Business Internaţional

Majorarea TVA ar putea pune in pericol cea mai mare economie a Europei

12.09.2006, 16:07 11

Atunci cand in Germania taxa pe valoarea adaugata va urca cu trei procente incepand din luna ianuarie, politicienii, care se intalnesc in fiecare zi la localul Standige Vertretung, locul preferat al berlinezilor la conducere, nu vor observa nimic.
"Luand in considerare cresterile de preturi din timpul Cupei Mondiale", a declarat Harald Grunert, proprietarul unui pub din Germania, "putem sa ne permitem luxul de a nu le mari din nou anul viitor", titreaza Financial Times.
Germania se pregateste pentru una dintre cele mai mari cresteri de taxe din istorie, o masura vazuta de unii economisti ca una ce poate pune in pericol cea mai puternica economie europeana, iar de altii, desi putini la numar, ca pe o masura care poate trece cu bine peste toate piedicile.
Cresterea TVA, cea mai mare din istoria Germaniei dupa cel de-al doilea razboi mondial, stabilita in luna noiembrie a anului trecut, atunci cand a venit la putere coalitia cancelarului Angela Merkel, a fost printre cele mai putin apreciate decizii ale ei. Sindicatele din afaceri si din comert au luptat impreuna luni de zile pentru a opri aceasta decizie. Intr-un editorial alarmant al ziarului S?ddeutsche Zeitung aceasta masura a fost numita un "hara-kiri" economic.
Decizia inca mai incinge spiritele si in randul coalitiei. Chiar si Michael Glos, ministrul economiei, si-a exprimat nemultumirea cu privire la aceasta masura, ce va duce, conform calculelor, la o incetinire a cresterii economice anul viitor. Istoria ne-a invatat cum cresterile TVA pot duce la probleme dintre cele mai serioase. O crestere cu 7% in Marea Britanie, in 1979, a condus tara spre o criza economica. Taxa de consum de 3%, introdusa in 1989 in Japonia, apoi marita in 1997 cu 2%, a dus la scaderea brusca a vanzarilor pe retail si a dat peste cap inflatia cu ambele ocazii.
Aceasta miscare a Germaniei pare si mai periculoasa deoarece locul afectat este deja cel mai sensibil punct al economiei. J?rgen Michels, de la Citigroup, afirma ca cei care vor suferi cel mai mult vor fi consumatorii.
Daca cheltuielile realizate de consumatori la sfarsitul acestui an vor urca inainte de a descreste la inceputul anului 2007, economistii se tem ca produsul intern brut trimestrial ar putea sa ia o turnura negativa.
Mai mult, deoarece Germania totalizeaza 30% din consumul zonei euro, o incetinire a acestuia ar putea influenta negativ si alte tari. Un alt risc pentru zona euro este ca Banca Centrala Europeana poate reactiona prompt, crescand rata dobanzii, daca aceasta crestere a TVA va ridica nivelul inflatiei din Germania la 1,4% si cel al zonei euro cu 0,45%, asa cum este asteptat sa se intample.
BCE a inceput cresterea dobanzilor in decembrie, iar pana la sfarsitul acestui an mai sunt asteptate inca doua cresteri de 0,25%, pana la 3,5%. Fara cresterea TVA, inflatia in zona euro ar fi putut sa scada sub 2% anul viitor.
Cu alte cuvinte, aceasta crestere planificata a TVA ar putea sa fi facut Banca Centrala Europeana sa ia cateva masuri care in conditii normale nu ar fi fost necesare.
Economistii sunt tentati sa isi schimbe estimarile facute asupra efectelor daunatoare pe care le poate aduce aceasta crestere a TVA. "Se poate ca ei sa stie ceva ce noi nu stim", declara Elga Bartsch, de la Morgan Stanley. "Ma intreb daca noi, economistii, nu pierdem din vedere ceva ce se intampla la un nivel mult prea subtil", a adaugat ea.
Un studiu realizat recent a indicat faptul ca 40% din retaileri au inceput deja sa ridice preturile. "Fie ca retailerii anticipeaza cresterea TVA fie reactioneaza la scumpirea materiilor prime si a electricitatii, anul acesta vor fi mai multe cresteri de preturi", a declarat Andreas Breitbart, de la compania Preiszeiger.
Rossmann, un lant de magazine de produse casnice, este printre putinii retaileri care au recunoscut ca s-ar putea sa creasca preturile inainte de majorarea TVA. "Toata lumea urmareste indeaproape miscarile facute de adversari. Dar este cinstit sa spunem ca marirea TVA se simte inca de pe acum", a declarat conducerea Rossmann. Alti retaileri, precum Metro si Otto, isi unesc lanturile de aprovizionare pentru a reduce din proportiile acestei majorari a TVA.
"Companiile din grupul nostru nu vor creste preturile", a declarat Michael Otto, director executiv al companiei care ii poarta numele. "Tinand cont de agresivitatea competitiei de pe piata de retail a Germaniei, nimeni nu isi permite sa majoreze preturile cu toate cele trei procente. Cred ca un procent este deajuns. Credem ca ne vom putea permite sa functionam si fara sa crestem preturile", a adaugat el.
Magazinul de discount Aldi a publicat deja o reclama in care spunea ca nu va creste preturile produselor comercializate anul viitor. Producatorii de produse electronice precum telefoane mobile si aparate electronice, sector cu o dinamica foarte rapida unde apar modele noi la intervale de timp scurte, pot face ca aceasta crestere de TVA sa nu se observe aplicand-o la noile modele din 2007.
"Nu ar trebui sa subestimam gradul de pregatire", spune Michael Fuchs, expert economic. "S-ar putea sa fim surprinsi de cat de putine lucruri se vor schimba de fapt in 2007", a mai adaugat el.
Sonja Koschel, de la firma de consultanta BBE, a declarat ca primul trimestru dificil cu care vor avea de-a face companiile de retail este motivul pentru care "preturile ar trebui sa creasca de-acum si sa se mentina la acelasi nivel pe tot parcursul anului 2007".
Cu o buna pregatire si strategii de marketing inteligente, afacerile pot sa minimizeze impactul pe care il va avea majorarea TVA asupra inflatiei si consumului.
Aceasta este o parere impartasita chiar si de Comisia Europeana, care este un critic declarat al administratiei fiscale din Germania. In ceea ce priveste inflatia, "in ianuarie se vor intampla foarte putine din ceea ce se asteapta cei mai multi sa se intample", a declarat Klaus Regling, directorul general economic al CE. "Credem ca socul nu va fi chiar atat de mare", a adaugat el.
Exista doar un singur factor crucial care poate decide cum va afecta aceasta crestere recuperarea economica, si anume, cat de mult din cresterea taxei va reveni economiei, deoarece guvernul nu intentioneaza sa pastreze intregul aflux pentru el.
Berlinul se asteapta ca veniturile din aceasta taxa sa ajunga la 20 mld. euro anul viitor: suma exacta depinde de cat de mult din aceasta crestere este suportata de consumatori si cat este ea absorbita de afaceri. Cu alte cuvinte, guvernul va da peste 4 mld. euro din veniturile provenite din incasarea acestei taxe companiilor si consumatorilor sub forma de reduceri de impozite. Dar acestea trebuie inca determinate.
Angela Merkel a declarat ca banii ramasi din plata taxelor in 2006, suma estimata a fi cuprinsa intre 2 si 3,5 mld. euro, vor fi folositi pentru a acoperi deficitul bugetar. Ce se va face mai precis cu acesti bani va fi precizat pe 9 noiembrie. Majoritatea economistilor sunt de parere ca decizia de a mari TVA este pe cat de riscanta, pe atat de inutila. Totusi, pe masura ce Germania ridica usor nivelul finantelor sale, Angela Merkel are inca timp sa se razgandeasca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO