Business Internaţional

Lumea modei se maturizeaza: se cauta modele in varsta

19.12.2005, 17:26 235

Unele companii de marketing folosesc femei mai mature pentru a promova unele produse precum medicamente sau produse de infrumusetare.

Cand Gunilla Lindblad se apropia de varsta de 40 de ani a observat ca au inceput sa-i apara riduri si fire albe. O alta problema a acestei varste este ca acum nu mai poate manca tot ce-si doreste sau sa doarma doar cateva ore pe noapte.

Aceste semne ale batranetii sunt destul de dificil de trecut cu vederea pentru orice persoana, dar in special pentru Lindblad. Fost top model de origine suedeza ce a urcat pe podium in anii ''70, Gunilla si-a creat o cariera destul de indelungata datorita infatisarii ei. "Am fost devastata", a afirmat aceasta, "credeam ca acela este finalul carierei mele de model".

Dar acum, la varsta de 56 de ani, spre surprinderea ei, a revenit in lumea modei. "Chiar nu ma asteptam sa mai revin in acest domeniu", a declarat aceasta.

Revenirea lui Lindblad pe podium este un semn ca lumea modei, ce pana acum era obsedata de varsta cat mai frageda a fotomodelelor, se maturizeaza.

Cei nascuti in perioada in care rata natalitatii a avut o valoare record (perioada dintre anii 1946 si 1964) incep sa imbatraneasca, ceea ce duce la o crestere a numarului celor care sunt cu cateva zeci de ani mai batrani decat fotomodelele din ziua de azi, care au o medie de varsta de aproximativ 20 de ani. Numai in Statele Unite numarul persoanelor cu varsta peste 50 de ani va creste cu 72% in perioada 2000 - 2020, conform datelor furnizate de autoritati. De asemenea, persoanele de peste 50 de ani vor detine aproape 77% din bunurile detinute de populatie, cu un nivel al cheltuielilor mai mare de 2,5 ori decat media nationala.

Asadar, in efortul de a intra in contact cu acesti consumatori cu un nivel ridicat al consumului, industria modei si cea a cosmeticelor au inceput sa foloseasca modele din ce in ce mai mature pentru a-si promova produsele. Ideea acestei noi tendinte este aceea ca daca aceste persoane trecute de 50 de ani pot crea o legatura intre ele si modelele care prezinta produsele, vor fi mult mai inclinate spre a achizitiona acele lucruri.

"Femeile peste 40 de ani reprezinta cel mai insemnat segment al populatiei cu o situatie financiara buna", a declarat Lois Joy Johnson, director al departamentului de moda si accesorii la Meredith Corp''s More, revista de moda si lifestyle adresata persoanelor de peste 40 de ani. "Exista o multime de oportunitati pentru a atrage acest segment", a mai declarat Johnson.

Aceasta mai este de parere ca femeile peste 40 de ani nu doresc sa arate ca si cum ar avea 20 de ani, ci vor sa arate bine la aceasta varsta. "Vrem sa ne uitam intr-o revista sau la o reclama si sa spunem: Ce bine arata. Oare ce face ca sa arate asa?"

Multe dintre companii folosesc chipuri celebre pentru a-si atrage clientii, dar acum o parte mai insemnata din aceste femei sunt mai mature. Brandul Cover Girl al celor de la Procter & Gamble foloseste imaginea lui Christie Brinkley, in varsta de 51 de ani. Designerul Carolina Herrera, in varsta de 66 de ani, foloseste propria imagine pentru a-si promova produsele. Alte companii au inceput sa foloseasca femei care intr-adevar reprezinta segmentul caruia i se adreseaza produsul. Anul trecut, Unilever Group a folosit pentru promovarea sapunului Dove imaginea lui Irene Sinclair, atunci in varsta de 95 de ani, intr-o reclama postata in Times Square, al carei slogan era "Ridata sau frumoasa". De asemenea, in aceasta campanie a fost folosita si imaginea lui Merlin Glozier, 45 de ani, alaturi de sloganul "Grizonat sau deosebit". Agentia de modeling Wilhelmina Models a raportat o crestere anuala cu 40 de procente in ultimii trei ani a numarului de fotomodele cu o imagine mult mai matura.

"Intr-o perioada era un lucru negativ pentru o companie de moda si accesorii sa foloseasca modele cu varsta peste 22 de ani", a afirmat Sean Patterson, presedintele companiei Wilhelmina.

Aceste schimbari au ajutat-o pe Gunilla Lindblad sa revina in lumea modei.

De la varsta de 24 de ani aceasta a aparut pe copertele a unor reviste celebre precum Vogue, Mademoiselle, French Vogue sau Elle. De asemenea, in anii 70 a fost imaginea brandului Chloe, al carui designer era pe atunci Karl Lagerfeld, actualmente la Chanel.

La sfarsitul anilor ''80 cand cariera sa de model se apropia de sfarsit, Lindblad a deschis la Paris un magazin in care erau vandute posete create chiar de ea. A vandut magazinul cinci ani mai tarziu cand a devenit agent de recrutari la agentia Next, aceasta trebuia sa caute noi modele in zona scandinava si a Europei de Est.

In urma cu un an si jumatate, cunostinte din domeniu i-au spus ca se cauta modele cu o varsta mai inaintata pentru reclame la medicamente. A decis sa incerce acest lucru si a primit roluri in cateva reclame. Acestea au dus la contracte mai importante cu agenti de modeling precum Bryan Bantry sau agentia Bella de la New York.

"Un contract a dus la altul si asa am revenit in domeniu", a afirmat Lindblad.

Dar este o munca total diferita fata de cea din 1968, an in care a intrat pentru prima data in industria modei.

O diferenta destul de mare este ca acum mare parte a carierei se bazeaza pe reclame pentru creme de infrumusetare si alte produse de ingrijire.

Acum Gunilla nu este nevoita sa lucreze in fiecare zi, dar spera sa lucreze in domeniu cat mai mult posibil.

"Oamenii nu vor sa vada o fata de 25 de ani vorbind de menopauza. Inca mai pot vinde o gama larga de medicamente", a declarat aceasta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO