Business Internaţional

Iaurtul, sau cum poate procesarea unui aliment de bază să aducă miliarde de euro

Autor: Traian Terzianm

12.12.2010, 23:45 61

Într-o jumătate de secol, iaurtul a trecut de la categoriaproduselor alimentare sănătoase la un fenomen de piaţă, declanşândo revoluţie alimentară şi devenind o industrie de miliarde deeuro, scrie BBC News.

Iaurtul este o poveste de succes a conceptului de valoareadăugată: laptele procesat este vândut la un preţ mai mare. "Înunele cazuri precum cel al iaurturilor specializate, vorbim demarje de profit de 15%, un adevărat vis pentru producători", spunejurnalista Felicity Lawrence.

În prezent, iaurtul este văzut ca un aliment de bază, dar cu 60de ani în urmă piaţa iaurtului aşa cum este astăzi nu exista, iarprodusul se găsea doar în magazinele naturiste. În Marea Britanie,primul pas în dezvoltarea pieţei iaurtului a fost făcut în anul1963, prin lansarea iaurtului elveţian Ski. Cu adaos de zahăr şifructe, acesta a avut un succes instant şi a creat o adevăratărevoluţie pe rafturile supermarketurilor.

"Ski, fără îndoială, a schimbat concepţia despre iaurt atuncicând a apărut pe piaţă", spune Sir Ken Morrison, directorulexecutiv al Morrisons între 1956 şi 2008. Lawrence aprobă acestlucru, spunând că adaosul de zahăr este un proces care schimbăradical anumite produse de masă.

Astfel, de-a lungul anilor, pe lângă zahăr, producătorii auprofitat de versatilitatea iaurtului, adăugând tot felul deingrediente. Iar de fiecare dată când un ingredient nou esteadăugat, o companie poate percepe un preţ mai mare, proces cunoscutsub numele de valoare adăugată.

"Vorbim de valoare adăugată atunci când luăm un produs de bază,unul ieftin, spre exemplu laptele, prin procesarea, ambalarea şiintroducerea lui pe piaţă produsul se duce spre vârf, astfel încâtproducătorul să poată lua mai mulţi bani pentru ceea ce a făcut",explică Lawrence.

Oamenii caută produse alimentare care să îi ajute să-şi rezolveproblemele de sănătate. În ultimii ani, companiile au dezvoltatproduse cu ingrediente adăugate susţinând beneficiile asuprasănătăţii, creând astfel o categorie cu totul nouă de "alimentefuncţionale". Iar iaurtul a fost liderul revoluţionar în formă deprobiotice - are componente specifice de bacterii adăugate, desprecare se susţine că oferă beneficii pentru sănătatea consumatorului.În plus, să iei mai mulţi bani pentru iaurt este mai uşor în cazulîn care este văzut ca o alternativă sănătoasă la alte produsealimentare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO