Business Internaţional

ING exporta in India conceptul romanesc de Self-bank

22.09.2006, 19:25 18

Grupul financiar olandez ING va continua sa-si extinda prezenta pe piata de retail bancar din Romania, Polonia si India, mizand in acelasi timp si pe dezvoltarea operatiunilor de pe piata locala, scrie Dow Jones Newswires.
In ultimii ani strategia de dezvoltare a ING a fost diferita de cea a concurentilor locali din Olanda. Grupul a preferat sa intre pe un numar redus de piete cu un potential ridicat de crestere, ABN Amro si Fortis preferand o campanie agresiva de achizitii pe piete fragmentate sau ajunse la un grad ridicat de dezvoltare.
"Nu am simtit nevoia unor mari achizitii, pentru ca avem suficiente posibilitati de dezvoltare organica", a declarat Eli Leenaars, membru al consiliului director ING. "Am fi putut juca un rol mai important pe unele piete daca am fi vrut. Insa acestea (banci recent achizitionate - n.r.) nu au prezentat un interes deosebit pentru noi", a adaugat el.
ING a preferat sa-si extinda organic operatiunile de pe pietele unde este prezenta si sa exporte know-how bancar olandez in acele zone.
Leenaars a explicat ca departamentul de retail al bancii olandeze a fost interesat in primul rand de extinderea pe piete unde sa poata oferi servicii peste nivelul pietei. Extinderea pe pietele mature ca Marea Britanie sau Franta va fi condusa de serviciile de banking on-line ING Direct.
Banca olandeza este prezenta pe piata poloneza din 1995, dupa achizitionarea unui pachet semnificativ in Bank Slaski, din care detine acum 75%. In acest moment ING ocupa pozitia a treia pe aceasta piata, avand aproximativ 350 de reprezentante, urmand ca numarul lor sa creasca dupa o perioada de stagnare.
In Romania ING a pornit de la zero in 1994 si detine acum o retea de 90 de filiale, avand o cota de piata de aproximativ 6,3%. Leenaars a explicat ca in cele mai multe cazuri nu este vorba de reprezentante de "full banking", ci mai mult de un amestec de "self banks", ca si cele din Belgia, in care un client poate efectua aproape toate tranzactiile de retail cu ajutorul unui bancomat.
Pana in 2009, ING vrea sa mareasca numarul de sucursale la 250.
"Sunt foarte tehnice, aproape fara interactiune umana", a descris conceptul de "self-banking" Leenaars. El a adaugat insa ca fiecare astfel de locatie are de obicei doi-trei angajati care sa se ocupe de partea de consiliere. Acest tip de operatiune este cunoscut in cadrul ING drept "conceptul Romania" si este deja exportat pe alte piete, printre care si India.
"Este un concept important pe viitor", este de parere oficialul ING. El a explicat ca nu se exclude intrarea ING pe alte piete, dar a subliniat ca prin prezenta si din Polonia si din Romania, banca olandeza poate deservi deja un numar consistent de clienti si potentiali clienti din regiunea Europei Centrale si de Est.
In acelasi timp pastrarea unui numar mai redus de piete contribuie la cresterea eficientei operatiunilor derulate si concentrarea pe dezvoltarea organica. ING continua sa-si dezvolte retailul bancar nu numai in Romania si Polonia, ci si in India, prin intermediul ING Vysya Bank, detinuta in proportie de 44% de grupul olandez.
Leenaars a explicat ca ar prefera ca ING sa detina pachetul majoritar, dar ca pana in 2009, proprietatea integral privata a investitorilor straini nu este posibila in India.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO