Business Internaţional

Mediul de afaceri american renaste din propria cenusa

04.05.2007, 14:41 34

Dupa ani de zile de scandaluri si oprelisti, mediul corporatist din SUA iese din carapace pentru a fi mai puternic ca niciodata, directorii executivi prinzand curajul sa intre din nou in lumina reflectoarelor pentru a-si promova afacerile.
Chiar daca niciun director executiv nu are curajul sa recunoasca, trebuie spus ca hainele rusinii au fost lepadate. Cei aproape cinci ani si jumatate de umilinte pe care i-a avut de indurat mediul de afaceri american, care au urmat exploziei de tehnolgie, au caracterizat o era ce nu se inscrie in evolutia normala. Dupa indoielile si ridicolul situatiei, pedeapsa a fost ispasita, scrie Fortune. Nemaifiind dispretuit de public, mult mai decis si pe pozitii, adorat de investitori, purificat si mult schimbat, mediul de afaceri a revenit in America.
Are loc o transformare istorica care nu poate fi perceputa ca un singur eveniment. Atunci cant te ridici din dizgratia in care s-a cufundat mediul de afaceri american in ultima decada, nu incepi sa suni din turle si trambite. Te ridici usori, fara mare fast. Si nici pana in momentul de fata executivi nu vor sa declare, cel putin oficial, ca mediul de afaceri a recuperat din terenul pierdut. Cu toate ca acest lucru s-a intamplat.
Acestia ar discuta cu mare drag despre alte subiecte, cu o amabilitate care aduce aminte de zilele de glorie ale afacerilor din Statele Unite ale Americii. Lucrul cel mai evident, dupa scandalurile si concentrarea fortelor dupa 11 septembrie asupra Washingtonului, este faptul ca oamenii de afaceri pot deveni personalitati publice fara niciun pericol.
Indiferent daca vorbeste despre mediu directorul de la general Electric, Jeff Immelt, sau daca presedintele de la Starbucks, Howard Schultz, analizeaza beneficiile salariatilor, varfurile corporatiilor americane sunt din nou entuziasmate sa vorbeasca in fata camerelor, o schimbare de altfel importanta fata de situatia de acum cativa ani.
Directorul executiv al companiei FedEx, Fred Smith, spune ca " nu exista niciun dubiu ca majoritatea executivilor au pastrat tacerea in mod deliberat." Daca in trecut, acestia erau tacuti ca pestii, acum, executivii rag precum leii din cusca, este de parere Leslie Gaines-Ross, strateg sef la firma de comunicatii Weber Shandwick.
Intrebarea scepticilor este daca intr-adevar mediul de afaceri s-a redresat in SUA. Indoielile nu sunt chiar neintemeiate in lumina volatilitatii de pe bursa newyorkeza, a scandalului cu actiunile de la Apple si surprinzatoarelor plati de care au beneficiat Bob Nardelii de la Home Depot si William McGuire de la United Health.
In Congresul american, reprezentantul statului american Massachusetts, Barney Frank, a tinut audieri legate de salariile directorilor executivi, in contextul in care noile dezvaluri legate de remuneratia directorilor au scos la iveala cifre incendiare. Astfel, multe dintre companii trebuie sa se comporte adecvat mult timp de acum incolo.
Cu toate aceste, nu poate fi negat impactul pe care il va avea redresarea mediului de afaceri asupra culturii americane.
Americanii din ziua de azi au mai multa incredere in mediul de afaceri decat in ultimii ani. Potrivit unui sondaj realizat de firma Edelman, cel mai recent din 2001, indica nivelul cel mai ridicat de incredere care a fost inregistrat vreodata de acest tip de sondaj, respectiv 57% din americani au incredere ca "afaceristii fac ceea ce trebuie facut". Nivelul este mult mai ridicat decat in zilele de dinaintea izbucnirii scandalului de la Enron.
Nu toate sondajele sunt favorabile mediului de afaceri, rezultatele depinzand in mare parte de cei intervievati si de intrebarile la care ei raspund. Sondajul realizat de Edelman a avut un public esalon format din adulti cu studii superioare si cu venituri peste medie.
Un sondaj mai complex realizat de Gallup arata ca increderea in "marile afaceri" este destul de scazuta in randul adultilor americani, doar 18% din acestia afirmand ca "au mare incredere" sau "destula incredere" in mediul de afaceri.
Frank Newport, director la Gallup, spune ca "in realizarea sondajelor, termenul "mare" are un efect negativ. Un alt sondaj al celor de la Gallup arata ca americanii sunt destul de increzatori in mediul de afaceri atunci cand sunt intrebati intr-un mod diferit. "Increderea investitorilor este astazi la nivelul cel mai ridicat din ultimii trei ani", a spus Newport.
Tinerii de peste 20 de ani ai SUA sunt din nou entuziasmati de mediul de afaceri, judecand dupa interesul pe care il manifesta fata de scolile de afaceri. Inscrierile la colegiile de acest gen au crescut in anii de avant economic, dar a scazut simtitor in 2002 si si-au continuat declinul mai bine de trei ani.
Scaderea a fost atat de vertiginoasa incat directorii de colegii puneau la indoiala relevanta diplomelor pe care le ofereau. Se pare insa ca s-a iesit din criza. Numarul persoanelor inscrise a crescut din nou cu 70% pentru cursurile la zi la Masterele de Administrare a Afacerilor (MBA).
In zilele negre ale economiei, oamenii nici nu voiau sa auda de aceste cursuri, la fel cum nici investitorii nu faceau declaratii atunci cand pe piata existau probleme. Vanzarile de carti de afaceri au scazut in 2003 si numarul conferintelor de afaceri s-a redus drastic. Audienta postului de telviziune CNBC a atins punctul culminat in 2000, pentru ca mai apoi sa scada pana in 2005.
Dar vremurile s-au schimbat, cartile de afaceri se vand din ce in ce mai bine, iar audienta postului CNBC a crescut simtitor. Iar oamenii de afaceri se intalnesc si discuta cum nu au mai facut de ani buni. Grupul HSM organizeaza in toamna o conferinta de doua zile la sala Radio City Music Hall din New York, cu o capacitate de 6.000 de locuri, unde vor performa "vedete" precum Jack Welch, Tom Peters si Alan Greenspan. Pana acum s-au vandut aproximativ 2.500 de bilete.
"Astfel de intruniri sunt obisnuite in mediul oamenilor de afaceri, dar pentru marele public sunt o premiera. Este un fenomen cu totul nou", spune Tony D'Amelio, vicepresedinte executiv la Washington Speakers Bureau.
Faptul ca o actiune Google a ajuns sa valoreze 450 de dolari este un eveniment mai mult decat important. Daca in 2002, dupa ce actiunile companiilor de IT au cunoscut o dureroasa prabusire, cineva ar fi spus ca actiunile unei companii asa cum e Google vor aduce o capitalizare bursiera mai mare decat cea a Intel, Coca-Cola sau Goldman Sachs, ar fi fost considerat nebun.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO