Business Internaţional

Italienii incep sa se planga de majorarea preturilor la paste si trec pe cartofi prajiti

09.06.2008, 13:28 29

Roma a gazduit recent un summit global ce a luat in discutie criza alimentara globala care a declansat proteste in tarile sarace, insa orasul se confrunta la randul sau cu probleme legate de cresterile de preturi la alimente, scrie The Wall Street Journal.
Din cauza preturilor in crestere la paste, paine, fructe si legume, milioane de familii cu venituri mici din Italia isi permit din ce in ce mai greu faimoasa dieta mediteraneana, intr-o tara care se mandreste cu bucataria sa sanatoasa. Italienii mai saraci au o dieta din ce in ce mai asemanatoare cu cea a americanilor, alimente ieftine, procesate, cu un continut ridicat de grasimi, zahar si sare.
"De obicei nu-mi fac cumparaturile aici", spune Ernesta Santirocco, iesind dintr-un magazin Lidl incarcata cu alimente procesate. Sacosele sale de cumparaturi, spune aceasta stanjenita, contin "schifezze", termenul italian pentru lucruri dezgustatoare. Preturile la paste au crescut, iar Ernesta are o pensie de numai 436 de euro pe luna.
Italienii nu sunt infometati si nici nu au declansat proteste. Totusi, chiar si in Italia, Spania, Franta si alte tari mediteraneene bogate cu traditii culinare solide se resimt efectele majorarii preturilor la alimente. Astfel apare o tendinta din ce in ce mai pronuntata catre obezitate, diabet, boli cardiovasculare, spun nutritionistii.
Peste 12% din adultii din Italia erau obezi in 2005, conform ultimelor cifre ale Organizatiei Mondiale a Sanatatii. Rata se situeaza cu mult sub cea de peste 30% inregistrata in Statele Unite, insa este in crestere de la nivelul de aproximativ 7% inregistrat de Italia cu un deceniu in urma. Estimarile Organizatiei Mondiale a Sanatatii au fost lansate inaintea recentelor majorari de preturi la alimente.
In conditiile in care "pasta al pomodoro" pierde teren in fata cartofilor prajiti, nivelul relativ scazut al obezitatii inregistrat de Italia se afla in crestere in randul copiilor. Aproximativ o treime din preadolescenti sunt in prezent supraponderali sau obezi, numarandu-se printre cei mai grasi din Europa, conform International Obesity Taskforce, o retea de cercetatori.
"Cu zece ani in urma, obezitatea nu era o problema. Acum, fenomenul ia amploare in toate categoriile de varsta", spune Pietro Antonio Migliaccio, cel mai cunoscut dietetician din Italia, care are aparitii frecvente la televiziune, indemnandu-i pe italieni sa nu renunte la retetele traditionale. La clinica lui Migliaccio, afacerile merg foarte bine. Cu un deceniu in urma, greutatea maxima era de 100 kg. Acum insa cantarele sale merg pana la 250 kg.
Sedentarismul, dezintegrarea familiilor, influenta culturii americane fast-food, toti acesti factori au contribuit la cresterea mediei de greutate in Europa de Sud in ultimii ani. Acum, din cauza majorarilor considerabile de preturi, din ce in ce mai multi oameni isi schimba dietele, Italia urmand sa se confrunte cu o problema din ce in ce mai serioasa legata de obezitate in cazul in care preturile se vor mentine la niveluri ridicate, spune Migliaccio.
"Trebuie sa tinem de traditii, chiar daca suntem nevoiti sa cheltuim mai mult. Dieta mediteraneana este in continuare cea mai buna impotriva cresterii in greutate, bolilor cardiovasculare si imbatranirii", spune Migliaccio.
Mesajul isi pierde totusi din putere pe fondul cresterii in continuare a preturilor la alimente, dar si al schimbarilor de ordin cultural. La supermarketul Pewex dintr-o suburbie a Romei, Emanuela Lo Giudice isi umple caruciorul de cumparaturi cu alimente procesate si o multime de sticle de coca-cola. "Iau orice este la oferta", spune Emanuela, mama a patru copii. "Altfel, nu ma pot descurca pana la sfarsitul lunii."
Fructele si legumele proaspete sunt incluse din ce in ce mai rar in dieta familiei sale, fiind prea scumpe pentru salariul sau de 1.200 de euro pe luna. "Tara este bogata in fructe si legume. E absurd sa coste atat de mult", spune ea.
Sase din zece gospodarii din Italia si-au ajustat dietele din 2006 ca reactie la costurile in crestere la produsele proaspete, conform unui studiu realizat de o confederatie agricola italiana. Vanzarile de produse traditionale au scazut deja in 2007: pastele cu aproape 3%, legumele cu 4% si painea cu 6%, conform guvernului italian si grupului de cercetare de piata ACNielsen. Scaderile sunt asteptate sa continue si in acest an.
Intre timp, italienii mananca din ce in ce mai mult pui prajit si oua prajite, alternative destul de ieftine de a-ti umple stomacul, insa cu continut mai mare de grasimi si colesterol decat produsele traditionale italiene.
In tari ca Statele Unite, unde ratele obezitatii au crescut in randul celor saraci, legatura dintre nivelul scazut al veniturilor si dietele nesanatoase este de mult timp evidenta. "Tendinta globala este de crestere a preturilor la fructe si legume comparativ cu cel al produselor procesate", spune France Caillavet, nutritionist in cadrul Institutului National de Cercetare in Agricultura din Paris. Si in Franta, cresterile de preturi ii face pe cei cu venituri mai mici sa manance produse de calitate slaba.
In Italia, veniturile medii si mici nu tin pasul cu inflatia generala, care a atins 3,6% in anul incheiat in mai, conform institutului de statistica al tarii, Istat. In ultimul an, preturile la alimente au crescut cu 5,7%, incluzand o crestere de 7% a preturilor la fructe si de 20% a preturilor la paste, aproape egala cu cresterea de 26% a preturilor la benzina.
Tarabele si magazinele care comercializeaza fructe inregistreaza pierderi.
Magazine ca Lidl rezerva spatiu destul de restrans pentru fructe, dar spatiu in abundenta pentru bauturi racoritoare, chipsuri, prajituri si alte produse procesate bogate in calorii, insa cu o valoare nutritionala scazuta.
"Sectiunea rezervata ciocolatei este cea care ne diferentiaza de alti discounteri", spune Valeria Federici, manager al magazinului Lidl. Magazinul sau este unul din cele trei magazine Lidl de pe Via Casilina din Roma. Un al patrulea magazin este in constructie pe aceeasi artera.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO