Business Internaţional

Louis Schweitzer: In afaceri, nu te aliezi din dragoste, ci din interes

30.06.2003, 00:00 14



Un sobru sI respectabil sef de companie, o persoana foarte serioasa, isi misca fundul in ritmul melodiei "I See You Baby" intr-un restaurant aglomerat de pe Nacka Island, din apropierea orasului Stockholm. Miscarea a devenit faimoasa in urma campaniei publicitare televizate desfasurate de Renault Mégane.



Din pacate, desi aceasta reclama “indrazneata" a avut succes in ceea ce priveste cresterea vanzarilor automobilului, nu toata lumea a fost impresionata de ea. The Independent Television Commission (ITC) a decis sa interzica prezentarea acestei reclame inainte de orele 7.30 pm, ca urmare a plangerilor conform carora aceasta are o influenta nefasta asupra copiilor. Louis Schweitzer, presedintele Renault, care provine dintr-o respectata familie jumatate evreiasca-jumatate franceza, considera aceasta intamplare amuzanta. "Am fost surprins de aceasta decizie. Chiar se duc copiii englezi la culcare la ora 7.30?"



Desi ii place sa glumeasca, Schweitzer, absolvent al Ecole Nationale d'Administration (ENA), este un sef dur, serios. La inceputul acestui an a convocat o intrunire a unui numar de 11.000 de directori in Paris, pentru a discuta o serie de probleme legate de strategia companiei Renault. Cei prezenti au fost nevoiti sa-l asculte timp de 2 ore, fara intrerupere. Schweitzer a declarat ca a fost nevoit sa adopte o atitudine ferma. "Nu sunt genul de persoana care tipa. Am incercat doar sa-mi impartasesc parerile. Era foarte important sa explic strategia Renault. In cazul unei companii mari este vital ca toata lumea sa impartaseasca aceleasi valori si tinte. In cazul unei companii mai mici, este mai usor sa transmiti acest gen de mesaj".



Schweitzer considera ca problemele legate de calitate pot fi rezolvate numai prin implicarea tuturor, ingineri, producatori, cumparatori. Si, desi este destul de devreme, crede ca reactia celor care au participat la intrunirea pe care a organizat-o a fost una pozitiva.



Schweitzer a reusit cu siguranta sa capteze atentia oamenilor in decursul celor 10 ani de cand se afla la carma Renault. Dupa o cariera ca functionar public, a reusit sa incheie o tranzactie foarte importanta pentru Renault. Schweitzer a supravegheat semi-privatizarea companiei, imbunatatind extrem de mult calitatea marcii.



Totusi, cea mai mare realizare a sa a fost achizitionarea Nissan in schimbul unei sume de 56,4 miliarde de dolari (33,6 miliarde de lire sterline) in octombrie 1999. Revista Time a fost uimita ca aceasta companie mica, detinuta de statul francez a pus ochii pe o rivala mai mare. Acum, Schweitzer pare un vizionar, reusind sa transforme Renault din producatorul situat pe locul sase in Europa in a cincea mare companie din lume. Anul trecut, compania, care detine si dezvolta de asemenea marca Samsung in Coreea de Sud si Dacia in Romania, a vandut peste cinci milioane de automobile.



In urma acordului incheiat cu Nissan, Renault a devenit o marca globala. In prezent tinta companiei sunt pietele in formare, China in special.



Desi Schweitzer a reusit sa incheie tranzactia cu Nissan, recunoaste ca relatia dintre cele doua companii nu evolueaza foarte usor. Schweitzer a obosit, insa, sa tina o companie departe de pietele unde cealalta detine o pozitie importanta. "In afaceri, nu te aliezi din dragoste, ci din interes. Alianta functioneaza daca fiecare partener considera ca aceasta ii este benefica. Daca introduci notiunea conform careia unul din parteneri nu are voie sa faca ceva pentru ca celalalt partener face lucrul respectiv, alianta nu mai functioneaza pentru ca devine un joc al puterii".



Totusi, nu tot ceea ce atinge Schweitzer se transforma in aur. O fuziune propusa intre Renault si Volvo a esuat in 1993; fabrica din Belgia a fost inchisa in 1997, urmand 4000 de disponibilizari; apoi a urmat esecul marcii Avantime, anuntandu-se la inceputul acestui an ca productia acestei marci va fi suspendata datorita vanzarilor nesatisfacatoare, desi modelul a fost lansat in 2002.



Problema companiei Renault este faptul ca Marea Britanie si anumite parti ale continentului nu sunt atat de legate de conceptul de high design al companiei. "Peste tot in Europa, cu exceptia Marii Britanii, designul noului model Megane a reprezentat unul din factorii vitali ce i-au atras pe cumparatori," a remarcat Schweitzer. "Modelul Vel Satis, in schimb, a avut un succes mai mic in Europa si in Marea Britanie".



Vel Satis este in pericol de a deveni urmatorul Avantime. Acesta concureaza pe o piata unde cumparatorii pot achizitiona un BMW 5-Series la acelasi pret. Schweitzer, insa, nu este dispus sa modifice strategia si sa introduca modele mai obisnuite. "Neasumarea nici unui risc echivaleaza aproape sigur cu esecul".



In 2005, Carlos Ghosn, cel care a fost angajat pentru a revitaliza compania Nissan, va prelua conducerea companiei Renault, iar Schweitzer va fi presedintele consiliului de conducere al acesteia. Insa, inainte ca acest lucru sa se intample, Schweitzer intentioneaza sa produca un impact considerabil in Formula 1. Astfel, acesta a decis sa retraga compania Renault din pozitia de furnizor de motoare, reintroducand-o ca echipa. Costurile nu au fost mici, iar daca Renault nu va castiga campionatul curand, prin intermediul spaniolului Fernando Alonso, decizia va reprezenta o greseala costisitoare.



"Obtinem rezultate mult mai bune decat ne asteptam in Spania, datorita lui Alonso, dar daca ne vom afla in aceeasi pozitie anul viitor, investitia se va dovedi a nu fi fost una rentabila," a declarat Schweitzer.



Nu exista nici un avantaj in a detine pozitia secunda. "Tinerii tind sa-si aminteasca numai cine detine primul loc", arata Schweitzer.





Actionarii companiei Renault, care au asistat la scaderea valorii companiei cu un sfert anul trecut, ar putea fi surprinsi sa afle ca Louis Schweitzer a primit un premiu pentru valoarea pe care o are ca actionar. Observer se asteptase ca Schweitzer sa nu-si faca simtita prezenta in decursul decernarii premiilor Automotive News Europe/PwC, eveniment ce a avut loc la Paris. Totusi, se pare ca Renault a obtinut rezultate mai bune comparativ cu alti producatori de automobile, iar Schweitzer s-a decis sa accepte premiul, in ciuda faptului ca Renault nu a inregistrat totusi rezultate remarcabile. "Nu te poti lauda cu un procent de 25%, si de aceea apreciez acest premiu cu atat mai mult," a declarat Schweitzer. "Sper ca intr-o zi sa merit acest premiu". Investitorii au acordat mai multa atentie unui alt fapt, si anume declaratia lui Schweitzer conform careia acesta si-ar dori sa achizitioneze compania Volvo, ignorand se pare faptul ca Schweitzer a adaugat ca "un dolar" ar reprezenta pretul corect al acestei tranzactii. Urmatorul vorbitor, directorul Volkswagen a remarcat faptul ca, in comparatie cu Volkswagen, Renault a obtinut rezultate "magnifice".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO