Business Internaţional

Pepsi a vândut operaţiunile de îmbuteliere din China către o companie locală

Pepsi a vândut operaţiunile de îmbuteliere din China către o companie locală

Autor: Vlad Popescu - Mediafax

06.11.2011, 14:57 191

Grupul american PepsiCo a vândut participaţia deţinută la 24 de companii de îmbuteliere din China către Tingyi Holdings, o companie locală listată la Hong Kong, admiţând astfel că strategia adoptată pe una dintre cele mai importante pieţe din lume nu funcţionează, transmite Reuters.

PepsiCo va primi iniţial în schimbul operaţiunilor 5% din acţiunile Tingyi-Asahi Beverages, companie deţinută în joint-venture de Tingyi şi grupul japonez Asahi Holdings. Participaţia este evaluată la 55 milioane de dolari, scrie Mediafax.

Grupul american îşi poate majora participaţia la 20% până în 2015, an în care China ar trebui să devină cea mai mare piaţă a băuturilor îmbuteliate din lume, potrivit proiecţiilor industriei de profil. Tingyi are o capitalizare de piaţă de 15 miliarde de dolari, după ce a crescut de circa 20 de ori în ultimii 10 ani.

Operaţiunile de îmbuteliere ale PepsiCo din China, care au o valoare nominală de 600 milioane de dolari, merg în pierdere de doi ani din cauza creşterii costurilor cu materiile prime şi competiţiei dure cu Coca-Cola Co, care are în China o cotă de piaţă de trei ori mai mare decât cea a Pepsi.

Volumul vânzărilor Coca-Cola în China a crescut în trimestrul al treilea cu 11%, datorită unei băuturi dezvoltate de grup special pentru piaţa chineză care a depăşit recent pragul de vânzări de un miliard de dolari pe an.

Analiştii consideră că Pepsi şi-a schimbat strategia, dorind să se alieze cu jucători locali în loc să încerce să concureze cu Coca-Cola, un rival mult mai mare pe această piaţă.

"Este oare un semnal că Pepsi se retrage, că nu pot intra într-o confruntare unu la unu cu Coca-Cola pe cea mai mare piaţă din lume? Cred că aşa pare", comentează pentru Reuters directorul general al companiei de consultanţă Bevmark, Tom Pirko.

Acordul cu Tingyi va extinde oferta de băuturi a companiei chineze şi va oferi PepsiCo o reţea mai largă de distribuţie. De asemenea, grupul american va scăpa de operaţiuni care merg în pierdere şi va dobândi o participaţie într-o companie care va creşte puternic în China în următorii ani.

Alianţa Pepsi-Tingyi va controla circa 20% din piaţa chineză a băuturilor răcoritoare, depăşind Coca-Cola, care este în prezent lider cu o cotă de 17%, potrivit datelor Euromonitor International. Pepsi are în prezent o cotă de 5,5%, ocupând locul al patrulea.

Unii analişti văd însă decizia Pepsi drept o "capitulare", amintind de un acord similar încheiat de companie cu Suntory Holdings în Japonia, care nu a rezultat într-o creştere semnificativă a cotei de piaţă.

Marile companii din întreaga lume sunt atrase tot mai mult de piaţa chineză, cu o populaţie de peste un miliard şi o economie în creştere puternică.

Tranzacţia Pepsi/Tingyi merge într-o direcţie rar întâlnită în industria produselor de larg consum, de preluare a operaţiunilor unei corproaţii globale de către un jucător local, şi subliniază puterea şi influenţa tot mai mare a companiilor chineze.

Potrivit acordului, Tingyi va produce şi distribui băuturi PepsiCo prin actualele operaţiuni de îmbuteliere ale grupului american. Pepsi va continua să se ocupe de branding şi marketing, iar compania chineză va începe să vândă sucurile proprii sub marca Tropicana.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO