Business Internaţional

Lupta dintre Boeing si Airbus, alimentata de China care pune la bataie comenzi de 300 mil. $

05.03.2007, 18:01 22

Companiile aeriene din China planuiesc sa-si modernizeze flotele, strategie care a atras atentia celor doi mari producatori de avioane.
In Yanliang, in apropiere de orasul antic Xiean, locul in care de 2000 de ani se afla armata de teracota din mormantul imparatului, oras in care numarul bicicletelor este mai mare decat cel al automobilelor, se scrie viitorul industriei aviatice, titreaza Bloomberg.
La capatul unui drum ingust, plin de gropi se afla o moderna uzina unde muncitorii chinezi care castiga un salariu de 100 $ (75 de euro) lucreaza la structura de rezistenta a aripii unui Airbus SAS A320 de 150 de locuri.
In apropiere, o alta echipa lucreaza la componente ale fuselajului unui Boeing 737. Uzina, parte a unui complex aflat sub stricta securitate de trei milioane metri patrati si unde lucreaza 21.000 de angajati, este proprietatea grupului Xiean Aircraft Industrial, care este o parte si a altui proiect: cea mai noua tentativa a Chinei de a realiza propriul avion de pasageri.
Structura de rezistenta, care este componenta principala a aripii unui avion, fara flapsuri si sisteme electronice, este una dintre cele mai sofisticate componente ale unui A320. "Pentru China, trecerea de la fabricile de tricouri la construirea structurii de rezistenta a unei aripi de Airbus este o realizare importanta", a declarat Richard Aboulafia, director la Teal Group, o firma de consultanta din Fairfax, Virginia.
Lupta pentru spatiul aerian de deasupra Chinei, dintre Airbus si compania din Chicago, Boeing, va determina care constructor de avioane va ajunge lider global. Cursa dintre cele doua companii este acum foarte stransa. Anul trecut, Airbus a livrat ceva mai multe avioane liniilor aeriene ale lumii: 434 de unitati fata de cele 398 ale Boeing. Dar Boeing a inregistrat mai multe comenzi pentru perioada urmatoare: 1.044 fata de cele 790 de unitati comandate de la Airbus.
"China este de departe piata cu cea mai mare crestere din industria aviatica", a declarat Neil Sims, manager de proiect care supravegheaza productia la uzina din Xiean din partea companiei Airbus, cu sediul central in Toulouse, Franta.
"Chinezii ne-au spus: daca ne dati o parte din tehnologia de la Airbus, va garantam achizitionarea a o parte din productia voastra de avioane. Trebuie sa avem acces la partea noastra de beneficii".
Pana acum, Boeing, care a intrat pe piata chineza cu 13 ani inaintea Airbus, in 1972, are mai multe avioane care apartin liniilor aeriene din China. In februarie liniile aeriene din China detineau 560 de modele Boeing, in comparatie cu doar 319 aeronave Airbus, ceea ce ii ofera constructorului american o cota de piata de 64%, conform bazei de date a firmei de consultanta Ascend, cu sediul la Londra.
Dar cota de piata a Airbus continua sa creasca in China. Compania europeana are ca tinta procentul de 50% din aeronavele aflate in serviciu in China pana in 2013. Incepand cu 2004, Airbus a primit majoritatea comenzilor din China. Din cele 649 de avioane comandate de liniile aeriene din China, 62% erau de provenienta Airbus. Constructorul european a livrat 76 de noi aeronave catre China si a mai primit 159 de alte comenzi in 2006. Boeing a livrat 28 si a primit comenzi pentru alte 112.
Airbus a contat pe vazarile din China pentru a creste valoarea incasarilor dupa intarzierea noului sau jumbo-jet, A380, care a cauzat pierderi companiei europene si a dus la deprecierea actiunilor companiei-mama, European Aeronautic Defence & Space (EADS.)
FedEx, cea mai mare companie de transport cargo aerian a anulat comanda de 10 unitati din noul A380.
Actiunile Boeing s-au apreciat cu 26% in ultimele 12 luni care s-au incheiat pe 7 februarie, la 90,35 dolari (68,39 euro), in comparatie cu o crestere de numai 11% a indicelui Standard & Poores 500. Boeing a avut incasari de 2,21 mld. $ (1,67 mld. euro), in scadere cu 14% de la 2,57 mld. $ (1,94 mld. euro) cu un an in urma.
Vanzarile de avioane sunt in crestere in China pe masura ce liniile aeriene locale doresc sa tina pasul cu cererea de zboruri interne. Anul trecut, 160 de milioane de chinezi au calatorit cu avionul in interes de serviciu sau in vacanta, cu 15% mai mult decat in 2005, conform Administratiei Generale a Aviatiei Civile.
Pentru a mentine ritmul cu cresterea, China are nevoie de 3.000 de noi avioane pana in 2025, care costa pana la 288 mil. $ (218 mil. euro), conform celor de la Airbus si Boeing. Chiar si asa, China este in prezent cea de-a doua mare piata de aeronave dupa Statele Unite.
Expansiunea in segmentul aviatic este doar cel mai nou semn al economiei in crestere a Chinei. Produsul Intern Brut a crescut cu aproape 10% pe an, in ultimele trei decenii, de trei ori ritmul de crestere al Statelor Unite.
Anul trecut, China a depasit Franta si Marea Britanie pentru a deveni cea de-a patra mare economie a lumii. Pana la sfarsitul acestui an, China ar putea depasi economia de 3.000 mld. $ (2.275 mld. euro) a Germaniei pentru a se clasa pe locul trei, dupa Statele Unite si Japonia, conform lui Tao Dong, economist-sef pentru Asia al Credit Suisse Group, cu sediul in Hong Kong.
Guvernul chinez a cheltuit 18 mld. $ pentru a construi 40 de noi aeroporturi si de a le extinde pe cele existente pana in 2010.
In Beijing, unde va avea loc Olimpiada din august 2008, un nou terminal proiectat de Norman Foster se apropie de finalizare. Va fi mai mare decat aeroportul Heathrow, chiar si cand cel de-al cincilea terminal al aeroportului din Londra va fi deschis anul viitor.
Noul aeroport de 3 mld. $ (2,27 mld. euro) din Guangzhou, capitala provinciei Guangdong, cea mai bogata a Chinei, poate gestiona pana la 25 milioane pasageri anual, de cinci ori mai mult decat aeroportul pe care il inlocuieste. Acum este in procesul de triplare a capacitatii de pana la 80 de milioane de pasageri anual pana in 2010, valoare asemanatoare cu cea a Aeroportului International din Los Angeles.
"China a reusit sa concentreze in zece ani echivalentul a 40 de ani de evolutie in America de Nord si Europa", a declarat Derek Sadubin, director executiv al Centrului pentru Aviatie din Regiunea Asia-Pacific, firma de consultanta cu sediul in Sidney. "Nu va mai dura prea mult pana cand liniile aeriene ale Chinei vor fi printre cele mai mari cinci ale lumii. Intregul peisaj se schimba", a adaugat el.
China a imbunatatit semnificativ nivelul sigurantei aeriene. In anii e80 calatorii din China puteau fi implicati intr-un accident cu o probabilitate de cinci ori mai ridicata decat in restul lumii, conform lui Boeing.
In prezent, nivelul sigurantei aeriene al Chinei este la acelasi nivel cu cel din America de Nord si l-a intrecut pe cel al Europei. Conform Administratiei Federale a Aviatiei din Statele Unite, in perioada de zece ani care s-a incheiat in 2005, au fost 0,4 accidente la un milion de decolari in Statele Unite, 0,5 in China, 0,7 in Europa, 2,5 in America Latina si 11,7 in Africa.
Ambii constructori de aeronave considera ca, cu cat vor construi, asambla si proiecta si vor oferi cursuri de siguranta a zborurilor in industria aeronautica a Chinei, cu atat vor avea mai multe sanse sa domine piata locala.
Daca totul merge conform planului, Airbus va iesi din cea mai grava criza din ultimii 36 de ani ai istoriei sale, producerea noului sau jumbo-jet de 555 locuri, A380, cel mai mare avion de pasageri construit vreodata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO