Business Internaţional

Polonezii de la LOT lupta pentru a-si prelungi zborul

06.01.2005, 00:00 11



Lot Polish Airlines, transportatorul aerian din Polonia, incearca sa depaseasca situatia disperata prin care trece, incercand sa implementeze programe de reducere a costurilor si de restructurare a personalului, scrie Financial Times.



Compania aeriana intentioneaza, de asemenea, sa isi modernizeze flota aviatica prin achizitia a sase noi aeronave - din gama Airbus A330-200 sau din noile modele Boeing 7E7.



Transportatorii aerieni din Europa sunt fortati sa caute nise pe o piata dominata in partea superioara de giganti precum British Airways, iar in cea inferioara de companii cu costuri reduse foarte agresive, cum ar fi Ryanair, care urmareste sa patrunda pe piata poloneza in acest an.



Intensificarea concurentei a facut deja prima victima: Air Polonia, prima companie cu costuri scazute care si-a suspendat zborurile luna trecuta.



Lot trebuie sa se decida daca se va transforma intr-o linie aeriana inclusa in Star Alliance, sau va incerca sa ramana un jucator independent.



In 2003, Lot a inregistrat pierderi de 34,3 mil. dolari, dupa ce in 2002 obtinuse un profit de 27,5 mil. euro.



Nici 2004 nu a aratat mult mai bine. Compania a fost lovita de cresterile la pretul petrolului, acoperite doar partial prin contractele de hedging, si de amplificarea concurentei, care a determinat trei reduceri de preturi.



In primele trei trimestre din 2004, in Polonia numarul total de pasageri a urcat cu aproape 25% pana la 6,7 milioane de persoane, ca urmare a patrunderii pe piata a transportatorilor mai ieftini precum Germanwings, Wizz Air si SkyEurope.



Dar Lot nu a profitat aproape deloc de aceasta crestere a traficului, dupa cum recunoaste Leszek Chorzewski, purtatorul de cuvant al companiei.



Pentru a putea face fata competitiei Lot va fi nevoita sa isi reduca nivelul costurilor care sunt peste media industriei. Costul pe loc al companiei este cu aproape 27% mai ridicat decat cel al rivalilor CSA din Cehia, spune Chorzewski.



Noul program vizeaza economii de 500 mil. zloti (123 mil. euro) pana in 2006. Pentru aceasta se va transfera o mai mare parte a comercializarii biletelor de la agentiile de turism catre vanzarile prin internet. Foarte probabile sunt si disponibilizarile de personal, sindicatele amenintand ca vor incerca sa il destituie pe actualul presedinte Marek Garbarek daca se vor lua aceste masuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO