Business Internaţional

Modernizarea, solutia salvatoare gasita de clanul Benetton

Modernizarea, solutia salvatoare gasita de clanul Benetton

Infiintata acum 40 de ani si cu venituri anuale de 2 mld. dolari, compania Benetton are unitati in peste 120 de tari

16.03.2007, 21:01 72

Alessandro Benetton a pus bazele unei adevarate revolutii in cadrul grupului italian de imbracaminte Benetton, in contextul in care tulburarile provocate de schimbarile de conducere au afectat serios performantele popularei companii.
Grupul Benetton isi va completa in curand echipa de directori executivi, pozitia vacanta de director general fiind ultima care va fi ocupata de un nou-venit. Referitor la misiunea legata de conducerea companiei, Benetton a declarat ca va avea loc o schimbare a stilului si a strategiei, compania axandu-se pe piete care au cunoscut o crestere spectaculoasa in ultimul timp, cum ar fi cele din China si India, dar si pe o intensificare a ofensivei impotriva rivalilor de la Zara si de la Hennes&Mauritz, scrie Financial Times.
In 2003, performantele slabe obtinute de companie au dus la concentrarea controlului operational in mainile lui Luciano, tatal lui Alessandro Benetton, cel mai varstnic membru al familiei. Acum stafeta este predata unui nou director, Luciano ramanand sa supravegheze din sediul companiei, amplasat langa Venetia, in nord-estul Italiei. Cel mai probabil, Luciano, 72 de ani, va pastra titlul de presedinte, sau de "presidente" cum spun italienii, in timp ce Alessandro, 43 de ani, va fi presedinte adjunct. Fiul va trebui sa pastreze cu grija mostenirea tatalui.
Infiintata acum 40 de ani si cu venituri anuale de 2 miliarde de dolari, compania Benetton are unitati in peste 120 de tari. Compania este detinuta in proportie de doua treimi de familia Benetton, fapt care le acorda membrilor drept de decizie asupra imperiului de 8 mld. dolari. "Compania Benetton detine un rol important in cadrul afacerilor pe care le desfasoara familia. E mai mult decat o afacere. Benetton inseamna reputatie si istorie, originile de la care am pornit. Prevad schimbari in privinta multor lucruri, dar valorile de baza vor ramane aceleasi", spune Benetton.
Benetton vrea sa se asigure ca interesele familiei si cele ale investitorilor vor fi reprezentate in cadrul consiliului de administratie. "Vrem sa pastram intact spiritul antreprenorial care va fi intotdeauna identificat cu afacerea, si, in acelasi timp, sa ne extindem. Vrem o diferentiere clara intre rolul executivilor si cel al actionarilor", a adaugat Benetton. In ciuda dimensiunii mari a companiei de imbracaminte, stilul de conducere este cel al unei intreprinderi mici, de tipul micilor afaceri de familie pe care se bazeaza economia italiana. "Economia italiana se sprijina pe intreprinderi mici si mijlocii, si acest lucru nu contribuie la crearea unei clase puternice de conducatori", este de parere Benetton.
In trecut au existat tensiuni intre membrii familiei si cei ai consiliului de administratie. Silvio Cassano, directorul executiv recrutat in 2003, a fost aspru criticat de familia Benetton atunci cand a vandut actiuni ale companiei in valoare de 4 milioane de euro in luna septembrie. Aceasta miscare i-a grabit procesul de demitere, el renuntand la postul din conducerea companiei in noiembrie, in aceeasi zi cu directorul financiar general al Benetton.
Un aspect important al revolutiei "care porneste de jos si nu de sus", lansata de Benetton, va fi faptul ca Silvio Cassano nu va fi inlocuit printr-un membru al familiei.
"O companie competitiva nu este cea in care directorul face lucrurile pe care in mod obisnuit le faceau proprietarul sau antreprenorul. Lumea nu ar trebui sa confunde directorul cu proprietarul afacerii", a precizat Benetton care si-a pus speranta intr-o echipa formata in mod egal din oameni noi si vechi.
Directorul financiar a fost recrutat de la compania Burberry, iar noul director de dezvoltare vine de la Safilo, companie de accesorii oftalmologice. Acestia vor trebui sa continue modelul de reforma initiat de Benetton, care a fost aspru criticat in ciuda imbunatatirilor aduse, printre care si cresterea profitului din ultimele trimestre.
Succesul companiei Benetton a fost sprijinit pe grupuri mici de antreprenori care au avut curajul sa riste si carora le-au fost vandute articolele de imbracaminte. Compania a evitat marile investitii pe care le presupun detinerea si administrarea unei retele de retail. Cu toate acestea, companiile H&M si Zara, care functioneaza pe sistemul retailului, au performat mult mai bine in ultimul timp, s-au adaptat cerintelor pietei mult mai rapid si au apelat mult mai repede la calitatea in crestere a productiei din tari cum este China.
Benetton a declarat ca este nevoie de un "model deschis", mai exact un model bazat pe vanzarea en-gros, dar care sa foloseasca o abordare strategica de retail. In India, acest model functioneaza deja. In China, retailul a dat rezultate mai bune. In Coreea de Sud, vanzarile au loc prin intermediul unitatilor din cadrul hipermarketurilor.
Ideea centrala este ca strategia sa fie adaptata pietei si sa tinteasca tarile cu cele mai ridicate perspective. In Coreea de Sud, unde vanzarile anuale se cifreaza in prezent la aproximativ 100 de milioane de euro, compania Benetton detine un centru propriu de cercetare, un departament de design si puncte de vanzare.
Colectiile de haine Benetton trec printr-un proces de modernizare, anul acesta fiind lansate modele noi la fiecare 15 zile. Compania va lansa de asemenea divizia Benetton pentru barbati, pentru a creste contributia adusa de vanzarile de haine pentru barbati de la 14 procente pana la nivelul de 30 procente atins de companiile rivale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO