Business Internaţional

Italia spera sa atraga toate drumurile catre Roma

21.06.2005, 14:32 18

Acum doua mii de ani, o retea importanta de drumuri comerciale terestre si maritime construita de Imperiul Roman a ajutat Peninsula Italica sa devina centrul Europei. Insa ea a pierdut cu mult timp in urma acest titlu, atunci cånd inima continentului s-a mutat din punct de vedere geografic, comercial si politic catre nordul muntilor Alpi.

Astazi, guvernul italian spera ca prin intermediul unui proiect de transport sa poata da timpul inapoi si Italia sa devina inca o data centrul logistic al Europei, scrie International Herald Tribune.

Ministrul transporturilor, Pietro Lunardi, este principalul promotor al proiectului numit a??Motorways of the Seaa?? (Autostrazile Marii), parte a unui program demarat de Uniunea Europeana menit sa canalizeze cåt mai mult din transportul european pe caile maritime.

Un avantaj deosebit de important pe care il va aduce acest proiect este reducerea poluarii create de masinile de mare tonaj, care aglomereaza soselele de pe suprafata continentului.

a??Proiectul are un rol foarte important pentru viitorul Europei, iar pozitia centrala a Italiei ar trebui sa ii ofere acesteia un rol semnificativ in desfasurarea programuluia??, a declarat recent Lunardi intr-un interviu.

Incepånd cu 2001, Italia a investit intre 1 si 1,2 miliarde de euro pentru a a??lipia?? liniile de cale ferata, precum si cele mai importante sosele, de porturi. Ea mizeaza pe obtinerea unui procent semnificativ din cele 1,8 miliarde de euro pe care Uniunea Europeana le-a pus in joc pentru dezvoltarea acestui proiect. Lunardi viseaza deja la o Italie asemanatoare celei de acum 2.000 de ani, care sa acopere punctele cheie de legatura dintre Africa de Nord sau Orientul Mijlociu si nordul Europei. Franta, Spania, Portugalia si Grecia se straduiesc si ele sa isi imbunatateasca porturile pentru proiectul a??Autostrazile Mariia?? si spera, la råndul lor, sa primeasca o suma cåt mai mare de bani de la fondurile europene.

Un milion de masini de mare tonaj din Italia se deplaseaza cu ajutorul navelor pe o mare parte a traseelor pe care trebuie sa le parcurga. Acest lucru este foarte important pentru fluidizarea traficului, iar Italia s-a descurcat de minune påna acum din moment ce numarul acestor masini este dublu fata de anul 2001.

Mai mult, reprezentantul Ministerului Transporturilor se asteapta ca numarul lor sa depaseasca doua milioane påna in 2008 deoarece tot mai multe camioane de pe traseul Sicilia, Geneva, Napoli, Venetia s-au orientat spre transportul maritim.

Insa, Italia, al carei transport rutier reprezinta 85% din totalul transporturilor, se situeaza inca in urma Frantei, cu 75 de procente, sau a Germaniei, cu 65 de procente.

Recenta incendiere a tunelului Frejus, principala legatura dintre Italia si Franta, a sporit necesitatea dezvoltarii transportului maritim, din moment ce aproximativ 3.000 de camioane au fost nevoite sa se orienteze spre alte trasee, mult mai costisitoare.

Pe de alta parte, sistemul feroviar italian este supraincarcat, in sensul ca ii este aproape imposibil sa mai preia o parte din transportul rutier.

In Italia, transportul feroviar reprezinta 10% din totalul transporturilor de marfa, in Franta acest procent se ridica la 20%, in timp ce in Germania este de 30%. Totusi, cele trei tari europene realizeaza doar 5% din transporturi pe mare.

a??Intreaga Europa trebuie sa realizeze ca marea a devenit o extensie a cailor ferate si soselelor deoarece este cel mai avantajos mijloc de transporta??, spune Lunardi.

FITA CNA, uniunea care reprezinta drepturile soferilor italieni, a estimat ca numarul masinilor de mare tonaj de pe soselele italiene va ajunge la 100.000 påna in 2012 daca nu se dezvolta alternativa maritima pentru transporturi. a??Soselele vor deveni pur si simplu neincapatoarea??, a avertizat secretarul UE, Maurizio Longo. Dar guvernul trebuie sa se arate mult mai interesat de aceasta problema.

Totusi, nu toti italienii sustin ideea implicarii in acest proiect. Organizatiile preocupate de protectia mediului sunt de acord cu liberalizarea traficului, insa sunt de parere ca Europa ar putea cere prea mult de la mare prin derularea acestui proiect.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO