pietele straine era unul extrem de mic, foarte greu de batut. Chiar daca, uneori, compania a avut de suferit ca urmare a pierderii reputatiei si perceptiei clientilor cu privire la calitatea produselor sale, consumatorii, in special cei din SUA, erau foarte multumiti de nivelul pretului. "Oamenii nu cumpara masinile noastre pentru nume; oamenii prefera automobilele noastre pentru ca le oferim o tranzactie mult mai convenabila", explica directorul pe relatii publice globale, Oles Gadacz.





Cresterea poate inseamna si amenintare



Totusi, specialistii vad in aceasta crestere spectaculoasa a coreenilor si o posibila amenintare. Astfel, presedintele diviziei coreene a DaimlerChrysler,Wayne Chumley avertizeaza ca, in curand, piata coreeana va trebui sa sustina cinci producatori auto: Hyundai, Kia Motors, GM Daewoo Auto & Technology, Renault Samsung Motors si Ssangyong Motor. La jumatatea lunii august, DaimlerChrysler a anuntat vanzarea a 10,5% din actiunile Hyundai.



"Daca veti compara marimea tarii cu cea a pietei, cinci companii auto puternice intr-o tara atat de mica, este clar ca, mai devreme sau mai tarziu, va avea loc o rationalizare a pietei", a precizat Chumley, care lucreaza de opt ani in Coreea.



Hyundai spera ca pana in 2010 sa se afle intre primii cinci producatori auto din lume, momentan situandu-se pe locul sapte. Un alt obiectiv este de a-si majora cota de piata de la 5,5%, cat detine in prezent, pana la 8,9% din piata mondiala a automobilelor, in urmatorii opt ani.



Indeplinirea acestor obiective nu va fi insa usor de realizat, in contextul unei incetiniri a ritmului de crestere al economiei mondiale si a unei avalanse de carti de credit defecte care au zdruncinat increderea consumatorilor.



O alta problema serioasa pentru Hyundai este ca vanzarile pe piata coreeana au scazut cu 19% anul trecut, iar acest trend descrescator se pare ca se va mentine si in acest an.



Aceasta este o veste extrem de proasta pentru Hyundai si Kia, care impreuna detin 73% din piata auto interna. In plus, cota de piata a masinilor importate a ajuns anul trecut la 2%, de la 0,3% in 1999.



Competitia din ce in ce mai puternica de pe piata interna coreeana, va obliga producatorii auto locali sa depinda din ce in ce mai mult de nivelul exporturilor pentru a-si mentine profitabilitatea. Desi, pe termen scurt, previziunile raman incurajatoare, analistii considera ca, pentru a ramane competitive, companiile auto coreene vor trebui sa imbunatateasca relatiile de munca, sa traseze o politica mult mai agresiva de introducere a noilor tehnologii si sa consolideze reputatia cu privire la calitatea si fiabilitatea automobilelor lor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO