Business Internaţional

Jocul de snooker este in pericol de disparitie din lipsa banilor din tutun

16.05.2005, 19:25 31

Jocul profesionist de snooker, un joc asemanator cu biliardul care a fost inventat de catre soldatii britanici si care atragea nu cu mult timp in urma audiente record la televiziunile din Marea Britanie, se indreapta catre o criza financiara, scrie Bloomberg.

Acest sport isi va pierde contractele de sponsorizare cu Imperial Tobacco Group, mai precis cu marca Embassy, o data cu intrarea in vigoare a interdictiei publicitatii la tigari, ce urmeaza sa fie impusa de Uniunea Europeana incepand cu luna august.

Profitul World Snooker, societatea care se ocupa cu administrarea contractelor comerciale, a scazut pana la 61.400 lire sterline (90.000 euro) in exercitiul financiar incheiat la 30 iunie 2004, fata de 727.800 lire sterline (1,07 milioane euro) cu un an mai devreme. Veniturile companiei s-au diminuat cu 6,7%, in contextul cresterii costurilor cu organizarea turneurilor.

Fara banii proveniti din contracte de sponsorizare cu producatorii de tigari - Embassy a precizat ca a cheltuit mai mult de 23 milioane de lire (34 milioane euro) in cei 30 de ani in care a ales sa isi promoveze brandul prin intermediul Campionatului Mondial de Snooker - organizatorii nu vor avea de ales decat sa renunte la un numar de turnee si sa scada numarul concurentilor, spune impresarul Brandon Parker. Audienta jocului de snooker este mult prea concentrata in Marea Britanie pentru a putea atrage noi sustinatori financiari, spre deosebire de cursele de Formula Unu, golf si cricket, care nu prezinta acest impediment, a adaugat el. "Snookerul a depins prea mult de sumele aduse de tutun", sustine Parker, care a fost prezent la ultima editie a Campionatului Mondial care a avut loc in Sheffield, Anglia. "Nimeni nu a mai beneficiat de un astfel de buget. Organizatorii au pierdut o imensa suma de bani pentru care nu s-au gasit surse de substituire", explica el.

Sponsorizarile producatorilor de tutun au avut o valoare medie de 4 milioane de lire (5,9 milioane euro) pe an, dupa cum arata un studiu din 2002 realizat de guvernul scotian.

Perioada grea prin care trece snookerul, se simte si in buzunarul jucatorilor. Asfel, daca in 1989 premiul acordat castigatorului era de 112.000 de lire sterline, anul trecut invingatorul a incasat 70.000 de lire sterline (103.000 euro) pentru castigarea titlului mondial.

La Masters-ul de luna trecuta, Grupul Danone a platit 300.000 de lire sterline (442.000 euro) pentru a-si promova in cadrul turneului sosul HP. Logo-ul produsului a fost inscriptionat pe bila maro in timpul turneului, sosul fiind cunoscut printre consumatori si sub denumirea de "sosul maro".

Snookerul a fost inventat in India de catre ofiterii din British Army in anul 1875, care cautau o modalitate de divertisment in zilele mohorate din timpul musonului.

Jocul a atins varful de popularitate in 1985, cand peste 18,5 milioane de britanici au stat in fata televizoarelor pana dupa miezul noptii pentru a urmari cea mai stransa partida din toate timpurile. Aceasta a fost cea mai mare audienta inregistrata in istoria de 41 de ani a BBC2, al doilea canal al British Broadcasting Corp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO