Business Internaţional

In lupta cu marii producatori, un rus mizeaza pe o combinatie de bere, discurs liber si spirit domestic

18.06.2004, 00:00 79



Oleg Tinkov, "oligarhul berii" de numai 36 de ani din Rusia, fondatorul Tinkoff Private Brewery nu comercializeaza o simpla spuma proletara, ci produse de top, precum si un spirit de emancipare al tineretului, intr-o tara in care noua clasa de profesionisti este in plin avant, relateaza The New York Times.



Tinkov a valorificat popularitatea ascendenta a berii in aceasta tara in care vodca este identificata mereu ca fiind bautura traditionala.



In 2003, rusii au cosumat 53,4 litri de bere pe cap de locuitor, inregistrandu-se astfel o crestere semnificativa fata media de 36,6 litri inregistrata in anul 2000. In continuare este de asteptat ca nivelul consumului sa inregistreze cresteri situate intre 4 si 6 procente pe an. Exista si tinte de atins: britanicii au baut 99 de litri de persoana, iar cehii 160 de litri.



Ca imagine, Tinkov a mizat pe socanta sa atitudine non-conformista. Opiniile lui provocatoare sunt afisate chiar in declaratia de misiune a companiei: "Propagam valorile liberale si respectam libertatea de alegere". In timp ce alti magnati rusi s-au conformat liniei impuse de Kremlin, odata cu arestarea miliadarului din domeniul petrolului Mihail Hodorkovski, Tinkov se distreaza cu averea fabuloasa pe care a creat-o, combinand discursul necenzurat cu spiritul de intreprinzator liber.





Petrolul, berea si libertatea



"Petrolul si libertatea, poate aceste doua elemente nu merg bine impreuna" a afirmat amuzat Oleg Tinkov, facand aluzie la soarta lui Khodorkovski, al carui proces este programat sa inceapa in cursul acestei saptamani. "Berea si libertatea merg insa perfect impreuna".



La fel de compaatibile sunt berea si mancarea, daca este sa judecam dupa lantul de resturante-berarii conduse de Oleg Tinkov, locuri mondene de intalnire pe timpul zilei pentru oamenii de afaceri si pentru concerte populare noaptea.



O reclama recenta la berea Tinkov a evidentiat cel mai bine aceasta libertate. Ideea neconventionala de a introduce in reclama de promovare a produsului un sarut pasional intre doua tinere a scandalizat audienta ruseasca.



"Totul este o fantezie, un spectacol pentru privire", a explicat Tinkov fara a-si cere scuze. "Barbatii apreciaza astfel de lucruri. Cautam imaginea creata de regizorul Polanski in "Luna amara" sau "Lolita" , dar in numai 30 de secunde."



O reclama anterioara - ce prezenta un tanar intins pe un yaht intre doua femei nude - avand sloganul "libertatea de alegere", a fost catalogata atat de ofensatoare incat a fost in cele din urma interzisa.



Tinkov a fost cel ce a creat, mai mult sau mai putin, categoria de bere premium in Rusia si de aceea simte nevoia de a intensifica contrastul dintre produsul sau si berea pe care consumatorii si-o amintesc din vremurile Uniunii Sovietice, a carei calitate era atat de proasta incat producatorii erau nevoiti sa adauge sampon pentru a-i "ameliora" calitatile.



Dupa ce criza financiara din 1998 a facut ca produsele din import, inclusiv berea, sa fie mai greu accesibile, productia interna a primit un imbold.





Un Casanova



"Noi producem bere de inalta calitate pentru tinerii cu posibilitati materiale, pentru oamenii sub 40 de ani si pentru muncitorii cu slujbe bune carora le place distractia. Ei isi doresc mai mult decat traditionala bere proasta ruseasca care uneori nu este decat simplu alcool din malt.", afirma Tinkov. Comparand berea Tinkoff cu cele americane precum Samuel Adams in termeni de pret, calitate si piata obiectiv, el se intreaba: "De ce as promova o reclama plictisitoare cu o batrana?"



Cativa alti producatori de bere rusi au urmat succesului inregistrat de brandul Tinkoff, facandu-si astfel aparitia marcile premium concurente, precum Warsteiner.



"Restaurantele-berarii din Moscova si din alte orase apartinand concurentilor sunt o idee buna" a completat Yazikov, analist al brokerului Aton Capital din Moscova. "Berea este proaspata, desi in astfel de restaurante jumatate de litru de bere costa 90 de ruble", adica aproximativ 3,09 $ - de trei ori mai mult decat pretul pentru o bere normala la un chiosc din Moscova. Toate acestea in conditiile in care salariul mediu in Rusia este de 250 $ pe luna.



Povestea lui Oleg Tinkov este cea a unui adevarat Casanova. A crescut in Siberia ca fiu al unui miner si a lucrat el insusi in mina inainte de a satisface serviciul militar in orient. In 1990 si-a incheiat calatoriile prin tara inrolandu-se intr-un institut de minerologie din St. Petersburg, oras de care s-a indragostit instantaneu.



"Era plin de cultura, invadat de miscarea hippie ruseasca", isi aminteste el asemanand St. Petersburgul cu San Francisco-ul anilor '60. "Era liber - mai liber decat va fi vreodata Moscova".



Dar afacerile l-au preocupat intotdeauna, chiar si in facultate, cand vindea diverse bunuri colegilor studenti. Dupa absolvire a inceput o afacere de succes cu "pelmeni" (mai cunoscuti drept raviolli) pe care a vandut-o dupa cativa ani pentru a pleca la studii in Statele Unite



In 1998 s-a intors in Rusia si a deschis prima berarie-restaurant in St. Petersburg. Acum isi extinde lantul la 15 astfel de puncte pe intreg cuprinsul tarii, dar si peste hotare, anul acesta introducand si promovand berea Tinkoff si in SUA, insa cu ortografia in v (Tinkov) - pentru a evidentia originea ruseasca, dupa cum chiar el sustine.





O piata dura



Omul de afaceri rus afirma despre compania sa, care a inregistrat vanzari de aproximativ 35 de milioane dolari in anul 2003, ca asteapta sa atinga pragul de 200 de milioane dolari in 2005, cand va fi inaugurata o noua fabrica aflata momentan in constructie in orasul Puskin de langa St. Petersburg, in valoare de 75 de milioane dolari.



Unii experti din domeniu pun la indoiala insa capacitatea marcii Tinkoff de a-si tripla sau chiar dubla nivelul vanzarilor in conditiile in care aceasta bere se afla in top din punct de vedere al pretului.



"Aceasta piata a berii este competitiva si foarte dura", spune Aleksei Krivoshapko, analist pe piata de retail si de bunuri de consum la banca de investitii United Financial Group din Moscova.



O mare parte a industriei de bere din Rusia este controlata de companiile multinationale, incluzand aici Baltic Beverages Holding, o societate ce are drept actionari companiile Scottish&Newcatle din Marea Britanie si Carlsberg din Danemarca. Compania olandeza Heineken a cumparat beraria Bravo din St. Petersburg pentru 400 de milioane USD in anul 2002, SABMiller a achizitionat Compania Kaluga in 1998 iar belgienii de la Interbrew opereaza pe piata in asociere cu indienii de la SUN.



Prin marcile Baltika, Baltic Beverages Group sunt lideri de piata insumand aproximativ o treime din vanzarile totale si sunt urmati de Interbrew care detine 13 procente.datorita marcilor populare cu preturi reduse precum Sibirskaya Korona si Klinskoe



Pe locul al teilea se situeaza Ochakova, cea mai mare marca aflata inca integral sub autoritate ruseasca, desi exista speculatii ca urmeaza a fi achizitionata de o companie straina.



"O crestere majora exista pe segmentul marcilor ieftine pe masura ce producatorii de bere isi extind activitatea in Rusia", declara analistul Yazikov de la Aton Capital.



Intorcandu-ne la povestea restaurantelor, Tinkov a creat o bere prospata cu o imagine pe masura.



In ciuda unui deceniu de tranzitie catre capitalism, spune el, afacerile rusesti de succes au inca sanse mari de reusita, desi guvernul este inca adept al economiei planificate. Arestarea lui Khodorovsky, fostul director executiv al companiei petroliere Yukos si cel mai bogat om din Rusia,



a fost "un semn rau", sustine Tinkov. Chiar si asa, continua el, existenta unor forme de capitalism in Rusia este indubitabila, desi acestea sunt alterate de vechile obiceiuri imbinate cu atitudini sceptice fata de noua realitate.



"Politicienii nu permit cedarea puterii", concluzioneaza Tinkov . "Ei trebuie sa cumpere voturi, au deci nevoie de bani, iar oamenii de afaceri sunt nevoiti sa plateasca acest pret. Acesta este capitalismul. Din pacate, nimeni nu a descoperit un sistem mai bun. Cu toate acestea, este cu mult mai bun decat comunismul. Acea perioada a fost cu adevarat ingrozitoare."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO