Business Internaţional

Povestea lui Maersk McKinney-Moller sau cum sa conduci cea mai mare companie de transport maritim la varsta de 94 de ani

12.06.2008, 21:43 228

In partea dinspre mare a orasului Copenhaga, la sediul firmei de transport maritim Moller-Maersk, angajatii cred ca Maersk McKinney-Moller, fiul in varsta de 94 de ani al fondatorului companiei, sfideaza varsta pe care o are. In timp ce urca aproape zilnic cinci etaje catre biroul lui, el lasa soferul sa-i care servieta, scrie Financial Times.
Rezistenta si vigoarea lui Moller ii uimeste pe angajatii companiei. Fostul director executiv care inca mai face parte din managementul conglomeratului care are activitati in industriile de transport maritim si petrolier, inca viziteaza cu regularitate navele detinute de Maersk, porturile si birourile din toata lumea. El a ramas actionarul majoritar, controland 55% din actiunile Maersk si 75% din drepturile de vot.
Cei din exterior nu sunt de acord ca Moller sa isi extinda influenta in cadrul celei mai importante companii de transport maritim, care a inregistrat un profit de
8 miliarde de dolari (5 mld. euro) inainte de impozitare si o cifra de afaceri de 51 de miliarde de dolari (32 mld. euro) anul trecut. Cu toate astea, nu exista niciun dubiu ca structura si cultura companiei se datoreaza aproape in totalitate lui.
Lars-Erik Brenoe, secretarul-sef al lui Moller, spune ca Maersk reflecta atat caracterul sefului sau, cat si pe al lui Arnold Peter Moller, tatal sau, care a fondat grupul in 1904 si a fost director executiv pana cand a murit, in 1965.
"Tatal lui Moller a fost cel care a cladit valorile si misiunea companiei, cel care a pus pe roate afacerea", spune Brenoe. "Compania a fost apoi imbunatatita, nu modernizata, pentru ca noi nu am fost niciodata invechiti sub conducerea lui Moller".
Influenta lui se explica in mare masura prin longevitate. El a aderat la managmentul grupului la varsta de 27 de ani in 1940, chiar inainte de a fugi in America dupa invazia Danemarcai de Germania nazista. El a petrecut sapte ani acolo, controland navele detinute de Maersk care faceau comert in porturile neutre sau aliate.
El si-a asumat unele responsabilitati in vremea ultimilor ani din viata tatalui, fiind director executiv pentru 28 de ani intre moartea tatalui si pana in 1993, apoi a devenit presedinte - inainte sa implineasca 90 de ani in 2003.
Moller a facut o mutare strategica in 1974, investind intr-o afacere cu nave de marfa. Flota de 550 de vase ale Maersk este mai mare cu aproape 40% fata de cea a Mediterranean Shipping Company, cel mai mare rival.
In orice caz, un fost executiv crede ca cea mai mare contributie a lui Moller a fost aceea ca a insistat continuu pe investitii in nave de ultima generatie, chiar si atunci cand piata petrolului si a transportului maritim inregistra o scadere a activitatii.
Traditia a continuat pentru companie, proiectand si construind in propriile santiere o intreaga flota, si lansand in 2006 si 2007 cele mai mari nave de transport de marfa ale tuturor timpurilor - opt nave E Class de 397 metri. Moller s-a inscris imediat sa participe la probele pe mare ale primei navei, Emma Maersk, dupa cum povestesc angajatii din cadrul Maersk.
"El era intotdeauna acolo spunand 'Vreau sa fie mai mare, mai rapida, mai sigura'. Vreau sa se vada diferenta", spune fostul executiv.
Asa o mare personalitate, spun unii, trebuie sa aiba inca un cuvant de spus in marile tranzactii ale Maersk si in special in vanzarile sau achizitiile de nave.
Multe asemenea tranzactii s-au derulat prin Maersk Broker, brokerul detinut de companie pentru tranzactiile cu nave.
Totusi exista marturii ca Moller se retrage din activitate. El a renuntat pe rand la posturile de conducere din multe subsidiare ale Maersk, spune Brenoe. "Nicio decizie majora care de obicei implica actionarii nu este luata fara aprobarea lui Moller", adauga el. "Dar are tendinta de a se indeparta de activitatea de management de zi cu zi".
O schimbare importanta a fost retragerea de anul trecut, mai devreme decat asteptata, a lui Jess Soderberg, succesorul lui Moller ca si director executiv, si inlocuirea acestuia cu Nils Smedegaard Andersen.
Moller probabil ca a avut un cuvant de spus in demiterea lui Soderberg si a altor directori executivi care au coordonat preluarea P&O Nedlloyed in valoare de
2,3 miliarde de dolari. Totusi, sub conducerea lui Andersen, compania Maersk s-a desprins de strategiile lui Moller - continua goana dupa nave mai mari si incheierea afacerilor prin intermediul firmei, decat prin intermediari atunci cand era posibil.
"O alta caracteristica a lui Moller este ca el nu e niciodata satisfacut", spune Brenoe. "Daca ceva merge prost, intotdeauna se invinuieste pe el inaintea altcuiva".
Exista aspecte la care Moller are in continuare o influenta majora, recunoaste Brenoe. De exemplu, santierul naval Odense pe insula daneza Funen care probabil ar fi fost inchis pana acum din cauza pierderilor inregistrate fara indarjirea lui Moller de a-l pastra.
Moller a reprosat discret scaparile managementului din cadrul Maersk in decembrie trecut, cand a cumparat cu proprii lui bani - probabil aproximativ 200 de milioane de dolari - doua nave de transport de marfuri solide ce vor fi livrate in 2009 si inceputul lui 2010.
Conform celor din interior, Moller nu a fost niciodata multumit de iesirea in 2002 a Maersk de pe piata transportului de marfuri solide, chiar inainte ca acest sector sa ia amploare.
Totusi sunt semne ca Moller se retrage treptat din companie. "Moller a realizat ca el insusi nu putea conduce compania in secolul XXII", spune Brenoe.
"Chiar daca i-ar fi placut sa o faca, el poate nu si-a ales cei mai buni oameni pe care i-a putut gasi pentru a se asigura ca firma va dainui si in urmatorul secol", adauga el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO