Business Internaţional

In cautarea miliardelor pierdute

09.06.2003, 00:00 10



Mostenitorul companiei Seagram, Edgar Bronfman Jr. vrea sa rascumpere imperiul de show-business al familiei de la gigantul Vivendi. Dar cine sa-l finanteze?



Daca Edgar Bronfman ar putea imprumuta puterea divina, asa cum a facut Jim Carrey in filmul „Bruce Almighty" produs de Universal Pictures! Numai astfel fostul director general al firmei de distilerie Seagram, care odata detinea Universal, ar putea da timpul inapoi si sterge dezastroasa vanzare a companiei fondate de familia sa catre gigantul francez Vivendi.



De la incheierea acelei tranzactii, in decembrie 2000, actiunile Vivendi Universal au scazut cu 71%, devastand averea familiei Bronfman. Iar Edgar Jr., in pofida catorva succese pe care le-a avut la conducerea Seagram, si-a recastigat reputatia de diletant si mogul aspirant. Publicatia Business Week l-a incoronat cu titlul de unul dintre cei mai slabi manageri ai anului 2002, iar New York magazine l-a numit „probabil cea mai proasta persoana din industria de media" - destul de rece daca se ia in considerare competitia.



Desi este inca bogat si conectat la viata de afaceri, Bronfman, la 48 de ani, va trebui sa se confrunte cu trecutul. La putin timp dupa ce Vivendi a anuntat intentia de a-si reduce datoriile cu 7 miliarde de dolari prin vanzarea unor active printre care studiourile de film, grupul de muzica, retelele de televiziune si parcurile de distractii, Bronfman si-a anuntat dorinta de a le rascumpara.



Dar, cu siguranta nu va fi usor. Bronfman va trebui sa concureze cu ofertanti mai bine finantati. Chiar daca va reusi sa atraga suporteri credibili si sa rascumpere afacerea, multe persoane de la Hollywood si de pe Wall Street se indoiesc ca va putea sa o conduca.



Prietenii sai stiu insa ca Edgar de-abia asteapta sa-si reia rolul de mogul. A iubit dintotdeauna Hollywoodul. Nepotrul fondatorului Seagram, Edgar Jr. si-a inceput cariera compunand cantece si producand filmulete. Atras tn afacerea familiei in 1982, de catre tatal sau, si facut director general tn 1994, a repurtat cateva victorii prin promovarea brandurilor premium precum Chivas Regal si Absolut si prin cumprarea si vanzarea Tropicana cu un profit suculent. A renuntat insa la pachetul sigur si profitabil pe care compania il detinea la gigantul de chimicale DuPont pentru a cumpara compania mama a Universal Studios, MCA, in 1995 si casa de discuri PolyGram, in 1998.



Cand Bronfman a vandut Seagram catre Vivendi tn schimbul actiunilor companiei franceze de utilitati publice si teleomunicatii nu era singurul director sedus de ideea unei fuziuni neinspirate. Tot atunci avea loc si mariajul dintre Time Warner si AOL. Dar, acest fapt nu aduce alinare familiei Bronfman al carei pachet a scazut de la 6,5 miliarde, la putin peste 1 miliard (in parte si din cauza vanzarilor de actiuni).



De unde va face rost de bani Bronfman pentru oferta sa? Analistii estimeaza ca grupul Universal Music ar putea fi vandut pentru 7 miliarde de dolari, iar restul activelor de divertisment - Universal Pictures, retelele de televiziune, printre care USA si Sci Fi, Vivendi Universal Games si Universal Studio - pentru cel putin 13,5 miliarde. Purtatorul de cuvant al lui Bronfman spune ca finantarea incepe sa-si faca aparitia. Printre cei care pun bani se numara Warchovia Securities si Merrill Lynch.



Alte nume mari care roiesc in jurul afacerii de divertisment a Vivendi sunt John Malone de la Liberty Media, NBC detinuta de General Electric, Viacom, MGM, si magnatul petrolului si fost proprietar al companiei Fox, Marvin Davis.Toamna trecuta Vivendi a respins oferta lui Davis de 15 miliarde de dolari plus 5 miliarde in asumare de datorii, ca fiind prea mica. Davis nu a renuntat insa.



Bronfman crede insa ca relatia lui apropiata cu directorul general al Vivendi, Jean-Rene Fourtou, ar putea fi un as in maneca.

georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO